Stålmusen, en eldriven best för bus och bana

”En best till bil byggt för rally, drift och banprestanda, anpassat för vägen.” Dessa få ord sammanfattar korten för utvecklingen och konstruktionen av Renault 5 Turbo 3E. Renaults mest kraftfulla och mest avancerade vägbil någonsin.

Renault 5 Turbo 3E startar om det ikoniska arvet från Renault 5 Turbo och Turbo 2 från 1980, två hastighetsdemoner som satte sin prägel på sin tid, genom sin redan sprudlande karaktär och innovativa anda, och med sin imponerande rallyprestanda. De var de första franska modellerna med en turboladdad bensinmotor, en teknik som Renault precis hade introducerat med framgång i Formel 1 och som nu är mycket eftertraktade som samlarbilar.


Men Renault 5 Turbo 3E är också mer än så. Mer än bara en restomod av en ikonisk modell, moderniserad, innovativ, elektrisk och ännu mer sprudlande och kraftfull än sina föregångare, den hävdar sin identitet som den första i en ny klass av fordon: mini-superbilar. Precis som större fordon har den imponerande tekniska specifikationer (540 hk, 0-100 km/h på under 3,5 sekunder, kolfiberstruktur, etc.), samtidigt som den erbjuder en hög nivå av anpassning för att uppfylla alla krav. Dessutom har den ett lägsta längd/breddförhållande på 2,01, vilket gör att den hamnar i samma liga som en superbil, men i ett kompakt hot hatch-format.
Byggd på en skräddarsydd plattform skräddarsydd för dess ambitioner och prestanda, är Renault 5 Turbo 3E mini-superbilen som tar en position vid sidan av Renault 5 E-Tech electric (stadsbilen) och Alpine A290 (den sportiga stadsbilen) Renault Group och tillämpar därmed formeln som redan sågs på 1980-talet med Renault 5, Renault 5 Tur och Renault 5 Turbo image och Renault 5. meriter från Renault i kombination med Alpines konkurrensanda och expertis.

Samtidigt växer andra kompletterande krafter fram, som Ampere för mjukvara och elektronisk arkitektur, och Mobilize för dubbelriktad laddning (V2L och V2G), tillsammans med en rad tjänster för att göra elkörning enklare: Mobilisera Smart Charge, Mobilize Charge Pass och Plug & Charge-funktionen. Vissa partners har också tillhandahållit sin expertis och know-how för nyckelkomponenter som in-wheel-motorer och kolfiberöverbyggnad. Som sådan drar Renault 5 Turbo 3E full nytta av Renault Groups transformation, driven av Renaulution-planen.

”Genom att skapa den nya kategorin av elektriska ”mini-superbilar” med Renault 5 Turbo 3E, visar Renault-märket återigen den passion och anda av djärvhet och innovation som alltid har drivit det. Denna sprudlande, överexalterade modell lovar den bästa prestandan och sensationerna på bara 4 meters längd, vilket är aldrig tidigare skådat på marknaden, fortsätter Renault att göra fler och fler elbilar på marknaden. utökar sin förmåga att tillhandahålla lösningar för alla behov och alla önskemål.”

Fabrice Cambolive, VD Renault varumärke

En sprudlande design för sportighet och smidighet

På utsidan är Renault 5 Turbo 3E designad för att se ut som en superbil: sprudlande – vilket framgår av den framträdande stötfångaren och de bakre vingförlängningarna – samtidigt som man aldrig vänder sig åt sidan från strävan efter sportighet, smidighet och optimerad aerodynamik. På ett elfordon spelar aerodynamik en nyckelroll för fordonseffektivitet, vid sidan av vikten.

Designen av Renault 5 Turbo 3E är naturligt inspirerad av den ursprungliga Renault 5 Turbo och Turbo 2. Några funktioner och egenskaper känns igen från den senaste Renault 5 E-Tech elektriska, såsom bakljusen och ytterbackspeglarna, men huvudtanken bakom projektet var att återuppliva det ikoniska arvet från dessa två modeller från 1980-modeller, med sin moderna teknik, med sin moderna teknik. referenser och optimera prestanda. Detta är konceptet med retrofuturistisk design som redan tillämpats på Renault 5 och Renault 4, omstartad som Renault 5 E-Tech electric och Renault 4 E-Tech electric.

”Att omtolka de legendariska Renault 5 Turbo och Turbo 2 är en djärv utmaning. Vi har bevarat deras överflöd och racinganda samtidigt som vi har integrerat modern teknik och optimerad aerodynamik för den elektriska eran. Varje linje, varje volym uttrycker en balans mellan prestanda och karaktär. Mer än en hyllning, Renault 5 Turbo 3E är en maskin för alla personliga känslor och känslor.”

Gilles Vidal, VP Design, Renault & Ampere

För att återuppliva den genetiska basen av de ursprungliga Renault 5 Turbo och Turbo 2, är Renault 5 Turbo 3E byggd på en ny plattform med speciellt utvecklad bakhjulsdriven arkitektur. Jämfört med Renault 5 E-Tech Electric (3,92 m lång och 2,54 m hjulbas) har vindrutan flyttats tillbaka och hjulbasen förlängts (2,57 m) för att uppnå verkligt spektakulära dimensioner (4,08 m lång, 2,03 m bred, 1,38 m hög) som visar upp den sofistikerade stilen. Vindrutans pelare verkar till exempel smälta mot framhjulen. Med dessa dimensioner har Renault 5 Turbo 3E längden som en stadsbil för bredden av en superbil. Med sin kombinerade prestanda har den skapat kategorin ”mini-superbilar”.

Framtill har Renault 5 Turbo 3E samma layout som sina föregångare: fyrkantiga strålkastare – nu med LED-teknik – som smälter ihop med motorhuvens kant, en smal list med tre mittsektioner och ytterligare två fyrkantiga lampor, ursprungligen långdistansljus som nu ersatts av LED-varselljus.

Den aerodynamiska splittern som löper runt den främre stötfångaren och det stora luftutloppet på motorhuven hjälper till att optimera nedåtkraften för en perfekt balans mellan fram och bak. För att maximera luftflödeseffektiviteten kanaliserar intagen på sidorna av stötfångaren luften framför hjulen, medan sidoskoporna på de bakre vingarna kanaliserar flödet under ljusen, bakom fordonet. Vi syftar här på de högre sidoluftskoporna. De nedre sidoskoporna kyler bromsarna. Den vänstra skopan döljer även laddluckan.

På sidan löper ett specifikt omslag runt vindrutestolparna och kabinens taklinje, som smälter in i den bakre spoilern i en nick till den ursprungliga Renault 5 Turbo och Turbo 2. En aerodynamisk splitter korsar karossen mellan de två baklyktorna. Under stötfångaren finns en diffusor vars effektivitet maximeras av stötfångarens design, som sträcker sig utåt på båda sidor.

Renault 5 Turbo 3E, som är en 2-dörrars 2-sitsare, döljer 20-tumshjul, var och en utrustad med en elmotor, under sina vingförlängningar. All kraftelektronik är placerad däremellan, medan batteriet är inrymt under golvet. Denna arkitektur frigör gott om bagageutrymme för bagage – ett unikt förslag för ett så sportigt fordon – samtidigt som den sänker tyngdpunkten.

Liksom Renault 5 E-Tech Electric utvecklades Renault 5 Turbo 3E kring en EV-dedikerad plattform och arkitektur för att uppnå högsta prestanda utan några avvägningar. Målet var att göra fordonet så lätt som möjligt för oöverträffad smidighet och hastighet, i linje med superbilsstandarder, det vill säga 0-100 km/h på under 3,5 sekunder.

”Renault 5 Turbo 3E är en fantastisk möjlighet för Alpine att visa sin expertis inom teknik, arkitektur och utveckling av elektriska sportbilar, allt designat för att förbättra körupplevelsen. För att möta de mycket ambitiösa specifikationerna för denna ”restomod” som inviger kategorin mini-superbilar, och för att utrusta den med de mest moderna och innovativa teknologierna, har vi inte sparat några kostnader, utvecklat en specifik plattform och världspremiären av dessa 540-hästars in-wheel-motorer som möjliggör en 0-100 km/h-tid på cirka 3 sekunder. Chassit har kalibrerats för att återge samma smidiga förnimmelser som tidigare och för att sätta körglädje över allt annat.”

Philippe Krief, VD Alpine varumärke och CTO Renault Group

Denna uppgift lades i händerna på Alpine, vars ingenjörer har utvecklat specifik expertis inom elektriska sportbilar med A110 E-ternity, A290 och A390. Ingenjörerna utvecklade en dedikerad aluminiumplattform som kan rymma vilken arkitektur som helst. För drivlinan valde de bakmonterade in-wheel-motorer (bakhjulsdriven arkitektur) för en fyrfaldig fördel:

Ett massivt vridmoment på 4 800 Nm;
Ännu mer omedelbar kraft än med en konventionell elmotor – för en effekt inte olikt förr i tiden, men utan eftersläpningstid;

Betydande vikt- och utrymmesbesparingar på bakaxeln; smidighet förbättrad genom separat styrning av de två motorerna.

Batteriet är placerat under golvet, vilket sänker tyngdpunkten och låter de alpina ingenjörerna som ansvarar för

Trimning och fjädring fullt ut utveckla sina idéer för bilen, uppnå maximal smidighet, hisnande prestanda och spektakulära driftegenskaper (med en dedikerad driftassistfunktion och vertikal handbroms i rallystil), för verklig körspänning. Av samma anledning är fordonets överbyggnad i kol, ett starkt och lätt material.

Renault 5 Turbo 3E väger inte mer än runt 1 450 kilo totalt, inklusive 70 kWh-batteriet. Med en drivlina på 540 hk (2 x 200 kW) har den ett exceptionellt effekt-till-viktförhållande på 2,7 kg/hk, liknande det för de ikoniska superbilarna. Med en förväntad 0-100 km/h-tid på under 3,5 sekunder och en räckvidd på över 400 km på väg (WLTP kombinerad räckvidd i väntan på homologering). Full AC-batteriladdning tar cirka åtta timmar med den inbyggda 11 kW-laddaren.

För sportigare körning på banan kommer Renault 5 Turbo 3E att kunna klara flera heta varv med en topphastighet på upp till 270 km/h, innan den initierar DC-snabbladdning på upp till 350 kW, tack vare sin 800-voltsarkitektur. Att ladda batteriet från 15 till 80 % tar bara 15 minuter. För omkörning ger en knapp på ratten en krafthöjning. En annan knapp gör att den regenerativa bromsningen kan ställas in på fyra nivåer. Slutligen kommer fyra körlägen att finnas tillgängliga med MULTI-SENSE: Snow, Regular, Sport och Race, som även inkluderar driftassistfunktionen.

En sportig, uppkopplad interiör

Interiören kommer att göra ett uttalande av sportiga avsikter, med skopor och sexpunktsselar, komponenter gjorda främst av kol för att minska fordonets vikt, och premiummaterial som Alcantara för sätena och instrumentbrädan. Den vertikala handbromsen i rallystil kommer att sätta pricken över i:et till denna superladdade atmosfär.

Inför föraren kommer 10,1-tums- och 10,25-tums OpenR-skärmarna att visa kör-, navigerings- och multimediainformation via ett gränssnitt inspirerat av instrumentbrädan på de ursprungliga Renault 5 Turbo och Turbo 2, samtidigt som de levererar den moderna, uppkopplade körupplevelsen som förväntas av ett fordon som är godkänt för vägen, även ett med sportmässiga meriter. I detta avseende kommer OpenR Link-systemet med Google inbyggt, som redan finns på Renault 5 och Renault 4 E-Tech electric, att erbjuda tillgång till ett brett utbud av Google-tjänster, som uppdateras kontinuerligt under månaderna och åren. De inkluderar Google Maps, vilket gör att förare kan planera sin resa och även schemalägga laddning till sin destination.

Fullt anpassningsbar färg

Renault 5 Turbo 3E kommer att finnas tillgänglig i ett urval av exteriöra och interiöra färger, några som påminner om den historiska färgen på Renault 5 Turbo och Turbo 2, som Rouge Granade som ses på produktionsmodeller, eller den gula, vita och svarta racingfärgen av rallymodellen ”Tour de Corse 1982”. Nya ”gentleman driver” eller moderna färgalternativ kommer också att finnas tillgängliga.

Samtidigt kommer kunderna att få ett omfattande urval av anpassningsalternativ, allt från exteriört liv till inredningen (säten, instrumentbräda, dörrpaneler, mittkonsol, etc.). Tillsammans med Renaults designers kommer de att kunna kombinera varianterna för att skapa sitt eget helt unika fordon.

1 980 numrerade exempel

Ett exceptionellt fordon för krävande kunder kräver en exceptionell marknadsföringsstrategi! Som privilegierade partners kommer de återförsäljare som reserverar bilen att delta i dess förfinansiering, enligt principen om ”förskottsfinansiering”. En verkligt kollektiv insats som även inkluderar kunder Renault 5 Turbo 3E kommer att finnas tillgänglig på flera nyckelmarknader inklusive Europa, Mellanöstern, Japan och Australien i 1 980 enheter – en hyllning till året då den ursprungliga Renault 5 Turbo lanserades – med var och en numrerad. Kunder kommer att kunna välja sitt nummer när de beställer. Bokningar kommer att öppna under de kommande veckorna och de första leveranserna kommer att ske under loppet av 2027.

Tekniskt datablad

Mått och vikt

Längd: 4,08 m
Bredd: 2,03 m
Höjd: 1,38 m
Axelavstånd: 2,57 m
Markfrigång: 118 mm
Vikt: 1 450 kilo

Plattform

Skräddarsydd elektrisk plattform
800 volt arkitektur

Drivlina och batteri

Elektriska inhjulsmotorer bak 2 x 200 kW (540 hk / 4 800 Nm)
70 kWh litiumjonbatteri
WLTP räckvidd på upp till 400 km

Laddare

11 kW AC dubbelriktad (AC-laddningstid 0-100 %: 8 timmar)
350 kW DC (DC-laddningstid 15-80 %: 15 min)

Prestanda

0 till 100 km/h: < 3,5 sek
Toppfart: 270 km/h (på bana)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

3 × 3 =