Årets bil på tyska

Visst är det lite ödets ironi när Opel blir en tysk produktionsenhet under franska PSA-gruppen. Det fanns en tid då Opel skulle bli GM:s svar på Volkswagen och SAAB skulle blir GM:s Audi, men så blev det inte GM körde SAAB i botten och exporterade SAAB-teknologi till Opel. Jag tänker på den fina fyrhjulsdrivningen XWD som SAAB tog fram tillsammans med Haldex och nu lever kvar i Opel Insignia. Jag ha i alla fall tittat närmare på Opel Corsa som är första Opeln med franska föräldrar. Lite extra intressant nu när systermodellen Peugeot 208 blivit Årets Bil 2020.

Snacket om att konkurrensen blivit hårdare i bilindustrin är bara nonsens. Det har alltid varit hård konkurens och bilmärke efter bilmärke har dött eller slukats upp i stora koncerner. Alla har inte samma tur som DKW, SEAT och Skoda. Lyfta av Volkswagengruppen som är mästare på att lyfta bilmärken och ge dem en profil. Det lyckades inte GM med, tyvärr. SAAB hade en profil och Opel hade en stor marknadsandel och ett brett modellprogram, men när krisen slog till i den amerikanska bilindustrin offrades SAAB och Opel började gå kräftgång.

Det är egentligen synd, för Opel har flera intressanta modeller där Insignia ntaurligtvis är en favorit och fortfarande en utmanare till Audi, BMW och Mercedes. Minstingen, Opel Corsa, är först i familjen att lanseras parallellt med sina franska syskon som Peugeot 208.

Jag kör nya Corsa P100 med den åttastegade automatlådan och jag funderar på varför jag skulle välja just en Opel. Jag väljer inte den här Opeln på samma grunder som den Opel Monza jag hade på 80-talet. Den var mer av en GT-bil, ett landsvägslok med coupé-kaross. Ändå känns det som att det finns ett Opel-arv. Kanske är det bara den där blixten genom cirkeln i loggan. Kanske är det designen med ett visst mått av sportig strömlinjeform. Kanske är det mixen av förnuft och flärd till ett vettigt pris.

Opel Corsa har länge varit en av Opels mest framgångsrika modeller.

Dagens Opel Corsa är en liten bil med tung säkerhetsutrustning och en lite fräckare, kanske muskulösare, design än många av konkurrenterna. Stort plus för möjligheten att välja marknadens bästa strålkastare för endast 8 900 kr extra i tillvalslistan. Jag menar LED matrix-strålkastarna som enbart bländar av en liten yta där det finns en mötande eller framförvarande bil. En liten finess för den som enbart kör i den upplysta storstadens trafiksystem, men en livsviktig säkerhetsdetalj i de djupa småländska skogarna. Har du en gång kryssat mellan älgben du upptäckt tack vare helljusutlysningen i diket på vänster sida kan du inte tänka dig andra strålkastare.

Nåväl, strålkastarna väger tungt, men också stolarna. Opel har satsat på bra ergonomiskt utformade stolar och det märks efter en längre körning. Corsan är lite av långresebilen i ett kompakt format. Kanske importerades även lite av kunnandet när det gäller bra stolar från SAAB, som en gång var föregångare när det gäller bra stolar. Precis som när det gäller instrumenteringen.

SAAB:s Nightpanel är fortfarande oöverträffad hur mycket bildskärmar och inställningar vi än tvingas acceptera som ett tecken på förstklassig teknik. När det gäller instrumenteringen så ser vi snart tillbaka på SAAB:s analoga instrument som bilvärldens Rolex-klockor och morgondagens digitala multi-kunnande displayer som Huawei-klockor. Tyvärr är instrumenteringen i nya Corsa plottrig och det känns som att man bara slängt in en rektangulär skärm i ett ovalt utrymme. Visst det funkar men det är inte snyggt.

På vägen är Corsan, precis som tidigare modeller, en trevlig och lättkörd bil med bra vägegenskaper. Automatlådan sköter sig själv med knappt märkbara växlingar och jag funderar på vilken Corsa-mosdell som skulle vara vettigast för min del. Jag kör så gott som uteslutande långsträckor på 10-20 mil och då borde den här versionen kunna vara både trevlig och bränsleeffektivast. Det finns en version med 130 hk bensin också som naturligtvis skulle kännas tryggare vid omkörningar och så finns det en enklare version av Corsa med 1,2 liters trecylindrig motor utan turbo och med 5-stegad manuell växellåda. Den senare är mer av en ekonomimodell för stadstrafik och för biluthyrningsfirmor samt för den som vill ha en billig ny bil och inte bryr sig så mycket om köregenskaperna. Billigaste Corsan kostar 159 900:-.

Alla tre motoralternativen är 3-cylindriga, men de starkare motorerna har turboöverladdning. Det är en märkbar skillnad om man går från 75 hk till 100 hk. Bättre vridmoment och mer lättkörd bil. Skillnaden till 130 hk är inte så stor. Körkänslan med det bättre vridmomentet finns i båda de starkare motorerna, men viktigast är att båda de starkaste modellerna känns som större och tyngre bilkar på vägen. Till stor del även beroende på större hjul med lägre profil på däcken, men också växellådorna där de större motorerna kan fås med de 8-stegade automatlådan eller en 6-stegad manuell om man väljer P100. Bilen erbjuds även med en 100 hk stark dieselmotor i kombination med 6-stegad manuell växellåda.

Faktaruta Opel Corsa P100 automat.

Biltyp: Framhjulsdriven kompakt halvkombi.

Motor: 1,2 liters rak 3-cylindig bensin.

Sammanlagd effekt: 100 hk vid 5 500 varv/minut.

Max vridmoment: 205 Nm vid 1 750 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 165 kg.

Max totalvikt: 1 645 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 200 kg.

Acceleration 0-100 km/t: 10,8.

Toppfart: 188 km/t.

Bränsleförbrukning: 5,6-6,4 liter/100 km WLTP-standard.

CO2: 127-144 g/km (WLTP).

Vändcirkel: 10,4 meter

Pris: Från 194 900:- (100 hk automat), 159 900:- (75 hk manuell).


Kort om Opel Corsa

Varför?

För de suveräna strålkastarna på en kompakt bil

För vem?

För den som gillar fransk bilbyggartradition men har många tyska vänner

Slutsats?

Egentligen en riktigt bra bil men man stressade fram instrumenteringen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

7 − 7 =