Det är dags för nya Dacia Duster

När Dacia Duster introducerades 2010 skakade den om i SUV-segmentet med ett i det närmaste oslagbart pris. Nu får Nya Dacia Duster en facelift, ny automatlåda, nya tekniska innovationer och ännu mer komfort i kupén. Nya Dacia Duster börjar säljas i Sverige under hösten. Priserna från 149 900:-.

Vår provkörning av Dacia Duster i en öländsk snöstorm

Dacia Duster är en stor framgång. Med över 2 miljoner sålda exemplar har Duster toppat privatkunds-försäljningen av SUV-marknaden sedan lanseringen 2010. Nya Duster som nu lanseras riktar sig både till konsumenter som söker en bekväm, attraktiv SUV och samtidigt en robust, fyrhjulsdriven bil. 

I Sverige har drygt 19.500 sålts sedan introduktionen här 2010.

För några år sedan lanserades andra generationen av Dacia Duster och nu är det dags för en facelift där en av de största nyheterna är att bilen nu kommer med den effektiva EDC-växellådan – något som många kunder har efterfrågat. EDC är kopplad till en 150 hk TCe-motor.

– Med över 2 miljoner sålda exemplar är Duster en ikon för Dacia. Att förnya en ikon är inte enkelt. Redan från början var Dusters utseende en hit och därför har vi inte ändrat designen märkvärt men bilen har moderniserats och fräschats upp. Nya Duster är precis som den alltid varit. Den har det som är väsentligt, är robust, praktisk och prisvärd, säger Lionel Jaillet, VP Product Performance Dacia

Exteriört är det framför allt strålkastarsignaturen som ändrats för att matcha den Y-formade designen som även introducerats på Nya Sandero och Stepway samt att kylargrillen fått ett mer distinkt utseende.

De stora förändringarna är interiöra med helt nya säten, nya nackstöd och en hög mittkonsol med justerbara armstöd. Det är också möjligt att välja mellan två olika multimediasystem med en ny 8” pekskärm. Systemet heter Media Display och Media Nav. Med Media Display kommer 6 högtalare, DAB-radio, Bluetooth®, två USB-uttag och Apple CarPlay® och Android Auto® (via kabel). På ratten finns också en knapp för röststyrning som gör det möjligt att styra en smart phone iOS eller Google Assistant.

Med Media NAV får man navigering och trådlöst Apple CarPlay® och Android Auto®. 

På 4×4 versionen erbjuds en stor mängd användbar information på mittskärmen. Bland annat lutningsvinkel i sidled, ingång- och utgångsvinklar, höjdmätare och kompass. Efter en resa i terrängen finns data från resan på 4×4-skärmen.

Ett brett utbud av motorer finns att välja mellan, liksom tidigare. Den stora nyheten; EDC-växellådan finns på 150 hk bensinmotorn med framhjulsdrift. En 6-växlad manuell låda finns också för 150 hk version i 4×4 och för de övriga bensinmotorerna; 90 & 130 i 4×2. Det finns en dieselmotor, 115 hk som kommer med 6-växlad manuell växellåda som finns i både 4×2 och 4×4.

Ytterligare ny teknik i Duster inkluderar döda-vinkelvarning, parkeringsassistent, precis som det naturligtvis finns en kamera för bakåtsikt och i 4X4-versionen finns adaptive hill descent control som är särskilt användbart vid terrängkörning eller i branta nedfarter och säkerställer en hastighet på 5-30 km/h (anpassad efter förarens önskemål)

Dessutom erbjuds nu en så kallad multi view-kamera. Det är i grunden ett kamerasystem med fyra kameror som visar situationen hela vägen runt bilen. Den största fördelen med detta är att det gör det extremt enkelt att parkera med Nya Duster.

Duster börjar säljas i Sverige i september. 

Pris från: 149 900:- för utrustningsnivån Essential med motor TCe 90, 4×2

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre × fyra =