Bilvärldens Bror Duktig har tagit på sig finkostymen. Naturligtvis är det Skoda jag tänker på, varumärket som positionerat sig med sin slogan: ”Simply clever”, eller på svenska: ”Duktig, helt enkelt”. Senaste modellen i Skoda-familjen heter Scala och är en ovanligt stor kompakt halvkombi, eller snarare en ovanligt rymlig kombi byggd för att vara smart och ekonomisk. Bilen för en livsstil som signalerar att man inte låter sig luras av superlativer som sportig och premium.
Skoda Scala är en femsitsig kombi med bra utrymme både för framsätespassagerarna, baksätespassagerarna och lasten längst bak. Den kommer till Sverige med två olika bensinmotorer, 1,0 och 1,5 liters cylindervolym, samt en diesel på 1,6 liter. Nästa år kommer också en riktigt seriös gasbil från den tjeckiska biltillverkaren. Det betyder att vi får en prisvärd och rymlig gasbil med riktigt bra räckvidd med VW-gruppens moderna teknik för gasbilar.
– Det finns många länder som Sverige, Italien, Tyskland med flera där efterfrågan på gasbilar är stor, säger Skodas styrelseordförande Bernhard Maier. Där räknar vi mad att ta stora marknadsandelar med den här modellen som får en avsevärt bättre räckvidd än dagens gasbilar. På så vis kan vi bidra till en mindre klimatpåverkan från bilindustrin.
Skoda går samtidigt med lanseringen av Scala ut med att man kommer att satsa 2 miljarder Euro på eldrivna bilar och mobilitetslösningar som mobildelning och andra tjänster för att effektivare utnyttja bilen och minska miljöpåverkan.
– Vi har 9 olika modeller med olka former av eldrivning som vi kommer att lansera fram till 2025, fortsätter Bernhard Maier. Först ut är Skoda Superb som laddhybrid, därefter blir det en ren elbil med batterier för energilagring och så följer olika lösningar från hybrider till rena elbilar i olika storlekar.
Scala är en helt ny bil från grunden, byggd på VW-gruppens senaste plattform, MQB A0. Den ersätter Skoda Rapide i modellutbudet och är tänkt att öka Skodas marknadsandelar när det gäller kompaktare modeller. Skoda har de senaste åren ökat försäljningen av suv:ar och den stora Superb, medan Octavia fortfarande är märkets volymmodell.
Skoda Scala har naturligtvis kvar både ett paraplyfack med paraply i dörren och isskrapa bakom tanklocket. En isskrapa som även kan användas för att mäta däckens mönsterdjup. Hela bilen är full med praktiska lösningar som uppfällbara små bord på framstolarnas baksidor, säkerhetsvästar i egna fack i alla dörrar, usb-uttag för laddning och massor av lösningar för förvaring av prylar samt bra lastsäkring.
Skoda vänder med andra ord inte ryggen till sina trogna kunder som valt ”Simply clever” till en livsstil och hyllar sin Skoda för alla smarta funktioner.
Tjeckerna släpper helt enkelt inte sin syn på att bilen ska vara säker och praktisk men samtidigt vill man förnya sig på andra plan också och då handlar det naturligtvis om uppkoppling med en rad funktioner som hjälp vid olycka, handsfree hantering av mobilen, navigationen och musikanläggningen. Det handlar också om en rad säkerhetsfunktioner som autobroms, filhållare med mera och en ny design med texten Skoda på bakluckan eller i bakrutan om man väljer den större bakrutan i kombination med glastak. En baklucka som för tankarna till Volvos kombibilar och nya Scala blir säkert en tuff konkurrent till Volvo V40.
Kort om Skoda Scala
Varför?
För att det lönar sig att vara duktig
För vem?
För Bror Duktig och alla som är smarta nog att inte lägga pengarna på samma teknik fast med ett VW i grillen
Slutsats?
Skoda kommer att lyckas så länge bilköparna är kloka nog att inte bländas av begreppet premium