

Hur outgrundliga äro inte bilmodets vägar. Först skulle vi ha sedan-modeller, så kombis, så SUV:ar och nu senast ska vi ha strömlinjeformade kompakta SUV:ar. Lite av sportbilar på styltor. Biltillverkarna känner sig fram och skapar nya trender för att hitta nya marknader och öka försäljningen. En biltyp som aldrig blivit riktigt trendig är den så kallade MPV:n, vilket står för Multi Purpose Vehicle. En flexibel och mångsidig bil med andra ord. Precis som femsitsiga Ford Tourneo Courier, och jag tänker att så här skulle egentligen alla bilar byggas.
Bilen har länge varit, och kommer säkert att så förbli, en statusmarkör och en livsstilsmarkör. Några vill ha en lyxig coupémodell, andra en brutal sjusitsig SUV eller en tekniskt avancerad sportbil. Det är därför vi har så många bilmodeller att välja på. Marknadsförarna är naturligtvis inte sena när det gäller att ge sina bilmodeller egenskaper som lockar köpare. De vanligaste omdömena handlar om att bilen vänder sig till en ungdomlig köparkategori, personer med aktivt friluftsliv, eller att den har sportiga köregenskaper och är premium.

Bortser vi från allt det där så är bilen egentligen ett redskap för att ta sig från a till b, med eller utan last i form av gods eller personer. Då blir plötsligt bilar som den fyrkantiga Ford Tourneo Courier intressanta. En bruksbil vars främsta egenskap är att den är praktisk. Den löser de flesta transportbehoven och på köpet får man både ett bra insteg, bra sikt och en lättmanövrerad bil. Kort sagt ett bra val om man inte köper bilen för att boosta sin livsstil.

En bils utseende kan vara direkt avgörande vid bilvalet och här har Ford gjort bästa möjliga av den lådformade bilen. Fronten är ny och lite fräckare. Man ka få bilen tvåfärgad som vår testbil där karossen är i grönmetallic och taket vitt.
Coupémodellerna, som Toyota C-HR, ser de ut att gå rasande fort redan när de står stilla, medan Forden ser ut att rymma ett helt hokeylag redan innan dörrarna öppnats.
Man skulle kunna säga att den här biltypen är en skåpbil förvandlad till en rymlig personbil och det är inte helt fel då det finns en systermodell som heter Ford Transit Courier. En renodlad skåpbil med samma teknik och skal som Tourneon. Man skulle också kunna beskriva den som en hög och rymlig kombi då mycket av tekniken kommer från Fords kompakta personbilar. Det betyder samtidigt att bilen har bra köregenskaper, mer som en personbil än en lätt lastbil. Hjulupphängningen är konstruerad för bra komfort, men ändå ganska trevliga vägegenskaper. Det går att köra hårt på krokiga vägar utan att bilen känns osäker och styrningen svarar snabbt.

Första intrycket är naturligtvis insteget. Golvet är lågt och dörren hög. Det är riktigt smidigt att kliva in i bilen och stolarna är inte överdrivet skålade, vilket gör att de passar de flesta storlekar på förarens bakdel. Det är smidigt att ta sig i och ur stolarna fram. Bak kliver man in genom skjutdörrar. Perfekt på trånga parkeringar. Tre vuxna sitter bra i baksätet där man sitter lite mer upprätt än i en vanlig kombi. Alla fem i bilen kan vara över två meter långa utan problem, eller resa med höghatt. Högt till tak betyder också extra förvaringsutrymme framför framsätespassagerna över vindrutan. Det är överhuvudtaget gott om förvaringsutrymme i bilen. Lastutrymmet räcker till för långresebagage för fem personer eller hokeytrunkar för fyra juniorer som ska till träning. Här finns dock plats för en varning. Bakdörren är stor och tung. Den lyfter inte så högt att en lång person kan stå rak under den och det är lätt att slå huvudet i kanten.


Förarmiljön är typisk dagens Ford med digital instrumentering som kan ställas in efter behov. Ganska enkel och tråkig instrumentering, men den är lättläst och fyller lätt behovet. Egentligen en bra sammanfattning om hela bilen. Lätt att leva med och fyller de allra flesta behov. Sikten från förarplatsen är riktigt bra. Man ser alla fyra hörnen och sitter ganska högt.


Så till allt det där som den här bilen inte är. Den är inte en bil man kör ikapp med vid trafikljusen. Motorn gör sitt bästa för att hänga med i trafiktempot och det funkar utmärkt tillsammans med den 7-stegade automatlådan. Det är mer fokus på låg förbrukning än snabb acceleration dock. Motorn är en enliters trecylindrig bensinmotor som ger 125 hk, vilket utan tvekan räcker i vardagen. Lastar man tungt eller hänger på ett släp blir det lite jobbigare, men det funkar. För den som behöver mer effekt finns det en något större Tourneo Connect och en ännu större Tourneo Custom. Bilen har strålkastare, halogen, som, precis som övrigt, räcker men inte mer. Ljusbilden på både helljus och halvljus är bra men strålkastarna är väl svaga. Särskilt om man jämför med moderna LED-strålkastare med avancerad teknik för att variera ljusbilden efter hastighet och möten.

Fakta. Ford Tourneo Courier
Motor: Rak trecylindrig 1,0-liters bensin.
Växlar: 7-stegad automat (finns även med 6-stegad manuell).
Effekt: 125 hk.
Vridmoment: 170 Nm vid 1 400-4 500 varv/minut, möjlighet till 200 Nm under kortare period.
Toppfart: 175 km/tim.
Acceleration: 0–100 km/tim på 12 sek.
Tjänstevikt: 1 508 kg.
Max totalvikt: 2 025 kg.
Max släpvagnsvikt: 1 000 kg.
Längd/bredd/höjd: 434/181/184 cm.
Vändcirkel: 10,7 m.
Ekonomi/miljö
Pris från: 319 900 kronor (Trend manuell 125 hk), som provkörd (Active automat) 375 900 kronor.
Privatleasing från: ca: 5 200 kronor/mån. Skatt/år: 11 254 kronor.
Förmånsvärde från: 5 605 kronor/mån.
Garantier: Nybil 2 år utan km-begränsning, vagnskada 3 år, lack 2 år, rostskydd 12 år.
Förbrukning: 7,3 l/100 km (WLTP).
Koldioxidutsläpp: 165 g/km.
Komfort/lastutrymme
Bagageutrymme: 570 liter med baksätet uppe, lastad till ryggstödet, 2 162 liter fällt baksäte lastad till taket.
Pekskärm: 8 tum standard.
Multimedia: Ford Sync 4 med en rad funktioner som Apple CarPlay och Android Auto.
Parkeringsradar fram och bak: Standard från mellannivån, Titanium, tillsammans med backkamera.
Autobroms, nödbroms, filbytesvarning m.m.: Standard, Ford kallar det: Precollision assist.
+
Rymlighet
Mångsidighet
Bra sikt
–
Låg dragvikt 1 000 kg
Låg motoreffekt
Fyrhjulsdrivning saknas