Fräckt, eldrivet, udda och kompakt

För Fiat är 500-modellen oerhört viktig, och så har den varit ända sedan Fiat 500 var en extremt liten bil med motorn där bak. Helt klar har pånyttfödelsen av Fiat 500 blivit ett lyft, kanske till och med räddningen, för världens största tillverkare av små stadsbilar. Idag betyder det elbilar och det är ett race där Fiat var lite sena när nu den tävlingen är som allra mest intensiv. Nu har italienarna dock fått momentum och helt logiskt handlar det om Fiat 500 och design. Senast ut är Fiat 3+1, en eldriven stadsbil med tre dörrar.

Bakgrunden är Fiats strävan att svara upp mot utvecklingen och kraven hos kunder som har vuxit upp med små Fiatar och vars vanor har förändrats. De ungdomar som gav sig ut på stadens gator med sina 500 efter en dags arbete, är nu en ”arbetande mamma eller pappa”, som kämpar för att få sitt eller sina barn till skolan på morgonen innan de kör till jobbet. Sedan ska juniorerna köras till fritidsaktiviteter som sport, danslektioner eller främmande språklektioner på eftermiddagen, samtidigt som egna personliga åtaganden ska skötas.

Den kunden är nu en familj som behöver en praktisk och säker bil som ändå är ”cool” på ett sätt som Fiat är övertygade om att bara 500-modellen är av naturen. Det är där nya 500 3 + 1 kommer in. Allt nytt, allt elektriskt och det med en extra dörr. Men fortfarande en Fiat 500. Fiats Centro Stile-designers har arbetat med en smart lösning med identiska dimensioner som cabrio- och kombiversionerna, men med en liten tredje dörr på passagerarsidan.

Precis som de första Fiat 500 från 1957, som även hade bakdörrar, blir det en återgång till modellens rötter i en fruktbar dialog mellan förflutet och framtiden. Resultatet är en ny kaross, för att lägga till hatchbacken och cabriolet, med oförändrade dimensioner och inte en enda centimeter till fotavtrycket. Den tredje ”lilla dörren” öppnas i motsatt riktning och med tanke på bristen på en mittstolpe mellan dörrarna betyder det att du kan hoppa in bekvämare, ladda och lossa stora föremål lättare och sätta ditt barn på baksätet på ett snabbare och enklare sätt. När du väl har stängt den lilla dörren är det ingen skillnad från andra 500: samma stil, samma storlek. Den tredje dörren är på bilens högersida så att in- och utsett görs säkert.

Allt detta med en viktökning på endast 30 kg, utan att det påverkar bilens hantering eller förbrukning. När det gäller säkerhet är det värt att notera att den ”lilla tredje dörren” endast kan öppnas om ytterdörren redan är öppen för att säkerställa att de bakre passagerarna inte kan öppna den av misstag. Med “3 + 1” vill Fiat tilltala kunder som har ändrat sina vanor och krav, men inte sin smak. För kunder som inte vill avstå från charmen hos nostalgiikonen Fiat 500 är New 500 3 + 1 svaret. Tack vare den smarta lösningen på tredje dörren kan alla ta alla sina passioner med sig utan att kompromissa med stilen, samtidigt som de drar nytta av funktionaliteten som New 500 3 + 1 kan erbjuda.

Två olika batteristorlekar erbjuds. Den mindre har en räckvidd på 180 km WLTP, och den större klarar 320 km WLTP och maximala 460 km i stadstrafik i italienskt klimat.

Länk till artikel om Fiats spännande infrastruktursatsning ”Sky Drive”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

elva − 2 =