Framhjulsdriven pigg stadsjeep från Citroën

Citroën vill vara med när marknaden för små SUV:ar växer, men frågan är om de inte redan har en bil i segmentet. Citroën Cactus och nya Aircross vänder sig delvis till samma kundkategori, köpare som gärna vill at bilen sticker ut lite designmässigt och samtidigt är praktisk. Franska livsstilsbilar för moderna hippies, glada urbana unga människor, eller bar avi som gillar Citroëns personliga stil.

Cactus-modellen har varit med ett tag och den lanserades som en ättling i rakt nedstigande led till bilar som 2CV, Dyane och Mehari. När det nu är dags för C3 Aircross söker marknadsförarna inte kopplingar till tidigare modeller utan nu handlar det om en modell som ska stå helt på egna hjul med en design som ingen kan missa, utrymme som räcker för de flesta, förarstöd som räddar från de flesta misstagen och moderna bränsleeffektiva drivlinor.

Allt paketerat som en liten tuff skogsmulle, och det enda som saknas är fyrhjulsdrivningen. Den kompenserar Citroën med något som kallas Gripcontrol. En teknik som styr drivningen vad gäller växelval, antispinn och gaspådrag för att ge bilen maximal framkomlighet på sämre underlag. Här finns att välja mellan teknikstöd för körning på sand, snö och skogsterräng. Den här funktionen finns bara i högsta utrustningsnivån Shine.

Lösningen med Gripcontrol är definitivt inte lika effektiv som fyrhjulsdrivning, men den sparar vikt, pengar, bränsle och miljö. Kort sagt så är det en enklare lösning som minskar bränsleförbrukningen, om än marginellt i verklig trafik. På papperet så sparar man ändå en del bränsledroppar och därmed CO2. Den som vill ha SUV-stuket på sin bil, men egentligen inte ger sig ut på äventyr snöiga mornar eller drar tunga hästsläp på våta gräsmattor klarar sig utmärkt med den här lösningen.

Vem vänder sig då Citroën till med den här bilen?

Ja, helt klart är C3 Aircross en praktisk bil med rejält lastutrymme och ett baksäte som fälls 60/40 men med en lastlucka i mitten, så man skulle kunna säga 40/20/40. Framsätets ryggstöd kan fällas helt framåt och det betyder att ganska långa prylar går att stuva in. Inte en flaggstång kanske, men väl ett IKEA högskåp. För den som mer bryr sig om sina småprylar och kaffemuggar kan det vara bra att veta att det finns gott om plats även för det i Aircross.

Insteget i bilen är riktigt bra både fram och bak. Den är något högre än Cactus och har även en något högre markfrigång, vilket kommer till sin rätt på mindre skogsvägar. Förarmiljön är mer Peugeot än Citroën, men displayen, för navigation och allt annat elektroniskt som mirror-link, är ett arv från Cactus. Fyrkantig mittplacerad med enliten kant under för hanteringen.

Citroën C3 Aircross är Citroëns version av Peugeot 3008, som är årets bil. Inga dåliga gener med andra ord. Bilen är ett rymligt lättviktsbygge med i första hand snåla bensinmotorer men också ett par dieslar. Till Sverige kommer den med ett par val av bensinmotorer, 82 respektive 110 hk, och en diesel på 99 hk. Mycket talar för att det är bensinarna som kommer att säljas bäst.

Även om bilen är en hejare på att ta sig fram på skogsvägarna kan man behöva ta sig en tur i staden ibland och där hotar dieselförbudet, även om det med största sannolikhet enbart kommer att gälla äldre dieslar.

Körmässigt imponerar i första hand den trecylindriga bensinmotorn på 110 hk i kombination med den 6-stegade automatlådan. En smidig och ändå relativt pigg motor som orkar på låga varv och gärna varvar till högre varav med det där typiska morrandet som bara trecylindriga motorer åstadkommer. Dieslarna har dock fortfarande lägre förbrukning. 4,9 liter/100 km kontra 4,0 liter/100 km är de uppgivna siffrorna för bensin 100 hk/diesel 99 hk. Lite av fyndläge när det gäller C3 Aircross med 110 hk bensin och mellannivån i utrustning, Feel, samt manuell låda som säljs för 194 900:-.

Citroëns bilar brukar vara välutrustade och det gäller räven C3 Aircross, men det är på sin plast med en varning när det gäller lägsta utrustningsnivån, Live, som saknar autobroms. Låt inte snålheten bedra säkerheten här. Live-nivån saknar även backstarthjälp som hindrar att bilen rullar baklänges vid start i uppförsbacke.

Faktaruta:

Citroën C3 Aircross.

Biltyp: Framhjulsdriven hög kombi.

Motor: 1,2 liters trecylindrig bensin.

Effekt: 110 hk vid 5 500 varv/minut.

Max vridmoment: 205 Nm vid 1 500 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 322 kg.

Max totalvikt: 1 780 kg.

Max släpvagnsvikt: 840 kg.

Bränsleförbrukning: 4,9 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln med manuell låda.

CO2: 112 g/km.

Pris: Introduktionspris: 194 900:-.

Titta också på: Peugeot 3008, Opel Crossland, VW Tiguan, Volvo XC40 eller varför inte Mini Countryman.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tjugo − sexton =