Suzuki Vitara och S-Cross, som tidigare lanserats i biogasutförande kommer nu även i hybridutförande. Det innebär kortfattat att motorn är uppdaterad med ett nytt kraftfullt 48V hybridsystem samt ett litium-ion-batteri, som ger hela 10Ah. Resultatet blir elektrisk support vid acceleration och hög motorbelastning, något som innebär lägre förbrukning och därmed lägre CO2-utsläpp. Motorn får mer kraft på låga varvtal, vilket innebär högre bottenvrid med mindre behov av växling. Statusen på förbrukning och batteristatus avläses enkelt på en speciell display.
Hybridiseringen innebär att bilens förbrukning minskar upp till 20 procent enligt WLTP-standarden i blandad körning. Bilarna har nu även fått regenerering av rörelseenergin vid inbromsning.
Säkerhetsmässigt har bl a adaptiv farthållare, autobroms samt LED-belysning på halv- och helljus tillkommit.
Som enda bilmärke i Sverige kan Suzuki Sverige nu erbjuda samtliga sina modeller – förutom Jimny – med biogas i hybridutförande med 4-hjulsdrift.
Tove går över till biogas.
Sedan en tid tillbaka kör Sveriges bästa idrottare på biogas. Tove Alexandersson, 2019 års mottagare av Jerringpriset och Bragdguld – förutom 3 VM-guld – har kört Suzuki Vitara sedan 2016.
Jag uppskattar en bil som på ett miljövänligt och säkert sätt tar sig fram även där vägen kanske inte är en väg. Och det gör Vitara. Nu när den kommit i biogasutförande var det ett lätt beslut att gå över till den, säger Tove.