Så kom då den där dagen jag trodde jag aldrig skulle få uppleva. Dagen då en Jeep blev Årets Bil 2023. Det har i alla tider känts som en utmärkelse som ingen funderat på. Inte när Jeepen skapades under brinnande världskrig och inte under processen då den lilla öppna bilen utvecklades till en stor SUV byggd för att köras på bana, Grand Cherokee Trackhawk alltså. Jeeparnas Jeep, Jeep Wrangler har heller aldrig haft de egenskaper som krävs för att bli Årets Bil. Krigsjeepen, originalet alltså, borde definitivt ha blivit Årets Bil 1945, men ingen tänkte på det när världen firade freden efter andra världskriget.
Tiderna förändras och så är det med Jeep, men vi kan glädja oss åt att Wranglern fortfarande finns kvar i modellprogrammet för oss som ser den största körglädjen i en svart lavaöken på Island eller en lerig skogsväg i Småland.
Den jeep som slutligen blev Årets Bil heter Jeep Avenger, ett typiskt amerikanskt namn som översatt till svenska betyder Hämnaren. Nu vet jag inte vem Jeep tänker sig att hämnas på, men jag skulle snarare vilja beskriva Avengern som Jeeps överlevnad och biljett in i morgondagens biltrafik. Vi må älska bensin och diesel in i det oändliga men priset stiger i takt med att tillgången minskar och förr eller senare är de fossila drivmedlen slut. I alla fall om vi inte hittar lösningar för andra drivmedel i tid.
Italienarna har en förkärlek för små bilar. Det kan vara Fiat 500 av olika generationer eller Alfa Romeo Spider. Det kan på något sätt förklara varför den första Jeepen efter det att Fiat-koncernen tog över Jeep efter Mercedes-Benz Group blev lilla Jeep Renegade. En bil som till det yttre påminner en hel del om nya Avenger. Vem som kom på idén att döpa lilla Jeepen till Renegade har jag ingen aning om men namnet kan översättas till Avfällingen på svenska.
Nu har Fiat Chrysler Automobiles slagits samman med franska PSA där bland annat tyska Opel ingår och blivit Stellantis och nu har vi Jeeps hämnare som Året Bil.
Rent krasst är Jeep Avenger en praktisk och samtidigt kompakt eldriven SUV med en design som för tankarna till Jeep och en teknik som delas med eldrivna Opel Mokka och några Peugeot/Citroên-modeller. Lite av en eldriven livsstilsbil. Mer av en praktisk stadsbil än en terrängbil, men ändå med lite högre markfrigång så den funkar på skogsvägen till sommarstugan eller skogskojan. Bilen har, mest för syns skull, tre körlägen med terrängfokus, snö/lera/sand, samt de vanliga för sport/eco och normal.
Körmässigt är Jeep Avenger en bil som är lätt att leva med. Bra sikt, bra vägegenskaper och stolar som ger bra stöd både i sidled och i ryggslutet. Instrumenteringen är helt digital, så här finns inga klassiska instrumentklockor, men väl en mittdisplay i vanlig ordning för underhållning, inställningar, navigation med mera. Avengern är en elbil med allt vad det betyder när det gäller högt vridmoment från start men en viss orkeslöshet i höga hastigheter. Växellådan har bara två lägen, framåt eller bakåt och ljudnivån i bilen är låg men i högre hastigheter gör sig däckbullret och ett oväntat högt vindbrus tillkänna.
Bilens styrka ligger i första hand i den fyrkantiga karossen som ger bra innerutrymmen och lastutrymme i relation till bilens storlek. Baksätet är fällbart och delbart i 40/60-delning. Sedan går det inte att komma ifrån att italienarna, bilen är designad och byggs i Italien, har lyckats att bygga en ganska medioker hög eldriven kombi med en rad klassiska Jeep-attribut. En markfrigång på 20 cm och bra angrepps-, bryt- och avgångsvinklar gör att den korta breda bilen med låg tyngdpunkt är förvånansvärt bra i terrängen. Elmotorns karaktär med högt vridmoment från start är också en fördel som ger både säker och mjuk körning på sämre underlag. Kort sagt, bästa framkomlighet utan fyrhjulsdrivning, så nu väntar vi bara på en version med just fyrhjulsdrivning. Känns inte riktigt som en Jeep om den inte har fyrhjulsdrivning, men Stellantis har aviserat en fyrhjulsdriven Avenger mot slutet av 2024.
Den här bilen kommer säkert att hitta sina köpare bland sanna jeep-älskare som gillar märkets livsstilsprofil av äventyr och vildmark, men hard core jeep-entusiaster kommer att fnysa, eller möjligen köpa bilen som en stadsbil med en aura av Jeep bara för att just den livsstilen är viktig. För en äkta Jeep-entusiast är det Jeep Wrangler som gäller och den är en klassiker med stela axlar, differentialspärrar och en aura av både det historiska arvet, vildmarksäventyr och den amerikanska livsstilen med inspiration från cowboyeran.
Jeep har å sin sida lagt manken till för att flirta med alla kategorierna. Här finns små påskägg i interiören, som killen med stjärnkikare längst ner i vindrutan. Grillen har sju stående öppningar, vilket är lite udda när det gäller en elbil som egentligen inte behöver någon större kylning. För säkerhets skull finns det en liten stansad modell av urjeepens grill infälld i det nedre luftintaget fram. Det står Jeep överallt på bilen, både invändigt och utvändigt. Mest avgörande när det gäller Jeep-arvet är instrumentbrädan som i Summit-versionen är lackad i karossens färg. En direkt koppling till urjeepens metallpanel. Mest utmärkande när det gäller avsteg från Jeep-arvet är att bilen inte får ha släpvagn. Ett obegripligt val att släppa bilen utan möjlighet till släp.
Fakta Jeep Avenger
Motor: Elmotor som driver framhjulen.
Växlar: Steglös automat, framhjulsdrift.
Räckvidd: 404 km (blandad körning), upp till 576 km (stadskörning) enligt WLTP.
Snabbladdning: 100 kW likström, 10–80 procent på cirka 40 minuter vid optimala förhållanden.
Ombordladdare: 11 kW växelström.
Toppfart: 150 km/tim.
Effekt: 115/156 kW/hk.
Vridmoment: 260 Nm.
Acceleration: 0–100 km/tim på 9,0 sek.
Tjänstevikt: 1 536 kg.
Max lastvik: 489 kg.
Max släpvagnsvikt: inte möjligt.
Längd/bredd/höjd: 408/180/153 cm.
Markfrigång: 20 cm.
Vändcirkel: 10,5 m.
Ekonomi/miljö
Pris från: 469 900:- (Longitude, 156 hk), som provkörd 519 900:- (Summit, 156 hk), Summit säljs nu ut för 399 900:- (lagerbilar).
Skatt/år: 360 kronor.
Förmånsvärde från ca: 4 184 kronor/mån.
Garantier: Nybil 3 år, lack 2 år, rostskydd 7 år.
Förbrukning: 15,6 kWh/100 km (WLTP).
Koldioxidutsläpp: 0 g/km.
Komfort/lastutrymme
Bagageutrymme: 355 liter, 1 255 liter med fällt baksäte.
Värmepump: Standard.
Pekskärm: 10 tum standard.
Multimedia: Android Auto och Apple CarPlay standard.
Parkeringsradar bak: Standard, främre-, bakre och sidosensorer från Summit.
Autobroms, nödbroms, filbytesvarning m.m. : Standard.