Låg vikt och bakhjulsdrivning för rätta balansen

Det handlar om balans. Dels om att balansera ett arv mot förnyelse, dels att balansera en bils vikt optimalt. Sedan gäller det ju att balansera en bil vars största tillgång är att den är kul att köra mot kraven på hög säkerhet och liten miljöpåverkan. Mazda MX-5 är en renodlad sportbil av klassiskt snitt och körkänslan är en balansakt som kan genomföras med fingertoppskänsla för den maximala njutningen.

Egentligen var det britterna som drog igång det här med tvåsitsiga små lätta sportbilar. Det gick som det gick. Rosten glufsade i sig det mesta och Lucas blev mannen som uppfann mörkret. Lucas var britternas elsystem och det var inte lika pålitligt som tyskarnas och japanernas lösningar. Men, och det är viktigt, både MG, Triumph och Jensen är bilar som är roliga att köra, har charm och var ganska unika på sin tid. Charmen och körglädjen gör att de än idag är ömt vårdade och noga renoverade favoriter för många.

När Mazda tog upp handsken britterna kastat och 1989 lanserade första MX-5:an var bilen unik. En liten, lätt och billig sportbil med bakhjulsdrivning och bra viktfördelning. En bil för den som gillar att köra bil aktivt. Att köra på krokiga och backiga småvägar med en känsla av att man är ett med bilen med andra ord. Man kan köra den så hårt att bakvagnen går ut i en lätt kontrollerad sladd, eller bara njuta av att hantera den välbalanserade bilen.

Bilen är fortfarande unik med sitt låga pris. Det fanns vid lanseringen ingen annan bakhjulsdriven sportbil i den här prisklassen och bakhjulsdrivning är viktigt för connossieuren med känsla för den här typen av njutning bakom ratten. För den sanne sportbilsälskaren finns det ytterligare detaljer som är av avgörande betydelse. Motorhuven ska vara lång, man ska sitta långt bak och lågt, samtidigt som tekniken att äntra sitt fordon mer kan jämföras med att man klär på sig något. Allt i andan att bli ett med bilen.

Mazda träffade omedelbart rätt med sin lilla MX-5. Bilen blev snabbt kultförklarad och klubbar bildades runt om i världen. Den svenska MX-5 klubben är en av de aktivare, faktiskt. Fast den heter Miata-klubben då bilen i ett tidigt skede hette Mazda MX-5 Miata.

Den MX-5 som nu är på väg till Sverige är en betydligt mer avancerad bil än första generationen för 26 år sedan. Den nya, och fjärde generationen, är en helt ny bil där man trots mer teknik har lyckats få ner vikten med 100 kg sedan generation 3. Den är bara 35 kg tyngre än motsvarande version av första generationen. Nyckeln till detta är mer aluminium och mer höghållfasthetsstål.

I bantningsprocessen har man samtidigt flyttat föraren längre bak och lägre ner i bilen. Motorn har också flyttats bakåt samtidigt som bilen fått en ny sexstegad manuell växellåda. För några av oss är det en gammaldags manuell växellåda med konstigt liten spak. För mig är den en dröm att hantera med korta exakta lägen. En känsla som genomsyrar hela bilen. Balansen är perfekt med halva vikten på bakaxeln, tyngdpunkten är nu ännu lägre än tidigare. Förarmiljön är, som växellådan, klassisk med analoga runda instrument och en stor varvräknare i mitten.

Kort sagt en moderniserad nostalgisk dröm för den som har svårt att släppa sin dröm om den ultimata sportbilen. Läs sportbilen inte rödljusracern. När det gäller att köra ifrån andra vid trafikljusen kan vem som helst bygga en vinnare. Det gäller bara att ha en stark motor. Motorerna i Mazdan är inga muskelpaket, men väl smidiga små fyror som gott och väl räcker till för att njuta av bilens egenskaper. Det finns en 1,5 liters högvarvig motor som når 7 000 varv/minut innan rödmarkeringen och ger 131 hk, samt en 2,0 liters motor på 160 hk som är rödmarkerad vid 6 000 varv/minut. De är också rimligt bränsleeffektiva.

Den lilla motorn är den som bjuder nostalgikern och connossieuren den största njutningen. Det går dock lite fortare och kräver mindre växlande med den stora. Lite motsägelsefullt så är det bara den stora motorn som säljs i sportpaketet med Recaro-stolar, Bilstein-stötdämpare och extra säkerhet i form av förarstöd.

 

Faktaruta:

Mazda MX-5 2,0 Sport.

Biltyp: Bakhjulsdriven tvåsitsig sportbil.

Motor: 2,0 liters fyrcylindrig bensin.

Effekt: 160 hk vid 6 000 varv/minut.

Max vridmoment: 200 Nm vid 4 600 varv/minut.

Acceleration 0-100 km/t: 7,3 s.

Toppfart: 214 km/t.

Tjänstevikt: 1 090 kg.

Max totalvikt: 1 260 kg.

Max släpvagnsvikt: Inte möjligt.

Bränsleförbrukning: 0,66 liter/mil vid blandad körning enligt EU-cykeln.

CO2: 154 g/km.

Pris: 256 000 kronor, från 224 900 kronor (1,5 131 hk).

Titta också på: En begagnad Honda S2000 eller helrenoverad Triumph, MG eller Jensen från den brittiska bilindustrins guldålder, eller Fiat 124 Spider.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

18 − 9 =