Renault Filante Record 2025 är ingen vanlig konceptbil. Det är en elektrisk demobil, designad för att vara djärv och innovativ, som kombinerar Renaults rika arv med en futuristisk vision om elektrisk mobilitet. Det hyllar också varumärkets historia och arv, som alltid har sett motorsport och rekord som ett sätt att validera sina innovationer, innan de tillämpas på produktionsmodeller. Målet är effektivare elbilar och naturligtvis fokus på Renault som innovatörer.
Inspirerad av de legendariska 40 CV des Records (1925-1926), Nervasport des Records (1934) och Etoile Filante (1956), verkar denna ensitsiga vara skulpterad med flyg. Det är inte bara en övning i stil, utan också en demonstration av exceptionell aerodynamisk effektivitet och banbrytande teknik, vilket understryker Renaults engagemang för innovation och mer hållbar och effektiv mobilitet.
Demobilen Renault Filante Record 2025 kommer att visas på bilmässan Rétromobile i Paris från 5 till 9 februari 2025, innan den ger sig ut för att etablera ett nytt rekord för effektivitet under första halvåret.
En design som strävar efter nya nivåer av effektivitet, inspirerad av flygteknik och historiska märkesmodeller
Renault Filante Record 2025 är en bedrift av ingenjörskonst och design. Utvecklad för att tänja på gränserna för aerodynamik och energieffektivitet, är den ute efter att sätta nya rekord. Dess djärva utseende är inspirerad av flygdesigner och varumärkeshistoria.
Formgivarna satte sig för att skapa en monolitisk skulptur av rena, flytande linjer som nästan kunde beskrivas som organisk.
”Vi designade det här fordonet som en skulptur i rörelse. Inspirerad av stridsflygplan och 1800-talets hastighetsrekord återspeglar den både prestanda och tidlös elegans. Varje tum av ytan skapades för att fånga ljuset och visa upp kroppslinjerna, vilket ser ut att smälta in i luften. De blå fönstren och färgpaletten understryker detta ljusa och luftiga intryck lätthet.”
Sandeep Bhambra, chef för avancerad design, Renault och Ampere
Historiska influenser
Renault Filante Record 2025 har kaross i Ultraviolet Blue, en ny nyans som ser blå eller violett ut beroende på ljusets reflektioner och betraktningsvinkel. Denna färg, som påminner om 40 CV des Records, återskapades speciellt för Filante Record 2025. Många andra detaljer för också tankarna till de ikoniska modellerna som inspirerade designen av demobilen: de runda strålkastarna, hjulen separerade från karossen (40 CV) des Records och Nervasport des Records), och även hjulkåpan (Etoile Filante), spetsiga galler, kabinposition och sätesjusteringsrem (40 CV des Records). Alla dessa former och delar påminner oss om det förflutna samtidigt som de smälter ihop perfekt med det moderna utseendet på Renault Filante Record 2025. De integreras smidigt och harmoniskt med fordonets futuristiska vision och skapar en naturlig dialog mellan det förflutna och framtiden.
Det är dock flygteknikens värld som är den främsta inspirationen för designen av denna demobil. Med sin skyddande aerodynamiska bubbla för kabinen tankarna till ett stridsflygplan. Samtidigt har varje detalj i karossen optimerats för att minska luftmotståndet, med funktioner som för tankarna till kurvorna och formerna hos högpresterande flygplan.
Fram- och bakhjulsskydden är en annan iögonfallande detalj, som bidrar till fordonets stil samtidigt som de spelar en grundläggande roll i dess aerodynamiska prestanda. Kåpan förstärker fordonets monolitiska utseende samtidigt som de förbättrar luftpenetrationen. Tillsammans med de breda sidohjulsflänsarna bidrar de till det oavbrutna flödet av kroppen och frånvaron av synliga brott.
Jakten på effektivitet och prestanda
Ratten är den synliga komponenten i en innovativ kontrollarkitektur: dess handtag styr accelerations-, broms- och styrfunktionerna med hjälp av helt elektroniska styr-för-tråd- och broms-för-tråd-tekniker, diskret integrerade i en 3D-utskriven struktur gjord av Scalmolloy. Detta tillvägagångssätt är inspirerat av flygteknik, där kontroller måste vara både ergonomiska och snabbt åtkomliga. I mitten av ratten, en flexibel panoramaskärm lindad runt en cylinder ger en tydlig och omedelbar visning av viktiga data, såsom hastighet, räckvidd och körparametrar. Slutligen är ratten fäst vid sittbrunnens skyddsbubbla och stiger uppåt när den öppnas för att göra det lättare för föraren att ta sig in och ur.
Vikt var också en prioritet i designen av Renault Filante Record 2025. Detta är tydligt i varje detalj, ner till mål. De synliga skruvarna på karossen är inspirerade av flygplanskonstruktionstekniker. Syftet är inte bara att göra bilen lättare utan också att ge den ett modernt, högteknologiskt utseende. Tillsammans med de andra designfunktionerna inspirerade av flygteknikens värld, understryker dessa synliga skruvar varumärkets engagemang för innovativ och mer hållbar fordonsdesign.
Designen av denna demobil handlar om mycket mer än utseende: den är en del av ett tillvägagångssätt för att tänja på gränserna för effektivitet och prestanda. Från de aerodynamiska kåporna till det lätta chassit, alla funktioner designades för att maximera energieffektiviteten. Samtidigt ger den historiska och flygtekniska inspirationen detta fordon en unik personlighet, med siktet inställt på framtiden.
En sittbrunn som också var designad för prestanda
Inredningen av Filante Record 2025 har samma tillvägagångssätt som exteriören, med en sittbrunn inspirerad av flygets värld och rymdresor, där varje detalj är designad för att maximera prestanda, komfort och effektivitet. I denna avskalade miljö är varje komponent eller system (säkerhets- och öppningsfunktioner, farthållare, gaspedal, bromsning etc.) inom räckhåll för föraren, med en design inriktad på ergonomi och viktminskning. Materialvalet speglar också detta tänkande. Förarsätet, till exempel, är tillverkat av sträckt duk, i stil med en hängmatta, för en lätt design med optimalt stöd.
Sätet anpassar sig till förarens kroppsform, som känner sig som ett med fordonet. Sitsen stöds av tunna kolblad klädda i en teknisk textil, ett val återigen inspirerat av flyg- och rymdindustrin, där varje gram är viktigt för att maximera prestanda.
Integreringen av kontrollerna och instrumenten återspeglar ett flytande, minimalistiskt tillvägagångssätt. Varje funktion visas på en ultratunn digital skärm.
Ett genialiskt system för luftcirkulation gör det möjligt att ventilera sittbrunnen utan behov av mer tekniska delar, återigen med tanke på vikt- och energibesparingar.
Den F1-inspirerade körställningen är designad för ergonomi och synlighet. Förarens ben är placerade över batterierna, för ett bättre arkitektoniskt resultat.
Aerodynamik och viktkontroll, nycklarna till energieffektivitet
Baserat på ett samarbete mellan ingenjörs- och designteam från Renault och Ligier Automotive, har Filante Record 2025 demobilen en exceptionell ultraaerodynamisk design, optimerad för prestanda.
Det ambitiösa målet med detta projekt krävde ett nära fokus på styling för att uppnå högsta nivå av aerodynamisk prestanda.
För detta ändamål försökte aerodynamikingenjörerna optimera luftflödet runt bilen, med särskild tonvikt på övergången mellan fordonets olika delar. Den långsträckta formen på ensitsen spelade en nyckelroll här, eftersom längre fordon ger bättre kontroll över det aerodynamiska flödet och därigenom minskad störning.
Hjulen är normalt stora källor till aerodynamisk störning, men de har noggrant anpassats här för att minimera deras påverkan på prestanda. Ingenjörerna använde till en början förenklade former, innan de perfektionerade designen för bästa kompromiss mellan stylingavsikt och aerodynamisk prestanda.
Samtidigt var även upphängningsarmarna inpassade, med designlinjer som speglar aerodynamisk logik.
Simulering och validering i vindtunnlar
Projektet innebar ett nära samarbete mellan design- och aerodynamikteamen för att hitta en balans mellan prestanda och utseende. Även om vissa val krävde en kompromiss, ansågs det vara en prioritet att följa stylingavsikten samtidigt som man säkerställer exceptionell aerodynamisk prestanda. Denna blandning av stil och prestanda översätts till flödande linjer och en skulpturell kroppsstil som inte gör några eftergifter på energieffektivitet.
Även om den aerodynamiska utvecklingsprocessen hittills har styrts av banbrytande numeriska simuleringar, planerar ingenjörer att utföra vindtunneltester under våren 2025. Dessa tester kommer att tjäna till att bekräfta simuleringsresultat och för att göra alla nödvändiga justeringar för att perfekta fordonsdesignen för optimal aerodynamisk prestanda.
Viktbesparingar genom optimerade material och avancerad teknik
Ett av huvudmålen i utvecklingen av Renault Filante Record 2025 var att göra fordonet lättare för att maximera energieffektiviteten och därmed räckvidden. För detta ändamål använde projektet en innovativ kombination av ultralätta material och avancerade tillverkningstekniker. Varje komponent i fordonet studerades, analyserades och optimerades för att minska vikten samtidigt som den soliditet som krävdes för att etablera nya rekord bibehölls.
Genom att maximera användningen av kolfiber, ett material av avgörande betydelse för att minska vikten på chassit och karosskomponenter utan att kompromissa med deras strukturella styrka, kunde ingenjörerna hålla vikten på Renault Filante Record 2025 under 1 000 kilo samtidigt som de optimerade styvhet och säkerhet .
Chassit optimerades genom detaljerade beräkningar och studier av möjliga materialkombinationer. Aluminium, kol och stållegeringar kombinerades optimalt för att reducera komponenttvärsnitt till det minimum som krävs för att motstå mekanisk påfrestning samtidigt som maximal styrka bibehålls.
Dessa material gjorde fordonet lättare utan att kompromissa med styrkan i chassit, vilket är viktigt för att säkerställa stabilitet på banan.
För att ytterligare minska fordonsvikten använde ingenjörsteamet Scalmalloy, en höghållfast aluminiumlegering speciellt designad för 3D-utskrift. På detta sätt kunde ingenjörer tillverka komplexa delar med extrem precision, samtidigt som fordonets totala vikt minskade. 3D-utskriftsprocessen minimerade också materialspill genom att optimera strukturen på de delar som ska tillverkas. Komponenterna som produceras är lätta, starka och passar perfekt med prestandakrav.
Topologioptimering: ytterligare förbättringar av prestanda
Topologioptimering är en annan nyckelinnovation som har minskat fordonsvikten avsevärt. Denna metod optimerar materiallayouten genom att materialet endast används där det behövs, dvs i områden som utsätts för specifik mekanisk belastning. Med hjälp av avancerade datorberäkningar kunde ingenjörer fastställa de områden där material krävdes för att säkerställa styrkan hos demobilen och de områden där den kunde tas bort för att göra strukturen lättare utan att påverka prestandan. Med hjälp av simuleringsmjukvara förbättrad av artificiell intelligens gjorde detta tillvägagångssätt det möjligt att skapa lätta, robusta delar för användning exakt där det behövs.
Renault Filante Record 2025, ett laboratorium på hjul för framtida fordonsteknologier
Innovativt ner till sina däck, och i den historiska traditionen av märkets rekordstora fordon och konceptbilar, förhandsgranskar Renault Filante Record 2025 en rad teknologier som kommer att studeras för användning på morgondagens produktionsfordon.
Ingen mekanisk koppling mellan föraren och broms- och styrsystemen
Renault Filante Record 2025 ersätter de konventionella mekaniska systemen med elektroniska styr-för-tråd- och broms-för-tråd-teknologier, vilket ger en fylligare körupplevelse samtidigt som antalet mekaniska komponenter minskar. Detta frigör utrymme för att ompröva fordonsarkitekturen och optimera vikten.
Steer-by-wire är ett stort steg framåt när det gäller styrkontroll. Till skillnad från konventionella system som använder en mekanisk rattstång för att ansluta ratten till hjulen, bygger steer-by-wire-teknik på en elektronisk länk mellan ratten och rattstångsmotorerna.
När föraren vrider på ratten skickar systemet elektriska signaler till en central ECU som bestämmer det bästa sättet att vända bilen, inte bara med framhjulen utan även med andra komponenter som motor, bromsar och fjädring. Hela plattformen kan sättas i arbete.
Denna teknik ger också större flexibilitet genom att styrkomponenterna – inklusive ratten – kan placeras varhelst det behövs. Detta gör det möjligt att övervinna en hel rad av arkitektoniska och standardiseringsbegränsningar för att optimera cockpitlayouten.
Broms-by-wire-teknik fungerar på en liknande princip. Renault Filante Record 2025 har ingen konventionell pedalenhet. Istället styrs bromskraften av ett elektroniskt styrsystem. När föraren aktiverar bromsarna skickas en elektrisk signal till bromssystemet, som fördelar kraften som appliceras på hjulen för optimal effekt. Även här öppnar denna teknik nya möjligheter inom plattforms- och cockpitarkitektur.
Optimerad batteriintegration med hjälp av cell-to-pack-teknik
Tillförd av Ampere, cell-to-pack-teknologi maximerar fordonets energieffektivitet samtidigt som det ger utrymme och viktbesparingar.
Cellerna är integrerade direkt i batteripaketet utan mellanmoduler. Denna teknik minskar vikten på batteripaketet samtidigt som den optimerar dess formfaktor och det tillgängliga utrymmet. Detta var en stor utmaning för Renault Filante Record 2025, som bara är 1,71 meter bred.
Denna nya arkitektur sänkte också fordonets totala vikt till 1 000 kg med ett batteri på 600 kg. Kolbatterihöljet bidrar också till viktbesparingar samtidigt som det ger ökad styrka och skydd.
Innovativa däck
Renault Filante Record 2025 är utrustad med 19-tums Michelin-däck speciellt designade för att leverera ren prestanda, samtidigt som räckvidden maximeras. Däck påverkar räckvidden med cirka 20 % och spelar därför en nyckelroll i den här typen av projekt. Ingenjörerna vid Michelins teknologicenter arbetade med ett antal parametrar:
material för att minska däckrelaterad energiförlust;
arkitektur för att bättre platta till kontaktfläcken;
däckdesign: en smal form, det vill säga hög och smal, har den dubbla fördelen att den begränsar energiförlusten med varje hjulvarv, samtidigt som den bidrar positivt till fordonets aerodynamik.
I denna strävan efter effektivitet pressar dessa däck än en gång tillbaka gränserna för rullmotståndet. Deras koefficient är nästan 40 % lägre, cirka 4 kg/ton under fordonsbruk, jämfört med cirka 6,5 kg/ton för ett konventionellt fordonsdäck.
Namnet Renault Filante Record 2025 är en direkt referens till två av märkets historiska ikoniska modeller
Namnet Filante syftar på Étoile Filante, ett flygteknik-inspirerat ensitsigt fordon byggt 1956, i syfte att etablera nya hastighetsrekord. Den 5 september 1956 slog Étoile Filante samtidigt flera hastighetsrekord vid Bonneville Salt Lake Flats i USA, inklusive 1 och 5 kilometers distansrekord, med hastigheter på 306,9 km/h respektive 308,85 km/h.
Ordet Record är en direkt referens till 40 CV des Records, ensitsiga fordon med strömlinjeformad kaross som var smalare än Renault 40 CV, och som satte en rad hastighets- och uthållighetsrekord från 1925. De första rekorden sattes 1925 med ingenjörerna Garfield och Plessier vid ratten: 3-timmars världsrekord, 500 km världsrekord och 500-mil världsrekord. Vi kan också lägga till 24-timmarsrekordet, med 4 167,578 km tillryggalagda med en medelhastighet på 173,649 km/h året efter. Datumet 2025 i namnet Renault Filante Record 2025 markerar hundraårsdagen för dessa 1925 rekord.
Andra mindre kända Renault-fordon som är involverade i att sätta nya rekord inkluderar Nervasport des Records. Den 4 och 5 april 1934 satte detta fordon inte mindre än nio internationella rekord och tre världsrekord, inklusive 48-timmarsrekordet för 8 037 km körda med en medelhastighet på 167,445 km/h.