Det är länge sedan Toyota lanserade sin första hybridbil, Prius generation 1. Nu är större delen av Toyotas och Lexus modellprogram hybridbilar och dagens hybridteknik är femte generationen. Bilarna är inte utsläppsfria, men tittar vi på hur många hybridbilar som Toyota och Lexus sålt så står det klart att hybridtekniken har besparat världen mycket koldioxidutsläpp. Senaste lanseringen är en uppgradering av Yaris, som introducerades 2020, till Yaris 130.
Toyotas tanke har hela tiden varit att ha många bilar med mindre batterier på vägarna för att spara råvaror och drivmedel. Även om tekniken idag är ganska komplicerad så är den lätt att beskriva. Det handlar kort och gott om att använda en elmotor tillsammans med en förbränningsmotor. Så långt är det ganska enkelt men det som gör Toyotas hybridteknik unik är den ständiga utvecklingen av energieffektiviteten och användningsområdena.
Yaris är Sveriges populäraste småbil, nästan var fjärde bil i storleksklassen som säljs i Sverige är en Yaris och det betyder i siffror 2 300 bilar under 2023. Uppgraderingarna i Yaris 130 är en kraftfullare drivlina som nu ger 130 hk systemeffekt och ny elektronik både vad det gäller bilens infotainment, förarstöd och en ny digital instrumentering som kan anpassas efter förarens önskemål. Bensinmotorn är Toyotas trecylindriga 1,5-liters maskin med en speciell tändningsscykel som heter Atkinson-cykeln. Den har ingenting med Rowan Atkinson att göra dock. Den är helt enkelt optimal för att samarbeta i hybriddrivlinan där elmotorn står för extra effekt vid acceleration, vilket inte Atkinson-motorn är så bra på. Den är däremot bättre på att hålla nere förbrukningen vid jämn belastning.
Det är själva elmotorn, som även fungerar som generator, som uppgraderats för att ge hybriddrivlinan extra kraft och då handlar det både om ökat vridmoment och ökad effekt. Både dagens Yaris 115 och nya Yaris 130 kommer att finnas parallellt i Toyotas modellutbud. Yaris 115 har ett vridmoment på 141 Nm och en systemeffekt på 115 hk medan nya Yaris 130 har 185 Nm och 130 hk. I siffror betyder det en halv sekunds kortare acceleration 0-100 km/t som med Yaris 130 nu går på 9,2 sekunder. Det ökade vridmomentet och ändringar i drivlinan gör också att bilen kan köras på lägre motorvarv vid acceleration, vilket ökar komforten och minskar känslan av surrighet från hybriddrivlinan. Bilen känns helt enkelt både större och stabilare att köra.
När det gäller förarstödet så har Toyota lagt till en funktion som känner av förarens beteende och först larmar i bilen och därefter stannar bilen mjukt samt slår på varningsblinkers om förarens beteende tyder på att vederbörande somnat eller tappat medvetandet. Utöver det har flera andra säkerhetsfunktioner lagts till.
Varför?
För att var fjärde svensk vill ha en liten bränslesnål hybridbil.
För vem?
Var fjärde svensk småbilsköpare.
Slutsats?
Var fjärde svensk småbilsköpare kan inte ha fel.
Korta fakta Toyota Yaris 130
Motor: 1,5-lters trecylindrig bensin med Atkinson förbränningsscykel och en elmotor.
Motoreffekt: 130 hk.
Vridmoment: 185 Nm.
Acceleration 0-100 km/t: 9,2 s.
Toppfart: 185 km/t.
Tjänstevikt: 1 175 kg.
Max totalvikt: 1 615 kg.
Max släpvagnsvikt: 450 kg.
Förbrukning (WLTP blandad körning): 4,2-5,1 liter/100 km.
CO2-utsläpp (WLTP): 87-98 g/km.
Pris Yaris 130: från: 316 900:-, Yaris 115 från: 254 900:-.