Multivan visad och ID.BUZZ på g

Få idag existerande bilmodeller har en kultstatus kring sig. En av dessa är en MPV, sprungen ur den klassiska Folkabussen, och som går under namnet Multivan. När generation 7 nu visas upp för första gången framträder en bil som är trogen sitt arv, men också fullt modern och anpassad till dagens krav inom uppkoppling, komfort, säkerhet, effektivitet och e-mobilitet.

I ett direktsänt digitalt event har den nya Multivan precis avslöjats. Generation 7 av den klassiska folkabussen bygger för första gången på koncernens MQB-plattform och det innebär bland annat att den nu kommer att erbjudas som laddhybrid. Med nya Multivan och den nära förestående helt elektriska ID. BUZZ, tonar en aldrig tidigare skådad bredd av minibussar fram. Transporter T6.1 utgör fortsatt grunden för modellerna Caravelle, California och Multivan 4MOTION. Älskad av generationer i över 70 år – nu tar Volkswagen Transportbilar Folkabussen in i en ny epok av e-mobilitet med nya Multivan som introduceras på den svenska marknaden runt årsskiftet och ID. BUZZ som väntas knappt ett år senare.

MUV, Multi-Utility Vehicle – Ett fordon, oräkneliga möjligheter
Med upp till sju sittplatser och ett helt plant golv med ett smart system av golvskenor där säten och bord steglöst och fritt kan placeras i kupén, ger nya Multivan oräkneliga möjligheter till individuella anpassningar. Allt från mountainbike- och vindsurfentusiaster, till traditionella och otraditionella familjekonstellationer tillhör förstås huvudmålgruppen för nya Multivan. Men den moderna finishen och höga detaljkvaliteten kommer den även att uppskattas av företagsledningar och taxiverksamheter.

Noll lokala utsläpp vid eldrift – Multivan eHybrid
En av de viktigaste nyheterna på nya Multivan stavas ”eHybrid”. Som laddhybrid kan en stor andel av vardagskörningen ske helt på el och utan lokala utsläpp tack vare litium-jon batteriet med en energikapacitet på 13 kWh. Elmotorn på 116 hk ger tillsammans med den bränslesnåla turboladdade bensinmotorn (TSI 150 hk) en systemeffekt på totalt 218 hk (160 kW) och ett maximalt vridmoment på 350 Nm.

Två fyrcylindriga bensinmotorer och en diesel – Automatväxlade
Vid sidan av plugin-versionen så erbjuds också turboladdade bensinmotorer med 1,5 liter 136 hk (100 kW) och 220 Nm, eller 2,0 liter 204 hk (150kW) och 320 Nm. Under nästa år tillkommer också en fyrcylindrig turbodiesel (TDI) med en effekt på 150 hk (110 kW). Alla versioner av nya Multivan har automatisk DSG-växellåda som standard. I laddhybriden sitter den specialanpassade 6-stegade DSG-lådan DQ400E, medan övriga versioner får en 7-stegad DSG-låda. Den traditionella växelväljarspaken är också borta, nu sköts växlingarna med en vippbrytare på instrumentpanelen och en ”drive-by-wire” koppling.

IQ.DRIVE Travel Assist – Ett av många nya assistanssystem
Assistanssystemen i nya Multivan är betydligt fler än tidigare. Som standard i alla versioner så finns kamera och radar som övervakar omgivningen och kan bromsa för framförvarande fordon, cyklister eller människor (Front Assist med City Emergency Braking) och som hjälper till att hålla bilen i dess körbana (Lane Assist). Kameran läser också av viktiga vägtrafikskyltar och visar dem i bilens digitala display. Ett annat exempel på standardutrustning är Car2X, där bilen kan varna (eller bli varnad av) andra bilar i näromgivningen som också har Car2X om olika faror. IQ.DRIVE Travel Assist är ett nytt system som går att få i nya Multivan där den adaptiva farthållaren och filhållningssystemet opererar tillsammans för en halvautonom körupplevelse från 0 upp till 210 km/h. Bilen sköter då själv gas, broms och styrning inom vissa begränsningar och under förutsättning att föraren håller en hand på ratten och uppsyn över omgivningen.

Snurrbara stolar i andra raden är ett signum för nya Multivan och erbjuds även i nya versionen

Omisskännlig design och lägre luftmotstånd
Inte en plåtbit gemensam med föregångaren, och ändå så tydligt en Multivan. Designen behåller unika drag från sina föregångare och förstärker dem genom att till exempel framhäva den horisontella linjen runt karossen som redan fanns på T3-generation. I Style-version adderas en kromlist vid linjen och på tvåfärgade bilar separerar linjen de olika färgerna. Från T4 (som utgör grunden för andra generationen Multivan) finns ett designelement i form av en mindre upphöjning i mitten på motorhuven som linjerar med vindrutan. Med en större och mer vinklad framruta uppnås en luftmotståndskoefficient på 0,3, vilket minskar energiförbrukning. Det går också att utrusta sin Multivan med fälgar upp till 19 tum.

Bredare, längre och större axelavstånd
Multivan får nya proportioner genom att vara både längre och bredare än sin föregångare, men med en något lägre tjänstevikt. Innerutrymmena är i stort sätt identiska med föregångaren och med det nya panoramaglastaket så blir faktiskt innerhöjden något bättre. Detta trots att bilen nu är 47 mm lägre (1903 mm). Övriga mått: Bredd 1941 mm, exklusive backspeglarna (+37 mm). Längd 4973 mm (+ 69 mm). Axelavstånd 3124 mm (+124 mm). Multivan kommer också i ett långt utförande där axelavståndet är exakt det samma som i den kortare varianten. Långa Multivan är 5173 mm lång, vilket gör den 131 mm mer kompakt än sin föregångare.

Det nya tillvalet panoramaglastak ger två stora separata ljusinsläpp i passagerarutrymmet. Förutom att skänka mer takhöjd till passagerarna släpper det också in solljus på dagen och tänder den naturliga stjärnhimlen på hatten. Den främre transparenta ytan är 913 mm bred och 403 mm lång, och den bakre är hela 1284 mm lång. Det finns också ny interiör stämningsbelysning tillgänglig till nya Multivan.

Easy Open & Close och IQ-Light
Den tekniska nivån är hög i nya Multivan och många smarta funktioner finns att tillgå. Med ”Easy Open & Close” kan både bakluckan och sidoskjutdörren öppnas med en svepande fotrörelse under bilen. Elektriskt manövrerade sidoskjutdörrar är standard i versionen Style. I Life-versionen så ingår igendragningshjälp för skjutdörrar och baklucka, där en motor hjälper till att sluta dörren den sista centimetern. Grundversionen ”Multivan” har helt manuella dörrar och baklucka.

Nya tillvalet IQ-Light innehåller en dynamisk helljusassist som innebär att helljuset bara släcks för den mötande eller framförvarande bilen och hålls tänt i områden där den inte riskerar att blända andra trafikanter. Dessutom ger IQ-Light dynamiskt kurvljus som förbättrar sikten vid kurvtagning och i korsningar. En både elegant och praktisk detalj är den nya ljuslisten i kylargrillen som förstärker varselljusen vid körning i dagsljus. Detta ingår i Style-versionen.

Multifunktionsbordet kan användas på alla rader i nya Multivan

Golvskenor, lätta säten och multifunktionsbord
Att det aldrig funnits en mittkonsol mellan förare och frampassagerare har haft den fördelen att det går att hoppa bak i bilen från framsätena utan att behöva kliva ut och in i bilen igen. På nya Multivan finns dock möjligheten till en mittkonsol genom det nya multifunktionsbordet och skenor i golvet som sträcker sig ända fram. På så sätt kan man välja om man vill använda bordet i passagerarutrymmet, eller om man vill vika ihop det och skjuta fram det till förarplatsen för att frigöra utrymme i bak.

Ett perfekt utnyttjande av utrymme har alltid varit ett signum för Multivan och i den nya modellen utnyttjas det bättre än någonsin. Och det beror på fler saker. En viktig nyhet är att alla säten är enkelsäten och soffan i tredje raden inte erbjuds längre. De nya individuella sätena väger mellan 23-29 kg, vilket är upp till 25 % mindre än tidigare. Det är alltså nu lättare att plocka ut sätena, sätta in dem igen och att organisera dem som man önskar i golvskenorna. Nu går det till exempel att få in en cykel enkelt på en sida och samtidigt behålla många sittplatser på andra sidan. Eftersom golvskenorna har en elanslutning går det nu också att få värme i alla stolar och bältespåminnare på alla sittplatser i bilen.

Upp till 4053 liters bagageutrymme
Lastat upp till taket rymmer den kortare Multivan 469 liter bakom den tredje sätesraden. Utan den tredje sätesraden ökar lastvolymen till 1844 liter och tar man ut alla säten ryms hela 3672 liter bakom föraren och passageraren fram. Motsvarande siffror för den långa versionen av nya Multivan blir 763, 2171 respektive 4005 liter (4053 liter om bilen är utrustad med panoramaglastak). Maximal dragvikt är upp till 2000 kg.

Föraren i högsätet
Den upphöjda ”SUV-liknande” förarpositionen uppskattas av många. I Multivan är det dessutom väldigt enkelt att hålla koll på bilens alla hörn. Och ännu enklare blir det förstås med det nya tillvalet Area View där man får en 360-graders bild runt bilen som visas i fordonets infotainmentskärm.

Det som slår en när man hoppar in på förarplatsen är den ergonomiska utformningen och kvalitetsintrycket i detaljer och material. Vrider man på tändningen öppnar sig ett digitalt landskap av underhållning och information via två digitala skärmar på 10,25 respektive 10 tum. De flesta reglagen är utformade som digital touch-reglage eller knappar. Vill man förstärka den tekniska nivån finns flera tillval att tillgå, till exempel Head-up display, navigationssystemen Discover Media och Discover Pro och ett 840 W ljudsystem från Harman Kardon.

Online-tjänster ingår för nya Multivan genom ett integrerat eSIM-kort som gör att bilen kan kommunicera med föraren via en app i förarens telefon. We Connect och We Connect Plus (gratis under tre år och kräver registrering) gör det till exempel möjligt att starta parkeringsvärmaren i appen och se var bilen står parkerad eller kolla upp annan fordonsdata, som till exempel aktuell mätarställning. Har bilen ett navigationssystem ingår onlineuppdateringar av kartor och trafikinformation i realtid med förslag på alternativa resrutter vid störningar i trafiken. Även med det standardmonterade infotainmentsystemet ”Ready 2 Go” går det att få navigering. Antingen genom att ansluta sin mobiltelefon via App Connect eller trådlös App Connect, eller genom att köpa till navigationsfunktionen online i We Upgrade.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

1 × ett =