Hur skapar man en framgångsrik ny bilmodell eller en ny och ännu mer lyckad bil av en redan etablerad bilmodell? Det är en oerhört viktig fråga som varje biltillverkare ställer sig med jämna mellanrum. Jag vände mig till Nissan som på något sätt har lyckats i tre dimensioner. Det vill säga att skapa en helt ny bilmodell, revolutionera en modell och sofistikerat förnya en annan modell.
De tre dimensioner jag talar om är i sagda ordning Nissan Qashqai, Nissan Micra och Nissan Navara. Tre helt olika sätt att närma sig en förnyelse och skapa något som lockar hugade bilköpare.
Vi börjar med Nissan Qashqai. Jag måste ärligt erkänna att jag var ytterst fundersam och egentligen frustrerad när jag såg de första reklamsnuttarna för Nissan Qashqai. En fyrhjulsdriven semi-suv som lanserades med skateande graffitimålare och sloganen ”Urban proof”. Totalt motsägelsefullt. Jag trodde aldrig att någon skulle lockas att köpa denna tandlösa offroader, eller höga hatchback.
Nissan ger nu sin förklaring till hur denna min ganska oönskade bil blev en succé och skapade en helt ny typ av bilar, crossover som Nissan valde att kalla sin Qashqai.
Det började med att man ville uppdatera sin Almera, dåvarande konkurrenten till bilar som VW Polo och rader av andra kompakta halvkombis.
Någonstans i Nissans korridorer gick larmet: ”Stopp, stopp, stopp, varför ska vi lägga en massa energi och pengar på att skapa en bil som ska konkurrera med massor av andra i det så heta segmentet av små halvkombis där det nästan är omöjligt att göra några vinster”.
Budet att skapa gick tillbaka till design- och utvecklingsavdelningarna och där skissades och spånades på nya modeller. Någon kom med idén att rida på suv-vågen. Att bygga en kompakt bil för vardagen men ändå med lite lätt suv-stuk. Nissan Qashqai föddes på det viset och med den en ny biltyp som idag kallas crossover.
När väl idén var kläckt satte samarbetet igång och den nya bilen skapades från grunden till en helt färdig produkt där pr-avdelningen satte igång en massiv marknadsföring. Den där kampanjen som handlade om ”Urban proof” och egentligen lockade mer med känslor och livsstil än med fakta. Med tiden har vi lärt oss att Qashqai lockar både de som köper bil för att markera en livsstil och de som köper på rationella grunder som insteg, lastutrymme, bränsleförbrukning och pris.
Nissan har skapat ett designcenter i London där man jobbar med allt från att ta fram nya bilmodeller till att uppdatera befintliga modeller och det handlar om allt från de första sketcherna över lermodeller och ingenjörer som räknar på allt från dörrgångjärn till hjulupphängning och krocksäkerhet.
Andrew Leicester är ingenjör på Nissan Technical Center Europé och en av dem som jobbar med just det tekniska. Han beskriver hur mycket det är att ta hänsyn till när man ska översätta skisser och lermodeller till färdiga bilar. Det ska se lika fräckt ut som de första skisserna, eller åtminstone nästan lika fräckt. Det ska hålla bilens livslängd och det ska både skydda passagerarna och ge dem en positiv körupplevelse. Läs bilen ska vara komfortabel, tyst och ha bra prestanda. Det pusslas med och räknas på alla detaljer och det är en hel grupp med ingenjörer som gör jobbet samtidigt.
– Jag har absolut det roligaste jobbet, ler han när jag frågar honom om vem som egentligen har det roligaste jobbet här på Nissans London-kontor för bilutveckling.
Det roliga är att jag får samma svar av Alessandro Messale, som jobbar med sketcherna på hur en kommande bilmodell kan se ut. Han har jobbat på Nissan i fyra år och han jobbar helt digitalt med ritpenna på ritbord kopplat till en dator. Programmet han använder är Photoshop och han kan låta en bilmodell växa fram väldigt snabbt, eller jobba med de små detaljerna uppförstorade på ritbordet.
Under hela processen hålls möten och diskussioner om vart man är på väg med den nya bilen. Skisser får beröm och kritik, precis som lermodellerna, och man jobbar sig vidare genom projektet. Under mötena tas även saker som hur tänkta kunder tar emot designen och hur aktuella händelser, trender eller sociopolitiska förändringar i samhället leder till behov eller önskemål från tilltänkta kunder. Exempelvis kan det handla om att allt fler lever som singlar i Europa idag.
När väl bilens målgrupp och utseende samt tekniska konstruktion börjat sätta sig kommer frågor som färgval och materialval in i bilden och då är det andra designers som börjar jobba med bilen. Det handlar om både exteriöra färger, med färgmatchning till grill, fönster, fälgar och så vidare, samt interiör färgsättning och materialval.
– Detta med upplevelsen när du sätter dig i en bil redan innan du startat den får allt större betydelse, säger Carine Giachetti som jobbar med både exteriör och interiör färgsättning. Första intrycket hos bilhandlaren är viktigt, men minst lika viktigt är det att kunden trivs med bilen när den väl är köpt och ska fungera i vardagen. Då kommer kunden tillbaka.
Vad säger du, frågar jag Carine. Har du det roligaste jobbet här på Nissan Design Center?
Gissa vad hon svarar.
– Absolut! Detta med att sätta färgerna är något jag älskar. Jag kan jobba väldigt kreativt och faktiskt påverka känslan i bilen riktigt mycket. Titta på färgen på stolarna till exempel. Det finns fler färger än svart och grått numera. Eller titta på fälgarna och hur de matchar bilen i övrigt.
Varför jag valde just Nissan Design Center i London?
Jo, det var här som Nissan Qashqai fick liv, utvecklades och blev ”Urban proof” med hela världen.