Nissan Z, ny modell på gång

Nissan har presenterat sin Nissan Z Proto, vilket signalerar företagets avsikt att lansera en ny generation av den legendariska Z-sportbilen. Prototypbilen visades vid en virtuell händelse över hela världen från Nissan Pavilion i Yokohama, och har en ny design inifrån och ut, samt en V-6 dubbel turboladdad motor med manuell växellåda.

Först antyddes i en video med namnet ”Nissan A-Z” i maj att Nissan Z Proto var på gång för att markera det 50 åriga Z-arvet. Samtidigt är bilen en helt modern sportbil.

Makoto Uchida, Director, executive officer, president and CEO

– Z står för att det handlar om en ren sportbil som representerar Nissans anda, säger Nissans VD Makoto Uchida. Det är en nyckelmodell i vår Nissan NEXT-transformationsplan, och det är ett bevis på vår förmåga att göra vad andra inte vågar göra, från A till Z. Som Z-fan själv är jag glad att meddela att nästa Z kommer.

En global gemenskap av unga och gamla fans deltog i dagens virtuella avslöjande. Medlemmar av Z Club i Japan, ZCON-deltagare i Nashville, Tennessee och entusiaster på olika andra marknader kopplade upp sig för evenemanget.

Utvecklad av designteamet i Japan har Z Proto en fräsch och attraktiv exteriördesign med en silhuett som markerar respekt för den ursprungliga modellen. Den har en ljusgul pärlemorlack – en hyllning till ett populärt färgschema på både första generationen Z (S30) och 300ZX (Z32) – och ett svart tak.

– Att kombinera ett retro-tema med ett som signalerar futurism var utmanande, säger Alfonso Albaisa, designchef på Nissan.

– Våra designers gjorde otaliga studier och skisser när vi undersökte varje generation och vad som gjorde dem till en framgång, sa Albaisa. I slutändan bestämde vi oss för att Z Proto skulle resa mellan decennierna, och in i framtiden.

Alfonso Albaisa, Senior vice president, Global Design

Den långa låga huven och de snedställda droppformade LED-strålkastarna är båda omisskännliga påminnelser om originalet Z. Den rektangulära grillens mått liknar den nuvarande modellen med tillägg av ovala fenor för att erbjuda ett modernt utseende. Formen fortsätter att utstråla både sportighet och elegans.

– LED-strålkastarna har två halvcirklar som går tillbaka till den 240ZG som endast fanns på den japanska marknaden på 70-talet, förklarade Albaisa. ZG har tydliga kupolinser över strålkastarens skopor, som under ljus avger två cirkulära reflektioner över varje strålkastare. Vi gillade den unika egenskapen och upptäckte att den naturligt passade med Z: s identitet.

Länken till originalet Z är mest slående när man tittar på Z Proto från sidan. Taklinjen flyter från fronten till den fyrkantiga baksidan för att skapa en distinkt reinkarnation av första generationens Z-profil, vars bakkant var något lägre än den främre skärmhöjden vilket ger Z sin unika hållning. Övergången från den kvadratiska bakrutan till den låga aktern bidrar till effekten.

Designen av baksidan hämtar inspiration från bakljusen 300ZX (Z32), något moderniserad. LED-bakljusen placeras i en rektangulär svart sektion som löper tvärs över den bakre delen och sveper runt ytterkanterna.

Lätta kolfiberdetaljer på sidokjolar, framspoilern och bakre diffusorn ger en optisk känsla av bilens prestanda. 19-tums lättmetallfälgar och dubbla avgasrör kompletterar Z Protos design.

Interiör: modern teknik med en vintage touch

Z Protos coupé är designad för att passa förare och passagerare som hand i handske och blandar sömlöst modern teknik med vintage Z-detaljer.

Interiördesignteamet sökte råd från professionella motorsportlegender för att ge Z Proto en idealisk förarmiljö, både för väg och bana. Detta kan ses i Z: s instrument. All viktig information finns i den 12,3-tums digitala mätarskärmen och allt är placerat för att ge föraren all information i en blick. Till exempel den röda linjens växlingspunkt högst upp vid klockan 12.

Den nya, djupa ratten ger föraren snabba åtkomst till reglage utan att förlora sin vintage estetik.

Gula accenter finns i hela coupén, inklusive sömmar på instrumentpanelen. Sätena har en speciell gul accentuering och en skiktad graderingsrand i mitten av sätena för att skapa djup.

Den ursprungliga Z byggdes för att ge glädje och spänning av att äga en sportbil till så många människor som möjligt.

– Z har alltid varit en stark dynamisk prestandabil, vilket gör det enkelt för kunderna att njuta av dess kapacitet och känna sig som ett med sin bil, säger Hiroshi Tamura, chefsproduktspecialist för Z Proto. Detta har varit ett kännetecken genom alla dess generationer, och det är det som driver vår passion att förnya och utmana normen.

Varje ny generation fick en allt kraftfullare motor, även om Z handlar om mer än effektökningar.

– Z är en balans mellan makt och smidighet, fortsatte Tamura. Det är ett fordon som skapar en förbindelse med föraren inte bara på den fysiska nivån utan också känslomässigt och svarar på förarens impulser.

Z Proto är en bil som levererar. Under den långsträckta huven finns en fuppdaterad V-6 tvillingturbomotor kopplad till en sexväxlad manuell växellåda. Eftersom bilen ännu så länge bara finns som prototyp pågår nu arbete med att finjustera kraften med körupplevelsen som kännetecknas av den kontroll som har definierat Z de senaste 50 åren.

– Med lanseringen i sommar av den banbrytande Ariya EV har vi startat en ny era av elektrifiering och autonom körteknik, säger Uchida. Med Z ger vi förare spänningen i en ren sportbil. I mer än 50 år har vi skapat legenden om Z tillsammans. Jag är glad att så många är med oss ​​till nästa spännande kapitel. Det nya Z är på väg.

Lite Z-nostalgi, mina artiklar i Smålandsposten den 9/11 2004

Z Proto specifications
EngineV-6 twin turbo
Transmission6-speed manual
Length4,382 mm
Width1,850 mm
Height1,310 mm
Wheel and tire sizeFront: 255/40R19
Rear: 285/35R19

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

arton − elva =