Renault utökar nu sitt utbud av hybridbilar med tre modeller utrustade med helt ny teknik:
- Nya Renault Arkana E-TECH Hybrid: Renaults nya original SUV-kupé lanseras i Europa.
- Renault Captur E-TECH Hybrid: Som en referens bland urbana mindre SUV:ar kommer Captur E-TECH Hybrid efter Captur E-TECH Plug-in Hybrid och lanseras i R.S Line version.
- Nya Mégane E-TECH Plug-in Hybrid kommer även på halvkombi-versionen (förutom Sport Tourer)
Efter introduktionen av Clio E-TECH Hybrid, Captur och Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in Hybrid utökar Renault sitt utbud av hybrider med tre modeller som är utrustad med exceptionell teknik: Arkana E-TECH Hybrid, Captur E-TECH Hybrid och Mégane E-TECH Plug-in Hybrid halvkombi
Introduktionen av 12V mikrohybridisering på Arkana och Captur kompletterar motorutbudet och erbjuder flera nivåer av elektrifiering för att möta alla behov och vara tillgängliga.
Captur kommer i den sportiga versionen R.S Line som sedan tidigare finns på Clio, Mégane och Arkana.
Renaults hybridteknik E-TECH är utvecklad och patenterad av Renault Engineering och kombinerar två elmotorer, en innovativ kopplingsfri växellåda och en förbränningsmotor. Tekniken erbjuder: upp till 80% av stadskörningen körs på el och upp till 40% lägre bränsleförbrukning med en E-TECH hybridmotor samt upp till 65 km körning på 100% el i staden och elprestanda upp till 135 km/h på en E-TECH Plug-in Hybrid-motor. Hybridtekniken ger alla fördelar med elmotorn: tyst start och batteriregeneration under bromsning.
NYA RENAULT ARKANA E-TECH HYBRID
Renault fortsätter att utöka sitt sortiment med ett nytt fordonskoncept; SUV-kupén. Renault Arkana har en högteknologisk förarkupé och rekordstor plats för familjen samt stora lastutrymmen. Modellen lanseras som hybrid med en 140 hk E-TECH Hybrid motor och ett 1,2 kWh (230 V) batteri. En 12V mikrohybridlösning på 1,3 TCe 140 och 160 hk motorerna kompletterar erbjudandet.
NYA RENAULT CAPTUR E-TECH HYBRID
Renault Captur erbjuds med en E-TECH Hybrid-motor som kompletterar E-TECH Plug-In Hybrid-versionen. Denna motor ger utmärkt respons tack vare ett 1,2 kWh batteri och en kombinerad effekt på 140 hk. Vid körning erbjuds körglädje à la elbil och minskad bränsleförbrukning utan att behöva ladda. En 12V mikrohybridlösning på 1,3 TCe bensinmotorerna motorerna introduceras och gör att Captur erbjuder det mest kompletta elektrifierade utbudet i sitt segment.
Modellen kommer också som R.S. Line version som har en unik personlighet som understryks av de kaxigt sportiga formerna, främre och bakre nydesignade stötfångare med F1-splitter, den ikoniska symbolen för R.S.-modellerna samt exklusiva lättmetallfälgar. Inuti har den en svart taklinje, speciell klädsel, ratt med röda sömmar och dekorationer i kolfiber och en växelspak i aluminium. Den förstklassiga kupén erbjuder en sportig känsla med unika egenskaper, oavsett motoralternativ.
NY MÉGANE HATCH E-TECH PLUG-IN HYBRID
Nya Megane har fått en facelift och har bl a fått en mer ergonomisk och moderniserad interiör samt den senaste tekniken när det gäller uppkoppling, multimedia och förarhjälpmedel. Nu kommer även halvkombin som E-TECH Plug-in Hybrid, förutom Sport Tourer, och kombinerar fördelarna med eldrift utan att kompromissa med räckvidden. Tekniken utvecklar 160 hk och ett batteri med 9,8 kWh (400 V) och räckvidd på upp till 50 km i blandad körning (WLTP) och upp till 65 km i stadskörning (WLTP City).
Renault Arkana E-TECH Hybrid, Captur E-TECH Hybrid och Megane E-TECH Plug-In Hybrid kommer att börja säljas i Europa under första halvåret 2021.