Sveriges mest sålda bil i december 2020, en roadmovie.

Elbil på långresa kräver tillgång till verkliga snabbladdare som den här Ionity-laddaren i Mantorp.

Vi har lämnat 2020 bakom oss och det blev verkligen elbilens år både i Sverige och i världen. Utvecklingen går snabbt nu och det ledde till att vi passande nog fick en elbil som mest sålda bilen i 2020 års sista månad. Volkswagen flaggade länge för sin första elbil byggd från grunden som elbil och när den väl kom kastade sig köparna över den.

Beräknad laddtid och strömstyrka anges tydligt på laddaren.

Utvecklingen sedan millennieskiftet har gått från att en elbil var ett alternativ där man fick utstå långa restider och dålig krocksäkerhet till ett i högsta grad seriöst alternativ. Det är ett faktum som vi har pionjärer som Nissan, Renault och Tesla att tacka för och nu erbjuder i stort sett alla biltillverkare elbilar som är seriösa alternativ till bilar med förbränningsmotor. 

Jag har tagit en VW ID.3 på en rejäl rundtur genom ett kallt och slabbigt Sverige i vinterskrud och resan har bjudit på många höjda ögonbryn. Det handlar om saker som rejäla utrymmen inne i bilen. Utrymmen som gör den till en utmärkt familjebil och arvtagare till VW:s klassiska bubbla och lika klassiska Golf. Det handlar om riktigt bra strålkastare, bilen var utrustad med VW:s LED-strålkastare av Matrix-typ. Starka strålkastare som bländar av enbart där det finns en mötande eller framförvarande bil. Strålkastare som är en viktig säkerhetsdetalj när mörkret lägger sig över den småländska granskogen och älgarna knatar runt på och längs vägarna.

Det handlar om en helt ny förarmiljö och ett nytt sätt att köra. Förarmiljön domineras av en skärm för navigation, musik, radio och en rad inställningar samt en mindre instrument-cluster framför föraren och viktiga data projicerade i vindrutan. Inget hokus-pokus. All information tydligt och lättillgängligt. En lite rolig finess är ljuslisten under vindrutan som hjälper föraren genom att ljuset rinner åt det hållet navigationen förslår att man ska svänga. Musiken når fram på ett helt nytt sätt i en elbil eftersom du slipper motorbullret.

Att köra elbil kan närmast beskrivas som att köra en tyst bil med steglös automat och riktigt bra prestanda från start.

I vanlig ordning så gäller det att ha fokus på hastigheten i Sverige, liksom i de flesta länder. I en elbil gäller det dessutom att ha koll på räckvidd, tillgängliga snabbladdare och vilken laddoperatör som driver dem. Obegripligt nog så har alla laddoperatörer sina appar för mobilen och sina betalsystem. Snabbladdarna i dagens Sverige är dessutom utplacerade på rent kommersiella grunder och det betyder att vi har ett helt gäng med laddare i Mantorp, mitt emellan Stockholm och Växjö, men inte en enda om man väljer en annan väg från huvudstaden än E4.

3% kvar i batteriet räcker med minimal marginal till Ionitys laddare i Mantorp.

Volkswagen ID.3 har, precis som alla andra elbilar en väldigt seriös färddator som talar om hur mycket ström du har kvar i batteriet och hur långt det räcker. Det kan du sedan ställa mot avståndet till olika snabbladdare längs vägen och hur effektiva de i sin tur är. Vid långkörning med elbil så är det snabbladdarnas tillgänglighet, funktion och effektivitet som avgör restiden. I praktiken betyder det att man som elbilschaufför sitter och jämför avståndet till tänkbara snabbladdare med kvarvarande räckvidd och anpassar hastigheten för att nå dit. Detta gäller förstås bara vid långresor. Vardagens pendlande på några mil till och från jobbet är extremt smidigt. Inget tankande. Bara plugga in bilen i laddaren du har hemma och så köra igen nästa dag. Förutsett att du bor så att du kan ladda hemma.

Det här är en syn vi får vänja oss vid. En elbil som laddar, föraren är inne och köper fika. Pumparna för det fossila drivmedlet blir allt mindre utnyttjade. Ionitys laddare i Mantorp.
Volkswagens laddkort som ger lägre pris hos Ionity.

Jag tar två exempel. Jag körde bilen fulladdad från Växjö, laddade 45 minuter på Ionitys snabbladdare i Mantorp och nådde Stockholm ungefär en halvtimme senare än om jag kört dieselbil. Tekniken fungerade perfekt. Ionity är en laddoperatör där flera biltillverkare har anslutit sig i ett samarbete som betyder att jag när jag köper en VW ID.3 kan få ett abonnemang med lägre laddpriser och enkel betalning med ett specifikt laddkort. Ionity fungerar på samma sätt som Tesla Supercharger och det betyder laddströmmar på upp till 350 kW och mer än en snabbladdare på varje plats. Haken är att de finns bara strategiskt placerade längs de riktigt stora vägarna. VW ID.3 kan ta emot en laddström på upp till 125 kW och det betyder en teoretisk laddtid på en dryg halvtimme, men i verkligheten tar det ungefär en timme om du rullar in med bara ett par procents laddning i batterierna och laddar till batteriet är helt fulladdat. 

Varför står elbilen snett vid Bees laddare i Värnamo? Jo, det stod en bil med förbränningsmotor parkerad framför laddaren. På elbilsslang heter det att man som elbilsförare är ICEad. ICE står för Internal Combustion Engine.
Visst är det en Ionity-laddare, men tyvärr gav den bara knappa 40 kW i Värnamo och Ionity hade inget svar på varför.
Ionity i Värnamo

Innan Ionity gick in på svenska marknaden var det laddoperatörer som Bee, E.on och Vattenfall som erbjöd snabbladdning längs vägarna, men då med en lägre laddström på 50 kW och med bara en laddplats på varje ställe. Jag gjorde nedresan från Stockholm till Växjö med en ID.3 som inte var fulladdad och jag testade att använda mig av de här operatörerna istället. Då tog resan tre timmar längre tid. Första laddningen tänkte jag göra på Bee mellan Norrköping och Linköping. Den var ledig enligt appen så jag körde av bara för att se en annan elbil koppla upp sig. Här finns bara en laddplats. Det blev 80 km/t till Mantorp och laddning på Bee där en stund. Tålamodet tröt så jag avbröt efter att ha laddat för 20 mil och siktade in mig på Brahe hus, men den laddaren visade sig vara avstängd. Nästa laddplats var Bee i Jönköping, men den visade sig vara trasig, så det blev 75 km/t till Ionity i Värnamo och den visade sig bara kunna leverera 45 kW, trots att jag var enda bilen som laddade. Jag testade två andra av de fyra Ionity-laddarna och en av dem fungerade inte, medan den andra gav 45 kW, så jag körde slutligen bort till Bees laddare som gav 50 kW.

Kort sammanfattning. VW ID.3 är en helt färdig elbil med högsta säkerhet, riktigt bra komfort och väghållning tack vare bättre viktfördelning och lägre tyngdpunkt än bilar med förbränningsmotor. Förarmiljön är riktigt bra liksom strålkastare och utrymme. Dessutom är den otroligt tyst och billig att köra i vardagen med hemmaladdning. Biltillverkaren levererar idag, men inte den svenska laddinfrastrukturen som dessutom av någon mycket märklig anledning har egna betalsystem. Det går inte att köra in, dra ett kreditkort och ladda. Alla har sina system så det går heller inte att betala med samma metod hos två olika laddoperatörer. Vi kommer också att få problem om vi inte redan nu inser att det inte är hållbart med enstaka snabbladdare längs vägarna. Det behövs laddparker. I Norge är det här redan ett problem som elbilsägare påtalat inför helger som julhelgen.

Varför?

För att de fossila drivmedlen är en begränsad resurs.

För vem?

För framtidens privatbilism.

Summering

Bubblan reinkarnerad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

two × three =