Andra bilisters körbeteende oroar i vintertrafiken

Det finns flera saker som kan göra bilister oroliga i trafiken – inte minst i vintertid. En ny undersökning från Goodyear visar att halka, snöfall och andra bilister är det som främst skapar oro. Men trots att vinterns snö och halka är orosmoment så visar undersökningen att bara varannan svensk anpassar sin bromsning vid vinterkörning.

Goodyears nya undersökning Däckbarometern har undersökt hur svenskarna ställer sig till vinterkörning. I den framkommer att andra bilister är det främsta föremålet för oro i trafiken. Därefter kommer halt väglag och kraftigt snöfall. Vinterkörning kan vara utmanande och kräver att bilister anpassar sin körning. 81 procent svarar att de sänker hastigheten när de kör bil i vintertid och nästan lika många, 78 procent, håller extra avstånd. Men bara drygt varannan uppger att de även bromsar tidigare. Sju av tio tycker samtidigt att deras bilkörning vid vinterväglag är bra eller mycket bra. Men tydligt är att män rankar sin egen förmåga högre än vad kvinnor rankar sin. Var tredje man svarar att de är mycket bra medan bara var sjätte kvinna svarar samma sak. 

– Vinter kan innebära allt ifrån regn och ett par plusgrader till kraftiga snöfall och blixthalka – och det kan ställa om fort. Det är viktigt att anpassa sin körning utifrån rådande väderförhållanden samt se till så att man kontrollerar däckens skick innan man beger sig ut i trafiken. Att vara ute i god tid är något blir extra viktigt när väglaget blir osäkert. Då har man tid för att ta det lugnare och sänka hastigheten, två faktorer som minskar risken för att olyckor sker, säger Jenny Wahlsten, Acting Marketing Manager på Goodyear.

Goodyear tipsar: tänk på detta vid vinterkörning

1. Håll koll på hastigheten

Våta och isiga vägar minskar greppet, vilket gör det svårare att ha kontroll på bilen om du kör för fort. Broar är mer ofta utsatta för halka, så se här till att tänka på hastigheten. Regn, is och snö ökar också bromssträckan vilket gör det än viktigare att sänka hastigheten så att du snabbare kan stanna.

2. Komma loss 

Mycket snö och modd ökar risken för att fastna och då är det viktigt att veta hur du bäst bör agera. Att gasa kraftigt är oftast kontraproduktivt och du kan fastna djupare eftersom hjulen börjar snurra. Lägg istället i en högre växel och försök att långsamt köra iväg. Det lägre vridmomentet ger bättre grepp utan att däcken snurrar.

4. Underkylt regn

Var observant när det kommer till underkylt regn. Regnet fryser vid kontakt med den kalla marken och halka uppstår. En varningsklocka är om regnet fryser på vindrutan och att det slutar skvätta från bilen framför. Se då till att vara extra uppmärksam och försiktig.

5. Plötslig halka

Halkan kan många gånger inte synas vilket gör den svår att upptäcka och farlig. Trots torrt väglag en viss sträcka kan halkan plötsligt dyka upp. Något som gör körningen extra riskabel, speciellt om bilen är utrustad med sommardäck. Denna typ av halka är vanlig vid skogspartier och broar eller vägar längs med vatten.

3. Var förberedd

Slitna och utnötta vinterdäck ger dig inga bra förutsättningar för vinterkörning, så se till att kontrollera antal dubbar, lufttryck och mönsterdjup i god tid innan det är dags att byta. Men förbered bilen även i andra avseenden, med filtar, ficklampa, första hjälpen-kit och annat som kan vara bra om det oförutsedda skulle ske.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Goodyear. Under perioden 28 oktober till 5 november 2020 har sammanlagt 1 002 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre med körkort i Sverige.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

femton − fjorton =