1988 gjorde den första Kalifornien baserad på VW Bus (T3) sin globala debut på Caravan Salon-mässan. Exakt 35 år och 260 000 fordon byggda senare presenterar Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) återigen en världspremiär vid branschens största evenemang i Düsseldorf: California CONCEPT – en blick framåt mot modellseriens framtid. Produktionsversionen av denna nya generation av California är planerad att byggas vid den tyska VWCV-fabriken i Hannover från 2024 och framåt.
- Konceptfordonet för en ny generation av Kalifornien husbil kommer att få sin världspremiär på Caravan Salon-mässan (25 augusti – 3 september) i Düsseldorf
- Den framtida generationen av California kommer att fortsätta att tillverkas fullt ut i Hannover
- Premiären av den första Kalifornien ”made in Hannover” ägde också rum för exakt 20 år sedan på Caravan Salon
För många är modellerna California Beach, Coast och Ocean redan symbolen för frihet på hjul. Med California CONCEPT kommer Volkswagen Commercial Vehicles att ge en inblick i framtiden för den mest framgångsrika husbilen genom tiderna för alla besökare på Caravan Salon-mässan i Düsseldorf (25 augusti – 3 september 2023). Baserad på den långa Multivan är morgondagens California återigen unik i sin klass. Ytterligare innovativa idéer förstärker också det dubbla konceptet med en skåpbil som är idealisk för daglig användning men som också förvandlas till en husbil som passar alla äventyr på nolltid.
När allt kommer omkring är det inte bara köregenskaperna hos Multivan, som lanserades 2021, i kombination med 35 års erfarenhet som gör den till den perfekta husbilen för vår tid. För första gången erbjuder California CONCEPT också fördelarna med plug-in hybridteknologi för ännu mer flexibilitet och en anmärkningsvärd nivå av komfort på vägen.
Den är kraftfull, ekonomisk och står för framtidsinriktad och ansvarsfull mobilitet med sitt elektriska utbud. Samtidigt ger dess långfärdsegenskaper trygghet när man kör bort från större trafikleder. Det är därför inte bara grannarna på campingen som kommer att njuta av hybridkörningen när fordonet tyst glider förbi dem. Och det säger sig självt att även denna husbil kommer att vara ”smart”. I samband med den interaktiva ”Cali on Tour”-appen är den nuvarande California 6.1 redan ett av de mest avancerade fordonen i segmentet. Konceptfordonet kommer att presenteras på Volkswagen Commercial Vehicles monter i Hall 16 (D52-01).
California är mer än bara en husbil, det är ett sätt att leva, en ambassadör för frihet. Under fyra generationer har mer än 260 000 enheter av denna kompakta husbil sålts hittills. De har alla en viktig detalj gemensamt: popup-taket. Ett tält som ger två meters ståhöjd. En hemlighet som kan avslöjas inför världspremiären: California CONCEPT kommer givetvis att visas i Düsseldorf med ett popup-tak.
Ser tillbaka på 35 år av Kalifornien.
Californias historia började 1988 med en speciell husbilsmodell baserad på T3-generationen av Transporter. Senare samma sommar visades den första California upp på Caravan Salon-mässan (som fortfarande hölls i Essen då). Den fanns att beställa i de två färgerna ”Pastel White” och ”Masala Red”. Inredningsarkitekterna visade sin stilkänsla med det stilrena vitgrå pentryt. Husbilen kostade 39 900 DM. Transporter skåpbilens attraktiva pris, smarta detaljer och robusta teknik gjorde California omedelbart till en storsäljare – 5 000 exemplar såldes redan under det första året. Under åren som följde utvecklades California från en speciell modell till en egen modellserie, blev allt populärare och vann över 22 000 husbilsförare på bara tre år.
Bytet från T3 till T4 i augusti 1990 motsvarade en teknisk revolution. Efter fyra decennier av bakhjulsdrivna Transporter-fordon med fyrcylindriga boxermotorer vände specialisterna på nyttofordon helt enkelt allt på huvudet: De flyttade motorn framåt och drev framaxeln därifrån. Detta förändrade allt: designen, chassit, motorerna och det tillgängliga utrymmet. Det blev nu betydligt mer utrymme, speciellt bak. Och California T4 använde detta extra rum på ett smart sätt: Mer utrymme att resa än någon annan husbil I den klassen på den tiden. Sloganen på annonserna för marknadslanseringen var: ”Hotel California. Ett lugnt läge, bekväm utrustning, garanterad panoramautsikt”, med referensen från Eagles-låten och West Hollywood-hotellet som ingår i den. Allt som allt var California T4 ännu en hit och sålde omkring 39 000 enheter 2003.
California baserad på den femte generationen av Transporter introducerade en ny dimension av komfort för kompakta husbilar. Även denna California förblev trogen det innovativa rymdkonceptet för den ursprungliga modellen. År 2015 hade cirka 55 000 husbilsentusiaster valt en T5 California, som för länge sedan hade blivit den mest framgångsrika husbilen i sin klass. Detaljer som sängen med madrassbotten integrerad i popup-taket, campingstolarna stuvade i bakluckan eller campingbordet som klickades in i skjutdörren gav California sitt rykte som den schweiziska armékniven för campare. California baserad på den sjätte generationen av Transporter följde 2015; med sina många förarstödssystem tog den försäljningen till en ny nivå: 2017 slog T6 California rekordet för modellserien med 15 155 nyregistreringar på ett år.
Den 30 augusti 2019 presenterade Volkswagen Commercial Vehicles California 6.1 – naturligtvis på Caravan Salon. Mer än 175 000 fordon i Kalifornien hade byggts vid den här tiden. Nya California 6.1 fortsatte sömlöst sina föregångares framgångssagan. En av dess nya funktioner var en pekskärm i takkonsolen, som kunde användas för att styra alla huvudinställningar för husbilen och få fram en mängd information. Ombord på California CONCEPT kommer denna display att förvandlas till en skärm i tablettformat och visa en ny smart sida av denna husbil. Och förresten: ingen har någonsin hävdat att en California bara ska ha en skjutdörr. Caravan Salon 2023 kommer säkert att bli spännande.