Porsche firar 60 år för 911 med manuell tätstegad låda och heritage-look i 911 S/T

Porsche firar 60-årsjubileet för 911 med en specialmodell utvecklad för maximal körglädje: I en begränsad upplaga om 1 963 exemplar erbjuder Porsche 911 S/T en renodlad och puristisk körupplevelse. För första gången överförs kraften i den högvarviga 525 hk starka motorn från 911 GT3 RS till vägen via manuell växellåda och lättviktskoppling.

För att markera jubileet för ikonen 911, har ingenjörerna i Weissach utvecklat en renodlad, puristisk sportmodell avsedd att leverera ren och oförvanskad körglädje: 911 S/T. Den exklusiva jubileumsmodellen förenar styrkorna hos 911 GT3 Touring och 911 GT3 RS, vilket ger en unik kombination av smidighet och kördynamik. Den kombinerar den 4,0 liter stora och 525 hk starka sugmotorn från 911 GT3 RS med en tätstegad manuell växellåda. Det kompletteras med en konsekvent genomförd lättviktskonstruktion och en chassi-inställning optimerad för smidighet och körbarhet. 911 S/T väger endast 1 380 kilo (DIN tomvikt inklusive vätskor), vilket gör den till den lättaste modellen i 992-generationen. Heritage Design-paketet, som erbjuds som tillval, har inspirerats av tävlingsversionen av 911 S från det sena 60-talet och tidiga 70-talet.

GT- och motorsportexpertis från Porsche har anlitats vid utvecklingen av jubileumsmodellen. Det avspeglas i dess ovanligt kvicka och smidiga köregenskaper, utformade för att ge maximal körglädje på kurviga landsvägar. Minskningen av den roterande massan, både i motor, hjul och bromsar, sörjer för särskilt snabba reaktioner. 911 S/T svarar direkt på förarens kommandon. Minsta rörelse på ratten, minsta tryck på gas eller broms ger en direkt och exakt respons. Till skillnad från 911 GT3 RS har fokus vid utvecklingen av 911 S/T inte legat på bankörning utan snarare på körning på allmänna vägar.

Namnet, 911 S/T, identifierar modellen som efterföljare till en särskilt prestandafokuserad version av den första generationen 911. Från 1969 erbjöd Porsche en speciell tävlingsversion av 911 S. Internt kallades den 911 ST. Modifieringar av chassi, hjul, motor och kaross gav betydligt bättre acceleration, bromsar samt väggrepp, både rakt fram och i kurvor. Stora spoilers och andra aerodynamiska hjälpmedel hade ännu inte börjat användas på dessa modeller. Nya 911 S/T återskapar andan från den ursprungliga 911 S (ST) och överför den till Porsche 911 av den nuvarande generationen. Jubileumsmodellen kombinerar element från 911 GT3 RS med karossen från 911 GT3 Touring och kompletteras med lättviktskomponenter som utvecklats speciellt för 911 S/T. Resultatet är en unik körupplevelse inom 911 GT-portföljen.

Lättviktskonstruktion från framskärmar till koppling.

911 S/T får sina kvicka och exakta köregenskaper bland annat genom den konsekventa lättviktsdesignen. Den främre huven, taket, framskärmarna och dörrarna med sina markanta luftintag är tillverkade av kolfiberförstärkt plast (CFRP). Detsamma gäller skyddsburen, den bakre krängningshämmaren och bakaxelns förstärkningselement. Jubileumsmodellen är standardutrustad med magnesiumfälgar, PCCB-bromssystem, startbatteri i litiumjonteknik och lättviktsglas. Med minskad ljudisolering, bortfall av bakaxelstyrning och viktminskningar i drivlinan väger 911 S/T endast 1 380 kilo, enligt DIN. Det gör modellen, som är optimerad för snabb landsvägskörning, 40 kilo lättare än en 911 GT3 Touring med manuell växellåda.

Ingenjörerna på Porsche har utvecklat en ny lättviktskoppling exklusivt för 911 S/T. Tillsammans med ett enkelmassesvänghjul minskar det den roterande massan med 10,5 kilo. Det förbättrar tydligt responsen från sugmotorn som nu varvar upp snabbt och omedelbart. Kopplad till en sexväxlad manuell växellåda med tätare steg än i 911 GT3 imponerar den högvarviga boxermotorn i 911 S/T med ännu snabbare kördynamik. Den tar 911 S/T från 0 till 100 km/tim på bara 3,7 sekunder och når en toppfart av 300 km/h. Körupplevelsen förstärks av den fascinerande ljudbilden från det standardmonterade sportavgassystemet. 911 S/T är den enda 911-modellen av den nuvarande generationen som kombinerar dubbla triangellänkarmar fram med multilänkbakaxel utan bakaxelstyrning. Stötdämpare och chassikontrollsystem är anpassade till den modellspecifika konstruktionen.

Aerodynamiken är också optimerad för allmänna vägar snarare än för racerbanan. Jubileumsmodellen är som standard utrustad med en så kallad Gurney flap på den automatiskt uppfällbara bakre spoilern. Standardutrustningen inkluderar magnesiumfälgar med centrumlås, 20 tum fram och 21 tum bak. Högprestandadäck 255/35 ZR 20 ger framvagnen en hög nivå av mekaniskt grepp, bak är 911 S/T försedd med däck i dimensionen 315/30 ZR 21. Skålade stolar i CFRP är standard, medan 4-vägs Sportstolar Plus finns tillgängliga utan extra kostnad. Kombiinstrumentet och klockan i Sport Chrono-paketet har grön färg på klassiskt Porsche-vis.

Som tillval erbjuds 911 S/T med ett exklusivt Heritage Design-paket. Den nya exteriörfärgen Shore Blue Metallic och fälglacken Ceramica finns enbart till den här eleganta varianten. På begäran kan startnummer från 0 till 99 appliceras på dörrarna.

Den klassiska Porsche-vapenskölden från den allra första generationen 911, som pryder fronten på 911 S/T, navkåporna, nackskydden och bilnyckeln, framhäver de historiska rötterna. Sätena med tyg i Classic Cognac och svarta kritstrecksränder är en annan hyllning till modellens arv. Läderklädsel i tvåtons semianilin i färgen Black/Classic Cognac, innertak i perforerad Dinamica och andra detaljer från Porsche Exclusive Manufaktur avrundar Heritage-paketet. Den bakre Porsche-logotypen och 911 S/T-modellbeteckningen är guldfärgade.

Porsche Design erbjuder, exklusivt för kunderna till 911 S/T, klockan Chronograph 1 – 911 S/T. Med boett i titan, blästrad och olackerad av viktskäl, hyllar den exklusiva klockan samma lättviktsprincip som styrt utvecklingen av den nya specialutgåvan av Porsche 911. Hjärtat i kronografen är Porsche Design WERK 01.240 med sin COSC-certifiering och Flyback-Funktion. Den drivs av en rotor utformad som magnesiumfälgarna till 911 S/T.

Nya Porsche 911 S/T är beställningsbar från och med nu och kostar i Sverige från 3 270 000 kronor. Heritage Design-paketet kostar 198 400 kronor. Chronograph 1 – 911 S/T erbjuds för 145 735 kronor

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sjutton + arton =