Säkerhet och komfort viktigaste skälet att köpa nya V60

Volvo V60 är här. Inga överraskningar i det. Det handlar om en helt ny bil jämfört med tidigare V60, även om delar av drivlinan är densamma. Nya V60 är mer av en mindre V90 än en moderniserad V60 av förra generationen.

Säkerhet och komfort Det går bra för Volvo. Försäljningen ökar ordentligt och man är fortfarande i topp när det gäller säkerhet. För den som värderar sitt och sina medåkares liv högt är Volvo än idag det självklara valet även om konkurrenterna gör sitt bästa för att mäta sig med Volvo när det gäller säkerhet. Närmaste konkurrenten när det gäller EuroNCAP:s tester är faktiskt VW, som också ligger närmast Volvo när det gäller försäljning i Sverige.

Personligen så värderar jag säkerheten högre än allt annat och det intressanta är att Volvos säkerhetsbygge övertygar ur ett betydligt bredare perspektiv än bara EuroNCAP. När amerikanska IIHS testar säkerheten ligger Volvo i topp även här trots att man testar med andra parametrar. Det om något är högsta betyg för Volvos säkerhetsarbete.

Samtidigt som Volvos hela modellprogram håller på att uppdateras med nya plattformar, nytt inredningstänk och helt ny exteriör design lyckas alltså Volvo klamra sig fast vid tätpositionen när det gäller säkerheten. Och det så seriöst att flera testinstitut rankar Volvo i topp.

Nåväl, säkerheten är ju bara intressant när du krockar, om det gäller den passiva säkerheten, eller när du håller på att krocka, om det gäller den aktiva säkerheten. I det senare fallet handlar det om datorkraft som hjälper föraren att analysera omvärlden och att undvika olyckor. Volvo är i topp i båda fallen, med VW hack i häl.

Seriös inställning av instrumentbelysningen.

Säkerheten har allt mer blivit en fråga för kvinnliga bilköpare, medan männen mer tittar på sportiga köregenskaper och aggressivt utseende. Knepigt, men tyvärr är det så. Män är lite korkade och går lättare på det här med sportiga bilar för att markera ungdomlig sportig livsstil. Mäns fåfänga, kort och gott. Sportiga köregenskaper handlar om känslan i styrningen, väghållningen och prestanda. Det här med sportiga köregenskaper är svårt att förena med komforten, som också är och har varit en paradgren för Volvo. Kort sagt, nya Volvo V60 är en säker och komfortabel bil men den är mer av en trygg landsvägsbil än en gokart för den som vill visa upp en ungdomlig och uppstressad livsstil i den urbana miljön.

Nya V60 är en lyckad lillebror till V90 med samma exteriöra designspråk som storebror och, i mitt tycke, en riktigt trevlig interiör. V60:n är en milslukare där man inte blir trött av körningen. Allt är genomtänkt från instrumentbelysning till allmänbelysning, stolar och ljudnivå. Som förare får man till och med en varning om man tappar i uppmärksamhet, och man sitter i stolar som är bra på alla sätt utom lårstödet som i alla fall inte jag trivs med. Lårstödet och den låga takhöjden är mina två invändningar mot V60.

Det finns bilar med mer exakt styrkänsla, mer sportig hjulupphängning och den där körkänslan som bara en bakhjulsdriven bil, eller allhjulsdriven med bakhjulsprioritet, kan erbjuda, men sammanräknat komfort, säkerhet och seriös förarmiljö för många mil i både dagsljus och mörker är Volvo i topp. Jag kan tänka mig att köra hundra mil på en dag med den här bilen, och mer därtill om det behövs.

Volvo är, och har länge varit, mästare på att bygga kombis och V60 är ingen besvikelse, men det här med fällning av sätena från lastutrymmet och viftande med foten under bakluckan för att öppna densamma är inget Volvo var först med. Allt finns i nya V60, liksom ett baksäte som lätt fälls till ett lastutrymme med plant golv. Det fälls i delningen 40/60 och det finns en lucka i mitten om man vill ha skidor i bilen och samtidigt är fyra personer som åker i densamma.

Design och materialval har blivit allt viktigare och även här ligger Volvo i topp, men det är viktigt att inse att klassiska talesättet om att vara fin leder till pin är inget Volvo kan köra ifrån oavsett amerikanska eller kinesiska ägare. Lastutrymmet begränsas av den sluttande bakluckan och takhöjden begränsas av den låga sportiga designen.

Jag gillar nya V60, definitivt, men jag ställer mig ändå frågan om varför jag skulle välja en V60 när en V90 CC med betydligt bättre utrymme bara väger knappa 100 kg mer än den V60 jag körde, och då erbjuder V90 CC även fyrhjulsdrivning och betydligt bättre utrymme. V60 erbjuder något spänstigare vägegenskaper och marginellt lägre bränsleförbrukning i gengäld.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fem + sju =