Volvo V60CC, seriös 7-dagarsbil

Det började lite trevande för drygt 20 år sedan när Volvo höjde sin V70-modell, gav den fyrhjulsdrivning och kallade den för XC, eller rättare sagt Cross Country. Det steget blev en succé och nu finns det både höga och låga skogsmullebilar i Volvos utbud. Senaste modellen heter V60 CC och den har precis visats vid en ceremoni i Stockholm.

Volvo V60 är egentligen inget annat än en höjd V60 med lite designfinesser, men det hela paketeras till en bil som Volvo kallar 7-dagarsbilen. Tanken är att en bil med högre frigång, fyrhjulsdrivning och bredare spårvidd både ska se robustare ut och vara din tåliga bruksbil i alla lägen. V60 CC kommer att tillverkas i belgiska Gent och i Göteborg.

– Med nya V60 Cross Country tar vi vår svenska familjekombi från en naturlig livsmiljö till en annan. Vi uppfann Cross Country-segmentet för mer än 20 år sedan och med den här bilen förstärker vi vår mångåriga stamtavla inom säkra och mångsidiga familjebilar med hög prestanda, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Cars.

Det är klart att det där med uppfann kan nyanseras något. V70 XC var ett trevande sätta att ta sig in på marknaden för stadsjeeparna utan att behöva konstruera en helt ny bilmodell, men det blev lyckat och nu har Volvo både stadsjeepar av den mer klassiska skolan där bilarna är högre som XC90, kompaktare stadsjeepar som XC40 och de lite högre kombimodellerna som V90 CC där V60 CC nu kommer som en något mindre modell.

Volvo har dessutom lyckats med konststycket att kunna utnyttja samma drivlina i de flesta modellerna så V60 CC när den nu presenteras bjuder egentligen inte på några överraskningar. Motorerna är en 250 hästars bensinmotor och en 190 hästars diesel, välkända T5 och D4 alltså. Man lovar en mildhybrid och en laddhybrid längre fram, men det är heller ingen överraskning då Volvo gick ut så hårt med att alla bilar ska ha elmotor på ett eller annat sätt för en tid sedan. Priset för en V60 CC med dieseln och en 8-stegad automat ligger på 381 900:- i grundutförande.

Markfrigången hos V60 Cross Country är 60 mm högre än den vanliga V60 tack vare det specialutvecklade Cross Country-chassit och fjädring som förbättrar bilens offroad-egenskaper. Fyrhjulsdrift är standard på nya V60 Cross Country, liksom funktionerna Hill Descent Control, elektronisk stabilitetskontroll, Corner Traction Control och ett speciellt Off-Road-körläge. Spårviddden är också ökad något.

Frågan är då vem som ska köpa en V60 CC och vem som väljer den vanliga något lägre modellen.

– Det handlar om vad du vill ha för köregenskaper och hur du använder din bil, säger Anders Gunnarsson

– Det handlar om vad du vill ha för köregenskaper och hur du använder din bil, säger Anders Gunnarsson, som är designer på Volvo och den som ligger bakom V60 CC:s utseende. V60 CC har en något högre tyngdpunkt, så den som uppskattar att köra hårt på krokiga vägar kanske föredrar den lite lägre V60-modellen.

Höjden på bilen är naturligtvis något man alltid balanserar mot vägegenskaperna, men V60 CC är betydligt lägre än exempelvis XC90 och andra större stadsjeepar eller pickuper. Fördelarna med höjden är framkomligheten på vintern och på sämre vägar, komforten med en något mjukare och mer följsam fjädring, bättre sikt och ett lättare insteg.

Oavsett vilken V60-modell du väljer så är den ett verifikat på att säkerheten och tryggheten är viktiga i ditt eget livsstilsbygge. Du ser trafiken som en seriös och viktig del av ditt liv. Kanske är du yrkesbilist. Kanske är du långpendlare. Med största sannolikhet kör du mycket och långt i alla väder (om du väljer en CC-version, eller en XC-version). Du är i vart fall tillräckligt seriös bilist för att se igenom de flesta biltillverkares svulstiga reklambudskap och tänker mer på din, din familjs och dina medpassagerares säkerhet.

Volvo V60CC har alla förarstödsystem och all passiv säkerhet som gjort övriga Volvo-modeller till vinnare i alla säkerhetstester som Euro-NCAP och NHTSA.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

18 + tjugo =