1100-talet, 1997, Toyotas hybridteknik och torkaturism

Vi har fått en ny form av turism. Lite av att försöka se något intressant i en hotad värld. Lite på samma tema som turistresorna till Tjernobyl. Det handlar om torkaturism som är den raka översättningen från engelskans drought tourism. Vi är mitt i en klimatkris och bilismen är syndabocken. Elbilarna är räddningen, men ingen teknik har betytt så mycket för klimatet som Toyotas hybridteknik så här långt.

Idag är världens forskare överens om att bilar som drivs med fossila drivmedel är det stora hotet mot vårt klimat. Fokus ligger på bilismen och blickarna vänds sällan mot jordbruket, energiproduktionen, industrin, sjöfarten flyget med mera. Det är samma sak med bilindustrins arbete för att hålla nere klimatpåverkan. Eldrivna bilar hyllas och är med största sannolikhet nyckeln till en framtida personlig mobilitet, men blickarna vänds sällan mot Toyotas hybridteknik som först lanserades 1997 och idag finns i majoriteten av Toyotas, Lexus och flera andra tillverkares bilar. Toyotas grundtanke är att mindre batterier i fler bilar med avancerad hybridteknik är bättre än stora batterier i få nollutsläppsbilar.

Det handlar helt enkelt om att Toyota utvecklat en teknik för att ta tillvara kinetisk energi, korttidslagra den i bilen och använda den när bilen behöver mer energi. Tittar vi på de år som gått sedan 1997 så har Toyotas teknik besparat klimatet mångdubbelt mer koldioxid än världens samlade elbilar gjort.

Det handlar också om att vi har ett snabbt växande reellt hot mot vår värld som behöver en snabb omställning från fossila drivmedel till förnybara. Det handlar om batterier, vätgas, biodrivmedel och förnybara syntetiska drivmedel. För Toyota och Lexus handlar det om en snabb utveckling av hybridtekniken och laddhybridtekniken. Tar vi Toyota RAV 4 som laddhybrid så räcker batterierna i en modern elbil till 7 till 8 RAV 4:or. RAV 4:an är en rymlig fyrhjuldriven SUV med 306 hk. Den förbrukar ¼ av den mängd fossila drivmedel som en motsvarande bil gjorde 1997. Toyotas senaste hybridbil är lilla Yaris 130. EN så kallad ”hot hatch”, eller det svenska motorjournalister kallar en sportig halvkombi. Här har Toyota byggt en prisvärd liten halvkombi, en mångsidig familjebil med bra prestanda, som är extremt bränslesnål och samtidigt har en oöverträffad driftsäkerhet.

Toyota Yaris 130 vid Sau-dammen i Spanien. Erosionsstranden visar den nivå vattnet varit innan värmen och torkan slog till mot Spanien. Det handlar om att dammen idag bara har 17% av den mängd vatten den är byggd att kunna lagra och det handlar om erosionsstränder med en höjd på tiotalet meter.

För torkaturisten handlar den värld vi skapat och företeelsen på bilden med den blå Toyota Yarisen om en nyfikenhet på både klimathotet och en svunnen tid. Den stora Sau-dammen i Spanien har fått parkeringsplats och guider för de som vill se en kyrka byggd på 1100-talet och dränkt på 1960-talet stå som en ruin i ett ödesmättat gruslandskap.

Sau-dammen stod färdigbyggd 1962 och därefter fyllde Ter-floden upp dalen som dämts upp med den stora fördämningen i södra änden av dalen. Vattnet täckte snart den utrymda byn Santa Romà de Sau och en enorm vattenreservoir som skulle garantera vattenförsörjningen för Barcelona, som ligger 10 mil söder om dammen, skapades.

Turistsiten thinkspain.com skrev 2022 att dammen bara höll 39% av dess vattenkapacitet och berättade att turister som ville se ruinerna som kommit upp ur sin vattengrav kunde boka parkering för €5 och ta sig ner för att se kyrkan och en del av husen som tidigare varit en livfull landsortsby. Paralleller till både Tjernobyl och Pompeji är otäckt reella, men det riktigt otäcka är de senaste nyheterna från området. I inledningen av februari hade dammen bar 17% av sin vattenkapacitet och parkeringsplatsen hade utökats samtidigt som det nu stod informationsskyltar nere vid kyrkan. Informationsskyltar som berättar om dammens, kyrkans och byns öden.

Myndigheterna i Katalonien gick vid årsskiftet ut och uppmanade befolkningen att spara på vattnet. Redan en månad senare gick de ut och sa att om dammens vattenmängd går under 16% av den totala kapaciteten så måste man utlysa ett nationellt nödläge. Vattnet räcker helt enkelt inte för att försörja området och storstaden Barcelona kan bli torrlagd. Det diskuteras att skeppa in vatten och Greenpeace avfärdar idén fullständigt.

Det är allvar med klimatkrisen och Spanien är ett av de första stora länderna att drabbas.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 × tre =