Vinterbilen Toyota RAV 4 med avancerad AWD-i

En vinterbil, vad ställer vi för krav på en väl fungerande vinterbil? Svaret på den frågan är inte så enkelt. De handlar om var du bor, hur du kör och framför allt hur beroende du är av att kunna ta bilen vilken tid som helst på dygnet. Måste du ut oavsett väder och dessutom har långa körningar med krav på att komma fram i tid finns det inte så mycket att välja på om du samtidigt prioriterar låga driftskostnader och låga utsläpp. Toyota RAV 4 som laddhybrid är ett alternativ med en räckvidd på dryga 7 mil på enbart el, sommartid dock.

RAV 4:an är en mellanstor SUV med fokus på säkerhet och låg förbrukning. Den har vuxit från att ha varit en riktigt lite fyrhjulsdriven semi-terrängbil till att bli en betydligt större SUV som har Toyotas avancerade hybridteknik AWD-i (E-FOUR) med en kombinerad motoreffekt på 306 hk. Bilen är ganska bred, vilket ger bra utrymme i bilen, inte så lång och hög som många andra SUV:ar, ungefär samma yttermått som dagens Volvo XC60.

Steglös automat och valbara körlägen.

Fyrhjulsdrivningen är en av RAV 4:ans stora fördelar tack vare Toyotas hybridteknik där det sitter en elmotor på vardera axeln, vilket betyder att bilen inte har några kardanaxlar och fördelningslådor som en klassisk terrängbil. Fördelarna är lägre vikt men framför allt större möjligheter att styra kraften dit den behövs för tillfället. Det kan handla om maximalt grepp, maximal stadighet eller maximal styrrespons och säkra kurvegenskaper.

I bilvärlden, och framför allt bland motorjournalister och marknadsföringsfolk, finns ett uttryck som används flitigt och det är sportighet. Det står för pigga vägegenskaper med bra styrrespons, kort sagt att bilen klarar att köras fort och det med precision och full kontroll från föraren. Det har sitt ursprung i klassiska sportbilar som MG, Triumph, Alfa Romeo, Porsche med flera.

Den provkörda RAV 4:an är senaste modellen och heter RAV 4 GR Sport, där GR står för Gazoo Racing, som är Toyotas racingavdelning med framgångar i exempelvis Dakarrallyt och rallyvärldsmästerskapet. Sport står för en något modifierad hjulupphängning, jämfört med övriga RAV 4-modeller. Kombinationen GR Sport står för det här med hjulupphängningen och en hel del utseendedetaljer som kraftiga skärmbreddare. Det handlar också om stolar med lite bättre sidostöd. Interiören är framför allt ovanligt bred men det handlar inte om en sjusitsig SUV.

RAV 4 GR Sport är också en något uppdaterad version av senaste generationen RAV 4:or. Det handlar huvudsakligen om en ny instrumentcluster med valbara utseende på instrumenteringen. Resultatet är en proffsig förarmiljö där jag valde två runda instrumentklockor på klassiskt manér. Värme/ventilation är smidigt hanterbart och layouten är lätt att hitta rätt i, med en reservation när det gäller Toyotas navigation som tar en viss tid att komma överens med. Displayen framför föraren mäter dryga 12” och mittdisplayen mäter 10,5”. I mittdisplayen finns alla inställningar för bilen, navigationen, musiken och säkerhetssystemen samt info om hybridsystemet. Musikanläggningen är signerad JBL och GR Sport-modellen har totalt 9 högtalare.

Kort sagt så finns här alla former av modern infotainment och förarstöd. Ingen överraskning egentligen. Det som gör RAV 4:an unik är drivlinan och laddhybridtekniken där bilen klarar dryga 7 mil som elbil och sedan har en både bränsleeffektiv och erkänt pålitlig hybridteknik vid långkörning. Den fungerar med andra ord som elbil i vardagen, bränslesnål SUV vid långresor och faktiskt även en prestandabil med 306 hk och en fyrhjulsdrivning som hjälper till med styrning, genom att lägga mer kraft på bakaxeln är i sportläge. Detta i kombination med att bilen bromsar innerhjulet vid kurvtagning ger väldigt följsamma vägegenskaper. RAV 4 upplevs som smidig och säker vid kurvtagning även om den inte är en sportbil av klassiskt snitt. Samtidigt har Toyota inte förstört komforten med en för hård fjädring. Bilen är inte en terrängbil men det höga vridmomentet och möjligheten att lägga lika mycket kraft på båda axlarna och en aggressiv antispinn som snabbt bromsar de hjul som spinner ger den maximal traction. Det som begränsar terrängegenskaperna är fjädringsvägen och markfrigången på 19 cm.

En annan begränsning jämfört med klassiska SUV:ar och pickuper är dragvikten. RAV 4 GR Sport får dra ett släp på 1,4 ton medan en klassisk Land Rover Discovery får dra 3,5 ton. Å andra sidan så är RAV 4:an betydligt snålare med bensindropparna. En bensindriven Land Rover av klassiskt snitt drar närmare 1,5 liter milen och dieselversionerna ligger runt litern milen.  RAV 4 laddhybrid har en WLTP-klassad förbrukning på 0,1 liter/milen. Nu når man ju inte den förbrukningen om man kör längre än 8-10 mil per körning. Laddhybridernas låga förbrukning bygger på att de körs kortare sträckor men Toyotas hybridteknik gör bilen snål även om den körs längre sträckor. Störst nytta har man av laddhybridtekniken vid kortare körningar typ daglig pendling på 5-7 mil för RAV 4:ans del. Jag körde bilen blandad körning, huvudsakligen landsväg, 32 mil med fulladdade batterier från start och då en temperatur på minus 5 grader. Den resan visade en snittförbrukning på 3,5 liter/100 km. Hybridtekniken är mest effektiv i stadstrafik, vilket är en av förklaringen till varför Toyotas hybrider är populära bland taxiförare.

Varför?

För att det är vinter.


För vem?

För den som vill ha en elbil, en SUV och en prestandabil.


Slutsats?

Elbil i vardagen, SUV på långresan och en pålitlig men avancerad drivlina.

Fakta: Toyota RAV 4 GR Sport AWD-i

Motor: 4-cylindrig 2,5 liters bensinmotor med Atkinson-cykel och två elmotorer.

Växlar: Steglös elektroniskt styrd steglös sutomat, fyrhjulsdriven..

Effekt: 225/306 kW/hk, sammanlagd system effekt..
Vridmoment: 227 Nm vid 3 200-3 700 varv/minut.

Toppfart: 180 km/tim.
Acceleration: 0–100 km/tim på 6,0 sekunder

Tjänstevikt: 2 301 kg.

Max totalvikt: 1 985 – 2 075 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 400  kg.

Längd/bredd/höjd: 460/186/169 cm.

Markfrigång: 19 cm.

Max vadningsdjup: 50 cm

Vändcirkel: 11 -11,4 m.

Ekonomi/miljö
Pris som provkörd:
622 900:-. Från: 542 900:- (laddhybrid Active), RAV 4 elhybrid AWD-i (222 hk): 404 900:-

Leasing (1 500 mil/år, 36 månader, försäkring ingår): 10.214.-mån.

Skatt/år: 360:-.
Förmånsvärde ca: 7 786:- kronor/mån.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, lack och ytrost 3 år, garanti mot genomrostning 12 år, 5 år (max 10 000 mil) garanti på hybriddrivlinan och vägassistans i 3 år  i över 30 europeiska länder (kan förlängas vid service) .

Batterikapacitet: 18,1 kWh.

Laddkapacitet: 6,6 kW.

Laddtid: knappa 3 tim med snabbladdare , 7 tim med 220 volt hushållsel.

Förbrukning: blandad körning 1,0 liter/100 km (WLTP), uppmätt vid provkörning -5 grader fulladdat batteri från start, körsträcka 32 mil: 3,4 liter/100 km.

Koldioxidutsläpp: 22g/km (WLTP),

Komfort/lastutrymme
Volym lastutrymme i nivå med stolarnas ryggstöd:
520 liter, fällt ryggstöd last till taket: 1 604 liter.

Dragkrok: standard.
Pekskärm: 10,5 tum standard.

Förardidsplay med valbar instrumentering: 12,3 tum.

Multimedia: Android Auto och Apple CarPlay standard.
Autobroms, nödbroms, filbytesvarning, aktivt krockskydd med fotgängar- och cyklistingekänning m.m. : Standard.

Vid utförd service får du 12 månader eller 1 500 mil, garanti på köpet. Garantin kan förnyas fram till att bilen är 10 år eller har gått max 20 000 mil. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

8 − fyra =