Land Rover kommer att tävla med ett team i Dakar som en del av en treårig FIA World Rally-Raid Championship (W2RC)-kampanj som börjar 2026. teamet går under namnet Defender. Defender kommer att inledningsvis köra med två fordon under de hela fem omgångarna av W2RC, och med tre bilar i mästerskapets mest ikoniska event, Dakarrallyt. Ett rally som Land Rover vann första gången det körde 1979 och två år senare 1981. Då med klassiska Ranger Rover i ett klassiskt Paris-Dakar som verkligen var ett äventyr på ett helt annat sätt än dagens Dakarrally som mer är en tekniktävling eller uthållighetstävling där bilarnas terrängegenskaper och pålitlighet tillsammans med förarnas erfarenhet av den här typen av tävlingar är direkt avgörande. Precis som i Formel 1 sparar de ledande teamen inte på pengarna.
Defender kommer att tävla i den nya ”Stock”-kategorin – för produktionsbaserade fordon – som från 2026 kommer att följa nya och kraftigt reviderade regler, vilket gör den till den perfekta plattformen för att demonstrera Defenders extrema förmåga och hållbarhet.
Defender Works-teamet kommer att slutföra ett fullständigt test- och utvecklingsprogram 2025 som förberedelse för deras första Dakar Rally 2026.
Programmet kompletterar ett flerårigt avtal som officiell bilpartner till Dakar, och tillhandahåller en flotta av support och högt specialiserade recce-fordon från 2025.
Defender kommer att tävla med ett arbetslag i Dakar – världens mest krävande terrängmotorsporttävling – som en del av ett komplett FIA World Rally Raid Championship (W2RC)-bidrag.
Från och med 2026 kommer det treåriga Defender Works-programmet att bestå av två bilar i de hela fem omgångarna av W2RC, med en tredje bil som varje år deltar i Dakar – mästerskapets viktigaste och tuffaste evenemang.
Defender är som gjord för Dakarrallyt. Dess inneboende förmåga och specialkonstruerade D7x (x för extrema) arkitektur är baserad på en lätt monocoque-konstruktion i aluminium för att skapa en styv karossstruktur. Den är tre gånger styvare än traditionella kropp-på-ram-designer, vilket ger perfekta grunder för att motstå de extrema förhållanden som Dakar kommer att ge.
Ett omfattande utvecklingsprogram för Defender-tävlingar pågår redan som kommer att kulminera i ett konkurrenskraftigt testevenemang under hösten 2025, följt av en fullständig teamlansering inför Dakar 2026.
Defender-teamet var redan med på årets upplaga av Dakarrallyt och visade upp sin förmåga och uthållighet genom sitt officiella bilpartnerskap, och om 12 månader kommer teamet att vara tillbaka med sitt trebils Defender Works Team.
– Jag har kallat Dakarrallyt för motorsportens Everest. Att vara här idag för att återigen se inledningen av prologen förstärker utmaningen vi står inför. Det kommer att bli ett otroligt äventyr ur både mänskliga och ingenjörsmässiga perspektiv, och teamet arbetar redan hårt för att utveckla Defender inom de nya ”Stock” FIA W2RC-reglerna för 2026 som kommer att skapa en så konkurrenskraftig kategori. Vi tillsammans med FIA, ASO och andra tillverkare har hjälpt till att forma dessa nya regler, som representerar ett spännande nytt kapitel för Dakar, W2RC och Rally Raid i allmänhet, säger Mark Cameron, Defender verkställande direktör.
– Jag ser fram emot att snart ge dig fler nyheter om vår Rally Raid-tävlingsspecifika Defender som är under utveckling, säger James Barclay, JLR Motorsport VD.
Även om Defender inte kommer att tävla i Dakar förrän 2026, var det gott om Defeders vid 2025 års rally som evenemangets officiella fordonspartner. En flotta på 20 Defenders stödde evenemanget, som började i Bisha, Saudiarabien och slutade i Shubaytah. Bilarna användes för att transportera tävlingsfunktionärer och VIP-media. Ytterligare sex högspecialiserade Defender recce-fordon kommer att användas av Dakarrallyts arrangörer för att planera rutterna för 2026, 2027 och 2028 års evenemang.