Land Rover Discovery 5, terränglimousinen

Omgiven av lyx och avancerad teknik funderar jag på vad en bils namn har för betydelse. Jag sitter på finaste läder i riktigt bra stolar och komforten är maximal i bilen tack vare lång hjulbas och luftfjädring. Känslan är lite av en exklusiv limousin, men i själva verket åker jag Land Rovers bruksigaste terrängbil med det kittlande namnet Discovery. Ett namn som för tankarna till Afrika, Island och äventyrare som Lara Croft.

Land Rover har alltid varit duktiga på det här med att ge sina bilar kittlande namn. Redan varumärket för tankarna till vildmark och äventyr, sedan har vi namnet Range Rover som för tankarna till långa resor och så Discovery för den upptäcktsglade.

Visst, det ska erkännas att det tog ett tag innan man kom på att kalla den ikoniska original Land Rovern för Defender. Den hette länge bara 80, 88, 107, 109 och 127 med tilläggen serie 1, 2a, 2b och 3, innan den blev 90 och 110 Defender för världen. En värld som bilmodellen erövrat med sin råa kantiga design och bruksiga framtoning.

Land Rover 80 Series One på bilmässan i Paris 2018 med en äkta LR entusiast

Defendern är till mångas stora sorg nedlagd nu så Discovery är numera Land Rovern för de som behöver ett robust terrängfordon.

Esbjörna Land Rover Defender 110 Foto: Stefan Nilsson, ph: +46703399111 Copyright: Bildbyrån SYD, mail: bilder@mac.com

Dagens Discovery är den femte versionen av Land Rovers välbyggda terränglimousin. Jag säger terränglimousin då detta är en bil som är långt överkvalificerad för att kallas suv. Ett begrepp som tappat i värde i takt med att bilindustrin gjort det till ett urvattnat begrepp i stil med premium-epitetet.

Land Rover Discovery 5 är den senaste modellen framtagen med målsättningen att göra en så kompromisslös kompromiss som möjligt när det gäller att skapa en bil som både är en kompetent terrängbil och en förstklassig långresebil med maximal komfort, samtidigt som den är en bruksbil med överlägsen dragkapacitet och lastkapacitet.

Bläddrar vi lite i bilindustrins historieböcker så hittar vi Land Rover 109 Serie 3 Safari från 70-talet som då var en uppskattad terrängbil. Numera känd från exempelvis filmen ”Mitt Afrika”.

 Discovery 5 är överlägsen 109:an i så gott som alla former av terrängkörning. Vad gäller komforten så skiljer det ljusår till Discovery 5:s, eller Disco femmans, fördel 109:an triumferar dock vad gäller utrymme. Den tar 12 personer, medan Discon tar 7 maximalt. 

Så till den så viktiga livsstilsindikatorn. 109:an visar att du är en entusiast, vildmarksmänniska och har smak för det primitivt robusta. Man kan också säga att den visar att du är en nostalgisk fakir. Discon visar att du är kapabel att sortera ut den i särklass mest flexibla bil som byggts och att du har ekonomi att betala för den och dess driftskostnader. Använder du dess potential fullt ut är den verkligen en kompetent terrängbil med hög markfrigång, lågväxel och differentialspärrar både mellan axlarna och i bakaxeln. Du tar dig fram där få andra bilar tar sig fram, men frågan är om du vill ge dig ut i skogen, eller bland klippor och stenbumlingar med en skinande blank lyxlimousin för tre kvarts miljon kronor.

Rolls-Royce Silver Shadow 1981, körd i Paris-Dakar-rallyt 1980 av Thierry de Montcorgé

Tillbaka till historieböckerna. Rolls Royce Silver Shadow är en exklusiv lyxlimousin man inte kan bortse ifrån. Åtskilliga artister, shejker och andra med gott om pengar har åkt, eller kört klassikern. Discon är överlägsen 1900-talets alla Rolls vad gäller komforten, men inte karisman.  En Rolls är en Rolls, så enkelt är det. Det finns dock bara en Rolls Royce som kan konkurrera med Discon vid sidan av vägen och det är en Silver Shadow 1981 med fyrhjulsdrivning som Montcorgé, Pelletier och Dunac körde Paris-Dakar med när den tävlingen fortfarande var ett äventyr.

Land Rover Discovery 5, med en Discovery 3 i bakgrunden.

Även om dagens Disco drar hälften så mycket bränsle som 1900-talets Rolls gjorde och då dessutom diesel, som i dag innehåller runt hälften förnybart koldioxidneutralt bränsle på svenska mackar, är den tyvärr en indikator på att ägarens livsstil inte handlar så mycket om klimatansvar och miljömedvetenhet.

Dagens Land Rover Discovery 5 har den långa hjulbasen, den utmärkta fjädringen (luftfjädring i Discon), utmärkta läderstolar och en effektiv ljuddämpning gemensamt med just lyxlimousinerna. Land Rover utnyttjar luftfjädringen till att ge bilen inställbar höjd med möjlighet att öka markfrigången och den långa hjulbasen till att ge en stabil gång i hög hastighet och med tungt släp.

Vem köper då en Disco 5?

En given kund är hästägaren som drar runt på tunga släp och då ofta måste ut på ängar och gräsmattor med sina kusar. En annan är husvagnsägaren som har en stor husvagn och verkligen gjort det mobila boendet till sin livsstil oavsett årstid och så yrkesbilister som måste köra långt oavsett väder och väglag. Sedan går det inte att bortse ifrån stadsbor som vill förstärka sin äventyrliga livsstil med en seriös terrängbil utan att offra komfort och lyx.

Hela idén med Discovery är och har varit just kombinationen av komfort och terräng sedan modellen föddes som en bruksigare och enklare Range Rover. Discon har hela tiden ärvt teknik från den lyxigare Range Rovern. Först som en bil med stegram och stela axlar med Land Rovers unika K-formade upphängningsstag samt skruvfjädrar, som ger maximal flexibilitet. Så individuell hjulupphängning runt om och luftfjädring, för bästa komfort och variabel markfrigång.

Land Rover Discovery har haft den senare tekniken sedan 2004 då Disco 3 presenterades som ett av bilhistoriens största teknikskifte. Motorn i dagens Disco 5 är i grunden samma V6 diesel, men med större cylindervolym och högre effekt än 2004 års modell. 2004 var det 190hk, 2018 är det 240 hk och 2019 blir det 306 hk. En beprövad motor med rykte om sig att vara riktigt pålitlig. Växellådan är en automat som nu har 8 växlar istället för de 6 som gällde i början.

Kort om Land Rover Discovery 5

Varför?

För att det finns ingen bättre kompromiss mellan komfort, last/dragegenskaper och terrängduglighet.

För vem?

För hästfolk, jägare, godsägare, Land Rover-entusiaster och naturligtvis för alla som vill komma fram, men kanske inte gillar den profana 109:an.

Slutsats?

Land Rover har ännu en gång skapat en bil som är unik.

Faktaruta:

Land Rover Discovery 5 3,0D HSE

Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kombi.

Motor: 3,0 liters V6 diesel.

Effekt: 190/258 kW/hk, vid 3750 varv/minut, (från 2019 306 hk).

Växellåda: 8-stegad automat.

Max vridmoment: 600 Nm vid 1750-2250 Nm, (från 2019 700 Nm).

Acceleration: 0-100 km/t: 7,7 sekunder.

Toppfart: 201 km/t.

Vändradie: 12,3 meter.

Vadningsdjup: 900 mm.

Markfrigång: 283 mm.

Tjänstevikt: 2 298 kg.

Max totalvikt: 3 170 kg.

Max släpvagnsvikt: 3 500 kg.

Bränsleförbrukning: 7,2 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln. Uppmätt: 9,3 liter/100 km blandat och 8,8 liter/100 km på motorväg.

CO2: 189 g/km.

Pris: 759 900:- (Land Rover Discovery Signature 7-sits 306 hk 2019), från: 609 900:- (300 hk bensin/5-sits).

Titta också på: Jeep Grand Cherokee, Mercedes GLS, Volvo XC90 och VW Touareg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tio − tio =