Körglädje året runt

Körglädje vintertid, vad är det? Vinterbil, vad är det? Audi R8 är den perfekta körmaskinen, men faktiskt inte bara för att glassa runt med på sommaren, eller ta sig en tur ner till Nürburgrings Nordschleife för att leka racerförare. Den är samtidigt en seriös körmaskin för den som ska köra långt i alla väder, men helst ska det ju vara sol, sommar och tillräckligt varm för att åka öppet.

Skalar vi bort allt sådant där subjektivt som lyx, status, värde för pengarna, lastutrymme, takhöjd och baksäte så kan vi unna oss att se på en bil som Audi R8 Spyder med oskyldiga och opåverkade ögon. Det är då vi ser en oerhört tekniskt avancerad bil som fungerar bra även i snöyra och mörker även om den är byggd som en typisk sommarbil.

Egentligen borde alla som har minsta intresse för bilkörning någon gång i livet få uppleva en mittmotorbil. Just Audi R8 Spyder är en snäll och lättkörd mittmotorbil med fyrhjulsdrivning och en förarmiljö där man snabbt hittar rätt. Bilen jag provkört har den ”lilla” V10:an på 540 hk och en sjustegad automatlåda som kan växlas manuellt med paddlar på ratten eller med växelspaken. Den lite större V10:an har en effekt på 610 hk.

Audi R8 är en extrem bil på många sätt, men den är samtidigt en bil där man tagit all modern teknik till hjälp för att skapa en bil som är det perfekta verktyget för den som ska köra långa sträckor i alla väder. På vintern en Audi Quattro och på sommaren en Ferrari med andra ord.

Fyrhjulsdrivningen gör bilen välbalanserad och trygg för den som kör försiktigt, samtidigt får bilen extrem acceleration och extremt fäste på alla underlag. Placeringen av motorn mitt i bilen, bakom föraren, ger bilen perfekt viktfördelning. Det är precis därför som F1-bilarna har motorn på samma plats. Det fina är att den placeringen också ger bästa bromsegenskaperna och bästa framkomlighet om det blir halt. Det enda som hindrar den här bilen vintertid är den låga markfrigången.

Känslan när bilens däck suger tag i asfalten och skickar iväg den i en sugande hastighetsökning med sången från V10:an bakom huvudet är unik. Ljudet är inte ett morrande utan ett mer metalliskt racingbetonad vassare ljud som samtidigt har den här mjuka kontinuiteten av att det är tio cylindrar som tänder. Rätt spår genom en kurva på en bana och sedan maximal acceleration ut ur kurvan är något som ger rysningar för den som gillar just den här körningen. Förmodligen väljer de dock R8:an som coupé-modell med tak istället. Cabrioleten har en viss skara anhängare som gärna vill undvika risken att omgivningen inte ser att det är just de som sitter i bilen. Och sitter gör man gärna i de utmärkta sportstolarna med bra sidostöd och en låg placering där man sitter på golvet med benen rakt fram.

R8:an är en låg bil sett ur alla synpunkter och det ger extremt bra vägegenskaper. Särskilt sommartid då de breda lågprofildäcken verkligen kommer till sin rätt. Vintertid blir det lite mer komplicerat då de breda däcken lätt planar på snömodden, men med bra och fräscha vinterdäck är även den här racerbilen en bra och framförallt underhållande vinterbil. Haken är att en uppsättning vinterhjul ligger på knappa 100 000:-, beroende på var man köper dem.

Så till frågan om vad Audi R8 betyder för alla oss som inte har råd med Audis tekniska flaggskepp, eller helt enkelt har konstaterat att vi behöver en rymligare bil.

Bilen är i grunden en entusiastbil, men den är också ren marknadsföring för varumärket Audi som hela tiden matar ut budskapet att de är i täten när det gäller den tekniska utvecklingen. Från förarplatsen är den varierbara displayen i instrumentclustern det som slår en först. Den kan ställas in för att visa en rejäl kartbild från gps:en tillsammans med små klockor för varvräknare och hastighet, stora klockor och liten karta eller stora klockor och annan information med mera. Fräckast är naturligtvis en stor varvräknare i mitten. En varvräknare där rödmarkeringen börjar vid 8 500 varv/minut. Snacka om motorsång när 10 cylindrar varvas upp till max.

Vardagen en dag i regnblöta Småland då. Inte sjutton vill jag köra på en älg med en så här låg bil med tygtak. Det är här jag inser att just R8:an är mer än en racingbil på rymmen. Audi har försett bilen med ett avancerat belysningssystem som består av huvudstrålkastare med led-teknik och fjärrljus med laserteknik. Helt fantastiskt hur mycket ljus bilen skickar iväg utan vare sig stora strålkastare och rejäla extraljus. Det är detta som skiljer en genomtänkt körmaskin från en lyxleksak för statusmarkering.

Faktaruta: Audi R8 Spyder

Biltyp: Fyrhjulsdriven cabriolet med mittmotor.

Motor: 5,2 liters V10 bensin.

Effekt: 540 hk vid 7 800 varv/minut.

Växellåda: 7-stegad automat som kan växlas manuellt med paddlar på ratten.

Max vridmoment: 540 Nm vid 6 500 varv/minut.

Acceleration: 0-100 km/t: 3,6 sekunder.

Toppfart: 318 km/t.

Vändcirkel: 11,2 meter.

Tjänstevikt: ca: 1 720 kg.

Max totalvikt: ca 2 020 kg.

Max släpvagnsvikt: Inte möjligt med släp.

Bränsleförbrukning: 11,7 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln. Uppmätt: 12,8 liter/100 km blandat och 9,7 liter/100 km på motorväg.

CO2: 277 g/km.

Pris: Från 1,7 miljoner kronor.

Titta också på: Ferrari, Lamborghini och Aston Martin eller en Jeep Grand Cherokee Trackhawk och en Mazda MX-5 (pengarna räcker till båda).Rubrik

Kort om Audi R8 Spyder

Varför?

För att Audi vill visa att man leder teknikutvecklingen.

För vem?

För den som inte vågar köpa en Lamborghini men ändå vill köra en.

Slutsats?

Tvåsitsig tjänstebil för snabb personbefodran i snöstorm eller solsken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

18 − 17 =