Jeep Cherokees, on road, off road och Jeep heritage

Jeep seglar numera under italiensk flagg efter att Fiat tagit över varumärket från Daimler. Det sägs ju ibland att det var Jeepen som vann andra världskriget, men numera är det de forna axelmakterna som håller den ikoniska amerikanska bilen under sina vingar och killarna som jobbar med Jeep, på båda sidorna av Atlanten, tycks trivas med varandra. De tycks ha riktigt kul när de skapar sina bilar. Så kul att de förser dem med små påskägg.

De där påskäggen är små roliga symboler som göms på olika ställen och Jeep-entusiaster älskar att leta upp dem. Jag hittade i vart fall ett påskägg i senaste versionen av Jeep Cherokee som nu rullar ut på svenska vägar. Det påskägget var en stiliserad bild av original-Jeepen. Bilen som transporterade amerikanska soldater, från meniga till generaler, när de jagade nazister och fascister i Europa för mer än 70 år sedan.

Jeep Cherokee, namnet får det att vattnas i munnen på alla som gillar det där med att köra vid sidan av vägen. Offroaders med andra ord. Cherokeen var en gång i tiden Jeeps svar på Range Rover. En roll som med tiden togs över av Grand Cherokee.

På 80-talet var det Jeep Cherokee Chief som regerade både på och vid sidan av vägen. Chief-modellen var den tidens top-of-the-line Jeep med en 5,9 liters V8:a på 177 hk under huven, kromad jättegrill, stela axlar bladfjädrar runt om. Den hade lågväxel och frihjulsnav samt tvåtonslack och namnet Cherokee Chief med stora bokstäver på dörrarna. En robust bil som tog sig fram riktigt bra och mycket väl kunde uppgraderas med rejäla däck. Bilen var faktiskt sex-sitsig. Tre fram och tre bak.

Senaste Jeep Cherokee är en uppgradering både exteriört och interiört liksom tekniskt. Nu sitter det en 4-cylindrig diesel-motor på 150 eller 195 hk under huven på bilarna som säljs i Europa. Till Sverige kommer den ännu så länge bara med 195 hk och 9-stegad automat. Det kommer även en 2,0 liters fyrcylindrig bensinmotor på 270 hk till Europa under året. V6:an på 272 hk tas inte in här.

I och med lanseringen av nya Jeep Cherokee har man städat upp i modellutbudet och strömlinjeformat detsamma så att det finns motsvarande versioner från minsta Renegade över Compass och Cherokee till Grand Cherokee. Det handlar i vanlig ordning om olika utrustningsnivåer med en mer terrängkompetent modell, Trailhawk, i varje storleksklass och för Cherokeen handlar det även om utseendet som nu anpassats till Compass och Grand Cherokee.

Ja, så har vi Wranglern förstås. Den har inte designats med någon annan förebild än Willysen, men den finns i en ”Trailhawk”-version även den. Fast här kallas terrängvärstingen Rubicon efter den legendariska guldgrävarrutten genom väglöst land i USA.

Till Sverige tas Cherokee ännu så länge inte in i Trailhawk-kversionen, den körde fast utanför våra gränser.

Jeep Cherokee idag är en modern SUV med alla upptänkliga säkerhetssystem med moderna snåla motorer och ett chassi som ger en helt annan komfort tack vare individuell hjulupphängning runt om och skruvfjädrar. Beroende på vilken modell man väljer och vilket paket man väljer kan man få den med elvärmd ratt, elvärmda säten även bak och ventilerade säten fram. Senaste versionen av Jeep Cherokee, från årsmodell 2019, har fått utmärkelsen ”Top safety pick” i de amerikanska säkerhetstesterna gjorda av IHS.

Det finns några saker som skiljer Jeep Cherokee från övriga SUV:ar och det är framför allt fördelningslådan med lågväxel och de olika körprogrammen för olika underlag, men också drivningen till bakaxeln som frikopplas både vid fördelningslådan och vid bakaxeln, vilket minskar förbrukningen. Audi har en liknande lösning.

Jeep Cherokee har med andra ord något bättre framkomlighet än de allra flesta andra SUV:ar, men det som lockar kunder till Jeep är märkets historia och arv från ur-Jeepen. Willysen som var amerikanernas transport under andra världskriget.

Elvärmda säten, eluttag och usb-anslutning för baksätena.

Jeep Cherokee tas bara in i versionerna Limited och Overland till Sverige. Båda med kontinuerlig fyrhjulsdrivning, lågväxel och en teknik som frikopplar hela drivlinan till bakaxeln när fyrhjulsdrivningen inte behövs. Den frikopplar i fördelningsväxellådan och i bakaxeln för att spara bränsle. Båda versionerna har en påkostad Alpine stereo med subwoofer och Apple CarPlay. Det senare ger dig åtkomst till musiken i mobilen, om det är en Apple-mobil, och handsfree där du kan styra telefonen med rösten och till och med skicka och ta emot sms med rösten, alternativt få dem upplästa för dig.

Det finns en sak som sticker ut i Cherokeen, precis som i alla andra Jeep-modeller och det är der faktum att man spelar väldigt mycket på varumärket Jeep, på terrängkörning, på tuffa tag och på Jeepens historia. Det handlar om designen på instrumentbrädan, detaljer i exteriör och interiör och så förstås påskäggen som man bara måste leta upp.

I sin mest kantiga form såg Jeep Cherokee ut som en Volvo 145 på styltor. Den här bilen är av årsmodell 1998-2000.

Jeeps varumärke är ett varumärke som står för trerrängdugliga och robusta bilar. Många kunder lockas mer av varumärket och glorian runt det än av de reella tekniska finesserna. Man köper livsstilen Jeep och det är de som tillverkar bilen mycket väl medvetna om. Grillen, instrumenteringen, stolarna och mycket annat andas Jeep Heritage. Uppenbarligen gillar de sitt jobb och sina produkter för nu känns det som att Jeep verkligen hittat hem med både nya Wranglern, Cherokee och Grand Cherokee i alla versioner. Dessutom tycks de som jobbar med Jeep ha riktigt roligt med olika event runt om på vår planet.

Så till den viktiga frågan om Jeep Cherokee är bättre i terrängen än konkurrenterna. Svaret är visserligen ett ja, men då huvudsakligen i Trailhawk-versionen, så vi får hoppas den lyckas ta sig hit även den. Det betyder dock inte att Limited och Overland är odugliga vid sidan av vägen. Bara att de saknar differentialspärr i bakaxeln och har något lägre markfrigång. Nu kompenseras det till viss del av antispinnsystemet som alltid lägger kraften på hjulet med bästa fästet, men det är en teknik som nära nog alla SUV-tillverkare använder sig av.

På vägen är Jeep Cherokee mycket av en SUV, som de flesta med mer fokus på komfort än precisionsstyrning och asfaltsskrynklande. Vill du ha det så finns Jeep Grand Cherokee Trackhawk.

Vill du ha en terrängbil så finns den ikoniska kungen i terrängen, Jeep Wrangler, och det i form av den mest uppkopplade Wranglern någonsin, men trogen grundtanken med stela axlar och kaross på en ram.

Oavsett vad så har både Cherokee, Grand Cherokee och Wrangler samma 7 lodräta ventilationsöppningar i grillen och det gör inte Jeep någon som helst hemlighet av.

Faktaruta:

Jeep Cherokee.

Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kombi.

Motor: 2,0 liters fyrcylindrig diesel.

Effekt: 190 hk vid 3 500 varv/minut.

Max vridmoment: 450 Nm vid 2 000 varv/minut.

Växellåda: 9-stegad automat.

Tjänstevikt: ca: 2 000 kg beroende på modell och utrustning.

Max totalvikt: 2 494 kg.

Max släpvagnsvikt: 2 370 kg.

Bagagevolm: 552 liter med baksätena uppe.

Toppfart: 202 km/t

Acceleration 0-100 km/t: 8,8 sekunder.

Bränsleförbrukning: 6,6 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln.

CO2: 174-175 g/km.

Pris: 529.900:-. Limited kostar 484 900:-.


Kort om Jeep Cherokee

Varför?

För att Jeep vill vara med och tillverka SUV:ar.

För vem?

För den som gillar lite show med Jeep-symboler, men inte pallar med Wranglern med stela axlar.

Slutsats?

Jeep lever med italiensk hjälp och amerikanskt arv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

13 − 8 =