Fler laddhybrider från Land Rover

De nya kompakta lyx-SUV:arna Range Rover Evoque och Land Rover Discovery Sport finns nu med laddhybridsteknik (PHEV). Modellerna har prestandan samt den förfining och kompetens som kunderna förväntar sig, och dessutom en helt elektrisk räckvidd på upp till 66 km och CO2-utsläpp så låga som 32 g/km. 

Både nya Range Rover Evoque och Land Rover Discovery Sport kallas P300e, och är laddhybrider som bygger på Land Rovers toppmoderna Premium Transverse Architecture, som konstruerades för att stödja elektrifiering utan att göra avkall på Land Rovers typiska terrängkompetens. Tillsammans med de befintliga 48 V mildhybrid-SUV:arna, tar de nya laddhybridmodellerna P300e effektivitet till nya nivåer i segmentet för lyxiga kompakt-SUV:ar.

Nick Rogers, Jaguar Land Rover Executive Director of Product Engineering, berättar: “Vår Ingenium-familjs modulära, skalbara och flexibla arkitektur är designad, konstruerad och tillverkad internt. Tack vare den är vi en av de första på marknaden att erbjuda en trecylindrig laddhybrid, vilket ger våra kunder ett ännu större urval. Kombinationen av elektrifiering, mindre motorvolym och lägre vikt ger imponerande bränsleförbrukning, elektrisk räckvidd och nollavgasutsläpp vid stadskörning. Oavsett om det handlar om längre körningar, terrängkörning eller stadskörning så har vår senaste laddhybrid samma fantastiska kompetens och stabilitet som är typisk för Land Rover med helt elektrisk drivning och effektivitet i världsklass.”

De nya modellerna bjuder på hållbara prestanda genom att kombinera en trecylindrig Ingenium-bensinmotor på 1,5 liter och 200 hk (147 kW), med en elmotor på 109 hk (80 kW) som är integrerad i bakaxeln och drivs av ett litiumjonbatteri på 15 kWh som sitter under baksätena. Prestanda och kompetens utan kompromisser, med acceleration från 0–100 km/h på bara 6,4 sekunder i Range Rover Evoque. Discovery Sport gör 0–100 km/h på 6,6 sekunder. Båda klarar hastigheter på upp till 135 km/h med enbart elektrisk drivning.

Effektiviteten är enastående: Range Rover Evoque P300e släpper bara ut 32 g/km CO2 (WLTP) och har vid helt elektrisk drivning, med nollutsläpp från avgasrören, en räckvidd på upp till 66 km med en bränsleförbrukning på 1,4 l/100 km.

Discovery Sport P300e kan köras upp till 62 km vid helt elektrisk drivning och har en bränsleförbrukning på 1,6 l/100 km. Tack vare bilens elektrifieringsteknik är CO2-utsläppet från Discovery Sport P300e fantastiskt låga 36 g/km.

Range Rover Evoque P300e

  • Effekt/vridmoment totalt: 309 hk (227 kW) / 540 Nm[1]
  • Bränsleekonomi blandad körning, enligt WLTP: 1,4 l/100 km 
  • CO2-utsläpp blandad körning, enligt WLTP: 32 g/km
  • Räckvidd på enbart el: 66 km
  • Snabbladdningstid: 0–80 procent på 30 minuter (med likströmsladdare som levererar 32 kW eller mer)

Discovery Sport P300e

  • Effekt/vridmoment totalt: 309 hk (227 kW) / 540 Nm[1]
  • Bränsleekonomi blandad körning, enligt WLTP: 1,6 l/100 km
  • CO2-utsläpp blandad körning, enligt WLTP: 36 g/km
  • Räckvidd på enbart el: 62 km
  • Snabbladdningstid: 0–80 procent på 30 minuter (med likströmsladdare som levererar 32 kW eller mer).

Körlägen som föraren kan välja

Förare i båda modellerna kan välja mellan tre körlägen för att hitta det som bäst passar deras behov, vare sig de kör i stan eller på motorvägen:

  • 1.HYBRID-läge (standardinställt körläge) – kombinerar automatiskt kraften från elmotorn och bensinmotorn. Driftstrategin anpassas efter körförhållandena och batteriets återstående laddningsnivå. Om en destination anges i navigationssystemet kan funktionen Predictive Energy Optimisation (PEO) integrera rutt- och GPS-data för att maximera effektivitet och komfort för den valda resan.
  • 2.EV (Electric Vehicle)-läge – bilen körs enbart på elmotorn med hjälp av energin som finns lagrad i batteriet, för tysta resor med nollutsläpp från avgasrören.
  • 3.SAVE-läge – prioriterar förbränningsmotorn som huvudsaklig kraftkälla, med bibehållen batteriladdning på vald nivå.

PHEV-teknik

De nya kompakt-SUV:arna tillverkas med hjälp av Land Rovers Premium Transverse Architecture, som redan från början konstruerades för att möjliggöra laddhybrid- och mildhybridteknik. Maskinvaran är smart förpackad under kupéns golv utan att inkräkta på det invändiga utrymmet.

Den elektriska bakhjulsdriften (ERAD) får sin kraft från ett kompakt litiumjonbatteri på 15 kWh som sitter under baksätena. Batteriet består av 84 prismaceller ordnade i sju 50 Ah-moduler med vardera 12 celler. Det skyddas undertill med hjälp av en 6 mm tjock stålplåt, utan att bilens typiska terrängkompetens äventyras.

Den avancerade elektriska bakhjulsdriften (ERAD) är försedd med en lätt, kompakt och effektiv synkronmotor med permanentmagneter. För att optimera paketets platsbehov är drivaxlarna koncentriska i förhållande till motorn och den enväxlade växellådan, medan invertern också är integrerad i ERAD-huset. ERAD-modulen är diskret integrerad i den bakre hjulupphängningens multilänkaxel.

I hastigheter över 135 km/h kopplas elmotorn bort för att släpmotståndet ska minska och effektiviteten därmed optimeras. När hastigheten faller under 135 km/h kopplas elmotorn omärkligt in igen.

Den kompakta högspänningsboxen (HVJB) under framsätena är en annan ingenjörsmässig innovation. Detta omfattar DC: DC-omvandlaren (konverterar högspänning från hybridbatteriet till lågspänning för att stödja 12 V-systemet) och bilens egen laddare på 7 kW används för att ladda hybridbatteriet när bilen är ansluten till elnät.

Intill detta sitter den bältesintegrerade invertern för startmotorgeneratorn (BiSG), som tack vare intelligent elektrisk styrning kan skicka regenererad energi till högvoltsbatteriet för lagring och senare användning eller för omgående fördelning igen för att säkerställa fyrhjulsdriftens kompetens fullt ut.

Ett nytt bromssystem med brake-by-wire-teknik ersätter bromsens traditionella vakuumservo och varvar regenerativ och friktionsbromsning på ett omärkligt sätt för att ge en jämn och exakt pedalkänsla. Systemet kan generera upp till 0,2 g retardation vid regenerativ bromsning och maximerar på så vis energieffektiviteten, genom att utnyttja bilens kinetiska energi för att ladda batteriet när bilen rullar med uppsläppt gaspedal.

Den smarta placeringen av PHEV-systemets delar i hela bilen ger ökad dynamik, sex procent lägre tyngdpunkt och ännu bättre viktfördelning mellan fram- och bakaxel.

Laddning

De nya PHEV-modellerna finns med en Mode 2-laddkabel för hemmet så att kunden kan ladda bilen full på 6 h 42 min i ett hushållsuttag, vilket är perfekt för laddning över natten. För snabbare laddning kan kunden använda Mode 3-laddkabeln i en väggbox på 7 kW hemma eller på publika AC-laddstationer: detta möjliggör laddning från 0 till 80 procent på bara 1 h 24 min. De kortaste laddningstiderna erhålls vid användning av det växande publika laddnätverket med DC-laddstationer: med 32 kW DC tar laddning från 0 till 80 procent bara 30 minuter. Bilen kan ta emot 32 kW-laddning från likströmsladdare.

Luckan över laddningsuttaget sitter på den bakre stötfångaren – på motsatt sida av bilen jämfört med bränslepåfyllningslocket.

Kunder kan vara uppkopplade till Evoque och Discovery Sport PHEV via Land Rovers intelligenta smartphone-app; InControl Remote. Vare sig man är hemma eller ute och kör så följer appen kunden för att övervaka bilens laddningsnivå, förbereda bilen för den förestående resan eller till och med ställa in ett laddningstidur så att elnätets lågperioder utnyttjas.

Ägare kan automatiskt förkonditionera batteriet och kupétemperaturen innan en resa påbörjas. Genom att elnätet används för att göra detta medan bilen är ansluten – i stället för att energi tas från batteriet när du börjar köra – maximeras räckvidden och höjs komforten för de åkande.

Trecylindrig motor på 1,5 liter

En toppmodern trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter finns i hjärtat av de nya PHEV-modellerna. Det är den senaste medlemmen i den modulära, flexibla Ingenium-motorfamiljen, som nu har tre-, fyr- och sexcylindriga varianter.

Lättviktsmotorn av aluminium är 37 kg lättare än den fyrcylindriga motorn och levererar rejäl prestanda och förfining med imponerande bränsleekonomi.

Denna motor med liten cylindervolym har ovanligt låga friktionsvärden, vilket bidrar till dess utmärkta effektivitet. Avgasgrenröret är integrerat i cylinderhuvudet av aluminium, vilket bidrar till de korta uppvärmningstiderna och minimerar avståndet från avgasportarna till turboaggregatets turbinhjul, vilket i sin tur ger bättre gasrespons.

Den trecylindriga konfigurationen ger ett bättre avgasflöde, vilket medför att turbinhjulet genererar laddtryck nästa omedelbart. En mycket effektiv vattenkyld laddluftkylare gör att densiteten hos luften som sugs in i förbränningsrummen förblir hög. På så vis förbättras prestanda och effektivitet över motorns hela varvtalsområde ytterligare.

Precis som de fyrcylindriga mildhybridmodellerna har även den trecylindriga varianten en bältesintegrerad startmotorgenerator (BISG). Denna arbetar parallellt med ERAD för att leverera regenerativ bromsning, så att batteriet laddas när bilen rullar med uppsläppt gaspedal. Den möjliggör även en smidigare, tystare och snabbare stopp/start-funktion än vad fallet är med en traditionell startmotor.

Ny 8-växlad automatisk växellåda

En ny smidig 8-växlad automatisk växellåda har valts för att matcha den trecylindriga motorns effekt- och vridmomentsutveckling och arbeta sömlöst med ERAD. Förutom att den är 5 kg lättare än den 9-växlade lådan som används i de övriga modellerna, så är den 8-växlade varianten ännu mer förfinad, har en förbättrad växlingskänsla och utgör en viktig del av hybridsystemet.

  • Elektrifierade: Range Rover Evoque och Land Rover Discovery Sport finns nu som effektiva laddhybrider med CO2-utsläpp från bara 32 g/km* och en helt elektrisk räckvidd på 66 km* – tillräckligt för att klara den genomsnittliga dagspendlingen med bara en laddning.
  • Effektiv, förfinad, kompetent: En ny trecylindrig Ingenium-motor på 1,5 liter med 200 hk kopplad till en ny smidig 8-växlad automatisk växellåda, kombineras med en elmotor på 109 hk som driver bakaxeln. Resultatet är låg bränsleförbrukning, utmärkt prestanda samt fyrhjulsdrift med Land Rovers typiska kompetens.
  • Kostnadseffektiv: Kunder och företag kan spara avsevärda belopp tack vare en bränsleförbrukning så låg som 1,4 l/100 km* samt lägre fordonsskatter.
  • Snabb, enkel laddning: 0–80 procent på så lite som 30 minuter med hjälp av en 32 kW publik DC-laddare, eller bara 1 h 24 min med hjälp av en 7 kW AC-laddbox.
  • Smart, flexibelt: PHEV-systemet kan drivas i helt elektriskt läge, i ett läge med enbart förbränningsmotorn inkopplad, eller med en kombination av båda alternativen. Det använder GPS och navigationsdata för att optimera effektiviteten för varje resa.
  • Kundens val: PHEV-modellerna av Range Rover Evoque och Discovery Sport bär emblemet P300e och finns som S, SE och HSE i antingen standardutförande eller som R-Dynamic. Alla kan fås med en rad olika fälgdesigner från 18 till 20 tum.
  • Nya Range Rover Evoque P300e PHEV och Discovery Sport P300e PHEV förväntas komma till de svenska återförsäljarna efter sommaren. Priset och förmånsvärdet är inte klara ännu.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 × fem =