Toyota tar tuffare tag i kampen om köpare som vill ha allt mindre och bränsleeffektivare SUV:ar med bilen som ska kombinera Toyotas erfarenhet från småbilar och omfattande SUV-kompetens. Med höjd markfrigång, intelligent fyrhjulsdrift och fjärde generationens hybridteknik är nya Yaris Cross utvecklad i och för Europa.
Med tydlig SUV-känsla, kompakta mått och hög flexibilitet är nya Yaris Cross en modell utvecklad i och för Europa, för att särskilt möta och uppfylla krav och efterfrågan från de europeiska kunderna. Det är en bilmodell som kombinerar Toyotas massiva erfarenhet av avancerad hybridteknologi med kompetens från såväl småbilar som suvar.
Redan 2012 lanserade Toyota hybridtekniken i Yaris, då världens första hybridbil i B-segmentet. Och när nu nya Yaris Cross lanseras med fjärde generationens hybridteknik och kombinerar egenskaperna från företagets bästsäljande småbilar såväl som suvar är resultatet exceptionell prestanda och högsta effektivitet. En stor liten bil med smart paketering för rymlig kupé och kompakta yttermått som tar företagets 25-åriga SUV-erfarenhet in i ett helt nytt segment. Med Yaris Cross har Toyota därmed en SUV-modell i såväl B- C- och D-segmentet tillsammans med storsäljarna C-HR och RAV4.
Yaris Cross är, tillsammans med vanliga Yaris, först ut med att använda företagets helt nya 1,5-liters hybridsystem. En 1,5-liters trecylindrig Atkinson-motor med rekordhöga 40 procent i termisk effektivitet kombineras med kompakta men kraftfulla elmotorer. Total systemeffekt är 116 hästkrafter och släpper ut från 120 gram CO2 per kilometer i framhjulsdriven version och 135 g/km med AWD-i, enligt preliminär WLTP-data.
Likt sitt mindre syskon bygger Yaris Cross på den nya flexibla plattformen GA-B, vilket ger högsta vridstyvhet och ett välbalanserat chassi. Karossen mäter 4,18 meter på längden, 1,77 meter på bredden och 1,56 meter på höjden. Jämfört med vanliga Yaris är Cross 24 centimeter längre och har 3 centimeter högre markfrigång. Hjulbasen mäter 2,56 meter. Kupéutrymmet är rymligt och flexibelt, baksätet fällbart i 40:20:40-konfiguration och i lastutrymmet finns ett system för smart lastsäkring.
Unikt för klassen är också att Yaris Cross Hybrid erbjuds med fyrhjulsdrift AWD-i. Den elektriska fyrhjulsdriften är mer kompakt och väger mindre än ett mekaniskt AWD-system, vilket också ger lägre CO2-utsläpp än någon av de fyrhjulsdrivna konkurrenterna på marknaden. Självklart är Yaris Cross också standardutrustad med avancerade förarassistanssystem som i kombination med hög passiv säkerhet ger bästa skydd för såväl förare som passagerare.
Yaris Cross kommer att tillverkas parallellt med vanliga Yaris vid Toyotas produktionsanläggning i Valenciennes i Frankrike. Prognosen är 150 000 bilar per år vilket innebär en segmentsandel om mer än åtta procent. Lansering i Europa och Sverige planeras till början av 2021.