Helt nya Land Rover Defender lanserades på bilmässan i Frankfurt för snart ett år sedan. Några höjde på ögonbrynen inför den helt förändrade bilen med betydligt mer lyx och luftfjädring, men vi fick också se en fabriksbyggd skåpbilsversion. Bilen lanserad nu som Defender Hard Top och det är ett namn som går tillbaka till 1950-talet.
Men Land Rover Defender är mycket mer än en legendarisk terrängbil. Den har alltid betraktats som en arbetshäst, och nu får vi veta mer om bilen som var bilmässans enda bil med stålfälgar. Den kommer att erbjudas i en efterlängtad fabriksbyggd skåpbilsversion i två versioner – en kort 90-modell och en längre 110-modell. Kunder som inte ger sig så lätt inför moderniteter kan köpa den med skruvfjädring.
Namnet Hard Top går tillbaka till 1950-talet då en Land Rover med avtagbart tak lanserades. Det gjorde bilen säkrare och gav samtidigt skydd mot väder och vind. Den nya Defender Hard Top är en fortsättning på denna historik men nu med fast tak.
Den nya Defender Hard Top utvecklades av Land Rover Special Vehicle Operation för att göra den användarvänlig, praktisk och tålig.
– Vi har maximerat funktionalitet och användarvänlighet i den nya Defendern och den har de tåligaste materialen och de smartaste lastningslösningarna, säger Michael van der Sande, VD, Land Rover Special Vehicle Operations.
90- och 110-versionerna kan alltså både fås med skruvfjädring eller med luftfjädring. Båda lösningarna ger fantastiska terrängegenskaper med en markfrigång på 291 mm.
Med en släpvagnsvikt på 3,5 ton och med imponerande lastkapacitet kommer nya Defender Hard Top bli den ultimata fyrhjulsdrivna skåpbilen. Det finns naturligtvis inga baksäten. Å andra sidan är det möjligt att få ett tredje extrasäte fram. På så sätt kan bilen plötsligt rymma tre personer. Helt i linje med Defenderns DNA som går tillbaka till seriemodellerna och 50-talet.
Eftersom det är en arbetsbil, där det kan vara fullt i lastutrymmet, finns det många smarta system som lanserades i personbilsversionen och som verkligen kommer till sin rätt här. Till exempel det intelligenta backspegelsystemet ClearSight Rear View. Backspegeln använder en kamera som sitter i antennen på taket och den sänder live till skärmen där du kan följa vad som händer bakom bilen.
Den nya Defender Hard Top, med en släpvagnsvikt på 3,5 ton, kommer att vara perfekt en perfekt dragbil. Med ”Advanced Tow Assist”-systemet blir det enkelt att backa i svåra situationer. Den nya Defendern är som gjord för byggplatsen och tuffa jobb. Och om regnet öser ner krävs mer än 900 mm innan det orsakar problem för Defendern.
– Med Defender Hard Top får Land Rover ytterligare en intressant modell. Redan nu kan vi bygga om en vanlig Defender till skåpbil. Med den fabriksbyggda skåpbilen får vi en bil som är byggd av de bästa för de tuffaste och mest utmanande uppdragen, säger Press- och PR-chefen Søren Hyltoft på Jaguar Land Rover i Sverige.