Teknikstinn cabriolet som bygd för bana och beach

Sommar, strand, sand och öppen bil är en drömkombination för många. Mercedes-AMG GT C Roadster är en ulv i fårakläder med en motor på 557 hk och teknik som ger bästa fäste både på asfalt och sand.

Sommar är cabriolettider och få cabrioleter har letat sig in i filmernas och tv-seriernas värld så mycket som Mercedes lyxigare modeller. Ta exempelvis SL-serien som dominerade Dallas. Efter en tid bakom ratten och under sommarhimlen i en Mercedes-AMG GT C Roadster är jag naturligtvis imponerad av lyxen, men än mer imponerad av tekniken under skalet. 

Det råder ingen som helst tvekan om att det här är en bil som signalerar lyx. En stor treuddig stjärna i grillen och en inredning som drar åt vulgär kitsch tilltalar garanterat de flesta som vill boosta sina egon, men under allt det här döljer sig en bil som både vad gäller prestanda och vägegenskaper kör ifrån så gott som allt annat. Garanterat alla andra cabrioleter med undantag möjligen för någon av Ferraris och Lamborghinis mest extrema modeller. 

Det som gör Mercedes-AMG GT C Roadster helt unik är bilens egenskaper som vardagsbil. Med en knapptryckning ändrar du bilen från extrem tävlingsbil till extremt komfortabel vardagsbil med alla tänkbara förarstöds- och säkerhetssystem. AMG Ride Control är ett system för chassiinställning och här talar vi om tydliga skillnader tack vare avancerad teknik, precis som i så mycket annat på den här bilen. Du väljer körläge med AMG Dynamic Select-vredet” och du kan välja mellan Comfort, Sport, Sport Plus, Race och Individual.

Sätt den i komfortläge och låt farmor köra den eller sätt den i något av de extrema sportlägena och ta den till någon bana för att leka Lewis Hamilton. Inställningarna påverkar även bilens antisladdsystem så att den tillåts driva ut med bakaxeln i sportlägena. Taket kan fällas och resas i hastigheter upp till 50 km/t så farmor kan rufsa till frisyren ordentligt.

I komfortläget är den en tyst best som är lättkörd med AMG:s sjustegade automatlåda monterad vid bakaxeln. I det extrema sportläget ryter 4-liters V8:an med dubbelturbo som en rå racer och det smattrar ilsket vid nedväxlingarna som kan göras med paddlarna på äkta racingmanér. Är du en seriös yrkesförare som har bilen i jobbet och kör flera tusen mil om året fungerar den som ett arbetsredskap med högsta säkerhet, enormt bra strålkastare och stolar där du kan tillbringa timmar utan att bli trött. Det förutsätter förstås att du maximalt har en passagerare och att du reser med minmalt bagage. Du lär dessutom få ett astronomisk förmånsvärde om du har den som tjänstebil.

Kort sagt så handlar Mercedes-AMG GT C Roadster om mycket mer än lyx, skryt och statusmarkering. Motorn sitter framför föraren och Mercedes kallar den mittplacerad motor i fronten. Den sitter nämligen så långt bak och är så lätt att bilen får en viktfördelning där 53 procent av vikten ligger på bakaxeln. Motorn är förbunden med växellådan med ett rör där en vridstyv drivaxel av kolfiber överför kraften till växellådan som sitter vid den avancerade bakaxeln som hjälper till med styrningen. I hastigheter under 100 km/t styr bakaxeln i motsatt riktning jämfört med framaxeln för ökad smidighet och i högre hastigheter styr den i samma riktning som framaxeln för ökad stabilitet. Jag kommer osökt att tänka på Porsche 928 som lanserades 1978 med liknande teknik med V8 i fronten, transaxel, växellåda bak och styrande bakaxel.

Mercedes-AMG GT C Roadster delar den här grundkonstruktionen med sex modeller i GT-serien. Två av dem är cabrioleter och motorstyrkan 557 hk varierar från 476 till 585 hk. Hela serien lanseras som racerbilar byggda för gatan och det kan man naturligtvis ha synpunkter på, men de flesta kunderna kommer förmodligen att välja bilen för dess status eller av ett renodlat teknikintresse. Mercedes och AMG har definitivt inte sparat på krutet när de konstruerade den här bilen. Kanske för att ge Lewis Hamilton en seriös bil utanför banan, eller för att erbjuda Mercedes SL-åkare något att byta upp sig till. Seriöst så är orsaken till att den här bilen finns en del i Mercedes strävan att markera sitt teknikkunnande och sitt engagemang inom racing. Detaljer som uniballs, istället för gummibussningar, i bakaxelupphängningen på GT R och keramiska bromsar är direkt hämtade från racingvärlden. Motorerna är tillverkade för hand i fabriken i Affalterbach enligt filosofin ”One Man – One Engine”, och de är signerade av killen som byggt dem.

Att nyrika ryssar och kineser nu börjar konkurera med shejkerna i de oljeproducerande länderna om bilarna som lämnar fabriken i Tyskland ses naturligtvis inte som en nackdel.

Varför?

För att Mercedes-AMG vill visa att de kan.

För vem?

För Dieter Zetsche när han vill vädra mustachen.

Summering

Max prestanda, max teknik, max status.

Fakta

Mercedes-AMG GT C Roadster.

Pris: 1 685 000:-.

Motor: Bensin, V8, 4,0 liter,  Euro 6/G.

Effekt: 557 hk/410 kW vid 5 750 – 6 750 varv/minut.

Vridmoment: 680 Nm vid 1 900 – 5 500 varv/minut.

Växellåda: 7-stegad automatisk växellåda.

Prestanda: Toppfart 316 km/t, 0-100 km/t: 3,7 s.

Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 4 561/1 996/1 261/2 630 mm.

Tjänstevikt/max last/släp: 1 775/165/kg, inte möjligt med släp.

Garantier: Nybilsgaranti: 2 år. Vagnskadegaranti: 3 år. Mobilitetsgaranti 2 år samt förlängning till 30 år vid service på auktoriserad verkstad. Rostskyddsgaranti 12 år.

Dekl förbrukning blandad körning (WLTP): 12,8 liter/100 km.

CO2: 291 g/km. (WLTP).

+

Prestanda

Hög säkerhetsnivå

Statusmarkör

Kostnader

Cabrioleten ger mindre lastutrymme

Grannens sura blickar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre × fem =