Allt om Audi e-tron GT

Här är Audis kompletta release:

Med e-tron GT visar Audi upp hur fascinerande elmobilitet kan vara. Denna fyrdörrarscoupé, som vid marknadslanseringen också kommer i en RS-version, är en nytolkning av det klassiska Grand Turismo-konceptet: designen är uttrycksfull, och tekniken banbrytande. De två elmotorerna svarar för quattro fyrhjulsdrift och enastående körprestanda. Batteriet som har en energikapacitet på 85 kWh (netto), ger en räckvidd på upp till 487 km och är tack vare sin 800 V-teknik extremt snabbt att återladda. Chassi, belysning, reglage, uppkoppling eller e-tron sport sound – Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT visar på bred teknisk kompetens och demonstrerar samtidigt den passion, in i minsta detalj, som är så utmärkande för Audi. Premiären markerar starten för en ny era – med morgondagens GranTurismo.

Audi e-tron GT är början på en ny era där Audi visar hur morgondagens mobilitet kan vara lika emotionell som fascinerande. Försäljningen av både e-tron GT quattro och RS e-tron GT startar samtidigt under februari. De är helt eldrivna, kraftfulla, snabba och dynamiska – och lokalt utsläppsfria. Resultatet är en stark karaktär som är en nytolkning av det ursprungliga Gran Turismo-konceptet.

Exteriören på Audi e-tron GT är ett dynamiskt konstverk. Alla ytor och linjer har en harmonisk utformning – från strålkastarna (med Audi laser light som tillval) hela vägen till den stora diffusorn bak. Tillsammans blir de olika detaljerna till en skulptur skapad av vinden. Karosslinjerna är extremt dynamiska – luftmotståndskoefficienten (cW-värdet) ligger på låga 0,24. Även interiören bjuder på klassisk Gran Turismo-design: Framsätena är placerade lågt på typiskt sportbilsmanér. Mellan dem löper en bred mittkonsol. Baksätet rymmer även vuxna passagerare. Interiörens harmoniskt eleganta design framhäver bilens progressiva karaktär.

En Gran Turismo är en sportig långfärdsbil med dynamiska köregenskaper. Och det är just detta som präglar Audi e-tron GT: Beroende på modell, utvecklar elmotorerna en effekt på 476 hk (350 kW) eller 598 hk (440 kW) vilket borgar för snabb acceleration. Batteriets nettokapacitet på 85 kWh ger en räckvidd på upp till 487 km enligt WLTP-körcykeln. 800 V-tekniken gör det möjligt att snabbladda batteriet med likström med en effekt på upp till 270 kW. Teknik som Audi drive select, elektrisk fyrhjulsdrift, dämparreglering, differentialbroms bak och luftfjädring med tre kammare, svarar för en perfekt balans mellan dynamik och komfort. Fälgarna finns i storlekar upp till 21″, och bromsskivorna har en diameter på upp till 420 mm.

Precis som alla övriga Audi-modeller, är e-tron GT fullt uppkopplad. Infotainmentsystemet, assistanssystemen och de uppkopplade tjänster som hör till Audi connect håller alla högsta klass. Och eftersom det sportiga konstverket också måste låta bra, har Audi komponerat ett helt unikt ljud för e-tron GT. Det är ett kraftfullt och progressivt ljud – precis som en Audi ska låta.

Fakta och siffror

Audi e-tron GT quattro och Audi RS e-tron GT

Positionering

  • En nytolkning av filosofin bakom Gran Turismo: en fyrdörrars-coupé med elegant och dynamisk design och kraftfull eldrift – en bil man kan lita på, både på långfärd och till vardags.
  • RS e-tron GT spjutspetsen för elektrifieringen på Audi and Audi Sport GmbH
  • Uttrycksfull ”signature car”, och en blick in i framtiden

Exteriör, aerodynamik och kaross

  • Vidareutvecklad Gran Turismo-design för elmobilitetseran: Sportighet, komfort – och hållbarhet
  • Sportiga proportioner: stora fälgar, bred spårvidd, flack silhuett, lång hjulbas
  • Formspråk där estetik uppstår ur effektivitet
  • Tydligt utmejslad design: låg inverterad single frame-grill lackerad i karossfärgen, utpräglat utställda skärmkanter (”quattro-blisters”); flackt rutparti med sluttande taklinje, bakparti med extremt djup profilering
  • Låg luftmotståndskoefficient (cW endast 0,24) ger hög effektivitet och lång räckvidd, aktiv aerodynamik med omställbara luftintag för bromsar och kylare, bakspoiler som skjuts ut i flera steg, aerodynamiskt optimerat underrede och bred diffusor
  • Hög styvhet och kollisionssäkerhet tack vare användande av höghållfast stål i säkerhetsburen; förstärkt batteriinneslutning; yttre skal i aluminium
  • Längd: 4,99 m; bredd: 1,96 m; höjd: endast 1,41 m; flack karosslinje; bagageutrymme bak med en volym på 405 liter (366 liter i RS e-tron GT)

Strålkastare, belysning

  • Matrix LED-strålkastare är standard på RS e-tron GT och finns som tillval för e-tron GT quattro
  • Matrix LED-strålkastare med Audi laser light, som fördubblar helljusets räckvidd, finns som tillval för båda modellerna
  • Bakljus med ljuslist, dynamiska Coming Home/Leaving Home-animeringar i kombination med toppstrålkastarna

Design invändigt, interiör

  • Instrumentpanel med ”monoposto”-karaktär, luftig rymdkänsla
  • Lågt placerade säten, bred mittkonsol, baksäte som även rymmer vuxna
  • En perfekt mix av hållbarhet, sportighet och komfort; läderfri interiör, klädsel med hög andel återvunnet material
  • Tre olika sätesvarianter och flera olika designpaket

Drivning och energiåtervinning

  • Elektrisk fyrhjulsdrift med synkron permanentmagnetmotor (PSM) fram och bak, växellåda (2-växlad) på bakaxeln
  • Audi e-tron GT quattro levererar en effekt på totalt 476 hk (350 kW) och ett vridmoment på 630 Nm ( i boostläge 640 Nm). Audi RS e-tron GT utvecklar 598 hk (440 kW) och har ett vridmoment på 830 Nm. Launch Control-systemet kan tillfälligt boosta effekten till 530 hk (390 kW) resp. 646 hk (475 kW) under upp till 2,5 sekunder.
  • Accelerationen från 0-100 km/h går på 4,1 eller 3,3 sekunder (RS-modellen), och topphastigheten ligger på 245 för e-tron GT quattro och 250 km/h för RS-modellen
  • Intelligent styrning av frihjulskörning och energiåtervinning, bromsenergiåtervinning på upp till 265 kW

Batteri och temperaturhantering

  • Litiumjonbatteri med en energikapacitet på 85 kWh netto (93 kWh brutto) och en spänning på 800 Volt; 396 påsceller fördelade på 33 moduler
  • Växelströmsladdning med en effekt på 11 kW är standard, kort efter marknadslanseringen även med 22 kW; Likströmsladdning med en effekt på upp till 270 kW är standard
  • Räckvidd på upp till 487 km på en laddning (enl. WLTP för Audi e-tron GT quattro); mycket korta laddningstider: endast 5 min för en körsträcka på ca 100 km.
  • Avancerad temperaturhantering med fyra kylkretsar; effektiv värmepump som standard; förkonditionering för snabb likströmsladdning längs vägen
  • e-tron Charging Service med ca 200.000 laddningspunkter i Europa; fördelaktiga priser

Chassi

  • Låg tyngdpunkt och mycket välbalanserad fördelning av axelbelastningen tack vare batteriets och elmotorernas placering
  • Standard: dämparreglering, differentialbroms på bakaxeln, kördynamiksystemet Audi drive select
  • Tillval (standard för RS modellen): reglerad differentialbroms på bakaxeln och luftfjädringen adaptiv luftfjädring med tre kammare; tillval för bägge modellerna: fyrhjulsstyrning
  • Bromsskivor belagda med volframkarbid finns som tillval (standard på RS modellen);
    kolfiberarmerade keramiska bromsskivor som tillval för båda modellerna
  • 19 – 21″-fälgar, de flesta med Aero design; 20 och 21″-fälgar med Aero blades

Assistanssystem

  • Audi pre sense-säkerhetssystem som standard; tillvalspaketen ”Tour”, ”City” och ”Park”; adaptive cruise assist (ACA) och (fjärrstyrd) Park assist plus är highlights i utbudet

e-tron sport sound

  • Redan standardljudet AVAS Sound bjuder på mer än vad lagen föreskriver
  • Som tillval finns e-tron sport sound för fler ljud både in- och utvändigt beroende på inställningen av Audi drive select. Detta är standard i Audi RS e-tron GT.

Reglage och displayer

Infotainment och Audi connect

Hantverk och Smart Fabrik i skön förening

  • Tillverkningen av e-tron GT vid Audi Böllinger Höfe-fabriken i Neckarsulm en kombination av hantverk och Smart Fabrik
  • Koldioxidneutral tillverkning, användande av grön el och biogas
  • Egen innovativ karosserifabrik, delar monteringsband med Audi R8
Marc Lichte, Head of Audi Design Audi RS e-tron GT, Colour: Tacticalgreen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

13 − tolv =