Porsche Taycan Cross Turismo färdig för lansering

Snön yr på den isbelagda sjön i Norge och i snöröken kan man anan linjerna från en Porsche Panamera, men i verkligheten handlar det om eldrivna Taycan som kommer att få lite mer bagageutrymme. Här snackar vi sportkombi på en seriös nivå.

Porsche Taycan Cross Turismo genomgår nu de avslutande testerna. Porsches omfattande testprogram har genomförts på tävlingsbanor som Nürburgrings nordslinga, på Grand Prix-banan i Hockenheim (båda i Tyskland) och på testanläggningar världen över – inklusive den i Nardo i södra Italien. Dessutom har den testats vid sidan av allfarvägarna i södra Frankrike och i Pyrenéerna. Testanläggningen vid Weissach Development Centre och dess så kallade Safari-bana erbjöd ytterligare utmanande terrängkörningar, utöver de som gjorts i Afrika. Totalt har Cross Turismo-prototyperna testkörts 998,361 kilometer – motsvarande nästan 25 varv jorden runt – mätt vid ekvatorn.

Parallellt med de avslutande testerna har en kamouflerad Taycan Cross Turismo sedan början av året varit på världsturné med representanter för media. På bara sex veckor har prototypen besökt de fem största marknaderna för Crossover Utility-versionen av Taycan: USA, Storbritannien, Norge, Nederländerna och Tyskland.

Den här vidareutvecklingen av Taycan har alla sportlimousinens goda egenskaper, som höga prestanda och lång räckvidd. Chassit med fyrhjulsdrift och luftfjädring är höj- och sänkbart. Modellen ger betydligt bättre plats för huvudet i baksätet och bakluckan gömmer ett stort lastutrymme. Paketeringen och utrymmena har optimerats in i minsta detalj. För att ta fram arbetsmodellen, liksom en trogen fysisk avbild av interiören och lastfunktionsmodellen, gick det åt 650 timmar för design, elektronik och koordination, och 1 500 verkstadstimmar.

– När vi utvecklade Cross Turismo kunde vi naturligtvis bygga på våra erfarenheter från sportlimousinen Taycan. Den största utmaningen var att kombinera kraven på sportighet med goda terrängegenskaper, understryker Stefan Weckbach, Vice President för Taycan-modellerna.

Cross Turismo måste kunna prestera väl på bana men måste också klara småsten, grus och lera. Sådana förhållanden kunde simuleras på endurancebanan vid Weissach Development Centre .

– Resultatet är imponerande. Men, Cross Turismo är ingen renodlad terrängbil, utan är specialiserad på oasfalterade vägar och grusvägar. Den är som en schweizisk armékniv på 21-tumshjul, säger Stefan Weckbach.

Porsches helelektriska bilar måste genomgå samma rigorösa testprogram som sportbilarna med förbränningsmotorer. Utöver överlägsna prestanda ska de också uppfylla kraven på obegränsad användbarhet i vardagen och i alla väderleksförhållanden. Områden som särskilt testas för de helelektriska modellerna är laddningen av batteriet, samt kontrollen av drivlinans och interiörens temperatur under extrema förhållanden. Andra utvecklingsmål typiska för Porsche är höga prestanda på bana, förmågan till upprepade fullgasaccelerationer och en räckvidd som är praktiskt användbar i vardagen.

Omfattande tester har också gjorts i laboratorier och i testbänkar, inklusive utveckling och validering av den aerodynamiska designen. Cross Turismo har därför utstått vindtunnelns stormar i 325 timmar. Dessförinnan har sportlimousineversionen av Taycan redan tillbringat 1 500 utvecklingstimmar där.

Det hårda testprogrammet med tester av kördynamik på dåliga vägar omfattade också den nya cykelhållaren som Porsche utformat speciellt för Taycan Cross Turismo. Den utgör nu en ny måttstock när det gäller handhavande, ergonomi, säkerhet och stabilitet. Flera elcyklar kan transporteras på de breda, vitt åtskilda takräckena.

Nya Porsche Taycan Cross Turismo breddar modellfamiljen

Den helelektriska sportlimousinen Taycan lanserades framgångsrikt på marknaden i slutet av 2019. Nya Cross Turismo kombinerar Porsche E-Performance med större användbarhet i vardagen och riktar sig till kunder med en aktiv livsstil. Taycan Cross Turismo kommer att introduceras på marknaden sommaren 2021.

Porsche har inlett den helelektriska tidsåldern på ett framgångsrikt sätt. Över 20 000 Taycan levererades till kunder 2020. I Sverige är mer än varannan såld Porsche laddbar, antingen en Panamera eller Cayenne plug-in-hybrid, eller en helelektrisk Taycan. Porsche Taycan levererades under introduktionsåret 2020 till 470 svenska kunder. Den eldrivna sportbilen har dessutom fått ta emot mer än 50 internationella utmärkelser, framför allt på de viktigaste marknaderna Tyskland, USA, Storbritannien och Kina. Den nya bakhjulsdrivna Taycan-modellen håller Guinness World Record™ för drifting med en eldriven bil. Den sladdade sidledes non-stop exakt 42,171 kilometer.

Taycan modellserie: elektrisk förbrukning vid blandad körning 26,6 – 20,4 kWh/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 0 g/km.

Utsläppsvärden för förbrukning och COär fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

13 − två =