Hyundai Motor Company har nu lanserat sin mellanklass-CUV, IONIQ 5 under en virtuell världspremiär och här bjuder vi på hela historien om Hyundais storsatsning på en elbil där man tagit tillvara både Hyundais eget design-dna och elbilens hela potential i något som känns väldigt lovande. Bilen erbjuds som antingen bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven och med en kapacitet att dra släp på upp till 1,6 ton. räckvidden uppges till: upp till 48 mil där den bakhjulsdrivna modellen med det stora batteriet på 72,6 kWh når längst.
IONIQ 5 bygger på Hyundai Motor Groups dedikerade BEV-arkitektur vid namn Electric-Global Modular Platform (E-GMP), vilken möjliggör unika proportioner med en utsträckt hjulbas. Tack vare E-GMP erbjuder IONIQ 5 en innovativ interiördesign med miljövänliga material, kraftfull prestanda parade med ultrasnabb laddning, en Vehicle-to-Load-funktion (V2L) och avancerade uppkopplings- och förarassistansfunktioner som skapar den ultimata bilupplevelsen samtidigt som säkerheten är tryggad.
– IONIQ 5 är anpassad för livsstil utan gränser och kommer proaktivt tillgodose kundernas behov under hela resan, säger Thomas Schemera, Executive Vice President och Global Chief Marketing Officer. Det är verkligen den första elbilen som skänker en helt ny upplevelse med sin innovativa användning av invändigt utrymme och avancerad teknik.
Inledningen på Hyundais nya era för EV-design
Hyundai har i IONIQ 5:s design fullt utnyttjat den designfrihet som endast kan uppnås med en dedikerad elbils-plattform. Genom att återkoppla till den vågade attityden hos Hyundai Pony, företagets första produktionsbil, framhäver IONIQ 5 den 45-åriga resan mot att bli en del av kundernas livsstil och skapa en röd tråd från dåtid till nu och framtid. Detta är omdefinieringen av tidlös design, ett tema som kommer att expandera vartefter fler IONIQ-modeller adderas.
Bilens front är utrustad med Hyundais första huv i clamshell-design som minskar panelglipor för optimal aerodynamik. Den främre stötfångaren definieras av en iögonfallande V-form som inhyser distinkta varselljus (DRL) som skänker en omisskännlig ljussignatur, unik för IONIQ 5. Dessa små pixelliknande kluster återkommer också baktill på bilen.
På sidorna ger automatiskt infällda handtag en slät ytstyling och förbättrad aerodynamisk effektivitet. Bilens främre och bakre former vävs samman vid dörrarna och ger ännu ett exempel på Hyundais ”Parametric Dynamics”-design som först introducerades med helt nya TUCSON. Den kraftfulla C-stolpformen, inspirerad av Hyundais ”45” EV, ger IONIQ 5 en bestämd närvaro som tydligt kan identifieras på avstånd.
Aero-optimerade hjul stärker ytterligare ekot av designtemat Parametric Pixels med de nya 20 tumsfälgarna, de största fälgarna som någonsin monterats på en elbil från Hyundai.
– En ny mobilitetsupplevelse för nästa generation – det var uppdraget vi hade från första dagen vi påbörjade projektet, att se bortom horisonten men stanna vid grundvärdet för Hyundai, säger SangYup Lee, Senior Vice President och Head of Hyundai Global Design Center. IONIQ 5 är den nya definitionen av tidlöshet, vilket skänker en röd tråd som länkar vår historia med framtiden.
Temat ”Living Space” löper genom hela interiören, som tydligast förkroppsligas av Universal Island, en rörlig mittkonsol som kan glida bak så långt som 140 mm. Universal Island, tillsammans med det plana golvet, tillåter mer rörelsefrihet inuti bilen.
IONIQ 5 är också utrustad med elektriskt justerbara framsäten. Sätena kan fällas tillbaka till en optimal vinkel som skänker en tyngdlös känsla för passageraren. Hyundai minskade tjockleken på framsätena med 30 procent, vilket gav mer utrymme för de som sitter på andra raden.
Många av bilens invändiga detaljer varav säten, takfönster, dörrklädsel, golv och armstöd – använder sig av miljövänliga och hållbart framställda material som återvunna PET-flaskor, växtbaserat (bio PET) garn och naturligt ullgarn med växtbaserade extrakt.
Kunder kan välja mellan nio exteriörfärger, inklusive fem naturinspirerade nyanser, exklusivt för IONIQ 5. Invändigt har den tre färgval.
Ett brett utbud av elektrisk kraft för att passa varje kund
IONIQ 5 finns tillgänglig med en rad Power Electrics (PE) -konfigurationer för att passa mobilitetsbehoven hos varje kund, utan att kompromissa på prestanda. Kunder kan välja mellan två batterialternativ på 58 kWh eller 72,6 kWh och två elmotorkombinationer med antingen endast en bakre motor eller två där en främre adderats. Alla PE-variationer ger lång räckvidd och levererar en toppfart på 185 km/h.
I toppen av elmotorsortimentet finns ett fyrhjulsdrivet (AWD) alternativ parat med batteriet på 72,6 kWh som producerar en kombinerad effekt på 225 kW och 605 Nm i vridmoment. Den här PE-konfigurationen gör 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder.
När IONIQ 5 är utrustad med tvåhjulsdrift (2WD) och det större 72,6-kWh-batteriet, kommer bilens räckvidd vara mellan 470~480 km[1] på en enda laddning, enligt standard från Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP).
Ultrasnabb laddning med innovativ Vehicle-to-Load (V2L) -funktion
IONIQ 5:s E-GMP stödjer både 400 V- och 800 V-laddning. Plattformen erbjuder 800 V laddningskapacitet som standard tillsammans med 400 V-laddning, utan behov av ytterligare komponenter eller adapters. Multiladdningssystemet är världens första patenterade teknologi som driver både motor och växelriktaren för att öka 400 V till 800 V för en stabil laddningskompatibilitet.
Med en 350 kW-laddare kan IONIQ 5 laddas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter. IONIQ 5-användare behöver bara ladda bilen i fem minuter för att uppnå 100 km i räckvidd, enligt WLTP.
IONIQ 5 erbjuder också en innovativ V2L-funktion som låter kunder fritt använda eller ladda alla elektriska apparater, som exempelvis elcyklar, mopeder eller campingutrustning och fungerar därmed som en laddare på hjul.
V2L-funktionen kan leverera upp till 3,6 kW med effekt. Uttaget för V2L är placerat under andra sätesraden och kan aktiveras när bilen är påslagen. En annan V2L-utgång är placerad vid laddningsporten på bilens utsida. Med hjälp av en omvandlare kan kunder ladda hushållsapparater och elektrisk utrustning som kräver högre effekt. Den utvändiga porten tillhandahåller ström även när bilen är avslagen.
Innovativ uppkoppling och förarassistans för säkerhet och bekvämlighet
IONIQ 5 integrerar sömlöst avancerad teknik för en förbättrad digital användarupplevelse. Den breda, konfigurerbara, dubbla kupén har en 12-tums pekskärm för infotainment och ett huvlöst 12-tums digitalt mätarkluster som kan skräddarsys för att möta kundernas behov.
För första gången i en Hyundai har IONIQ 5 en Head-up Display med Augmented Reality-funktioner (AR HUD) som förvandlar vindrutan till en stor skärm.
IONIQ 5 är också utrustad med nästa nivå avancerade förarassistanssytem från Hyundai SmartSense, vilket garanterar högsta säkerhet och bekvämlighet på vägen. IONIQ 5 är första Hyundai-modell att erbjuda Highway Driving Assist 2 (HDA 2). Andra förarassistanssystem inkluderar Forward Collision Avoidance Assist (FCA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), High Beam Assist (HBA), med mera.
IONIQ 5 kommer finnas tillgänglig i Sverige till sommaren 2021.
Design och Hållbarhet
IONIQ 5:s progressiva designspråk hämtade inspiration från Hyundais 45 EV Concept som debuterade på 2019 International Motor Show i Tyskland. Guidad av Hyundais designidentitet Sensuous Sportiness, presenterade ”45” en kaross i monokokstil och en futuristisk interiör designad för elektrifiering och autonom teknik. IONIQ 5 följer efter men går ett steg längre genom att skapa en bro över till framtidens tekniskt avancerade elektriska mobilitet, som är både miljövänlig och ansluten till dagens kunders behov.
Exteriör med unika proportioner och segmentets längsta hjulbas
IONIQ 5:s crossoverkaross uppnår unika proportioner och korta överhäng tack vare sin förlängda hjulbas. Bilen som mäter 4635 mm lång, 1890 mm bred och 1605 mm hög med en 3000 mm hjulbas erbjuder D-segmentsliknande utrymme i en mellanklass-CUV.
Rymlig och anpassningsbar interiör som är ett hem hemifrån
IONIQ 5 skiljer sig från andra CUV i mellanklassen och särskilt de med förbränningsmotorer och konventionells styrsystem. Detta då E-GMP möjliggör ett plant golv där modellens batterier är placerade och öppnar upp för innovativ interiördesign och extra benutrymme.
IONIQ 5:s 3000 mm långa hjulbas som är 100 mm längre än Palisade, Huyndais flaggskepp-SUV erbjuder rymlighet som en stor passagerarbil i en mellanklass-CUV. Den långa hjulbasen gjorde det möjligt för Hyundais designers att tillämpa ett ”Living Space”-tema på interiören snarare än en klassisk bildesign.
Universal Island är en rörlig mittkonsol som kompletterar den enkla instrumentpanelen med växelväljaren placerad bakom ratten. Skjutkonsolen gör det möjligt för passagerare att inte bara njuta av mer flexibilitet utan också fritt ta sig in och ut ur kupén på vardera sida när bilen parkerats i ett trångt utrymme. Passagerare på andra raden kan också njuta av mittkonsolens funktioner, såsom kopphållare, en 15 W trådlös mobilladdare och USB-portar. Universal Island omdefinierar verkligen mittkonsolen och erbjuder mer funktionalitet än en statisk förvaringsbox.
Taket i IONIQ 5 ger inredningen en ökad känsla av öppenhet eftersom det består av en enda stor glaspanel utan stödmaterial.
IONIQ 5 ger 531 liter lastutrymme som kan ökas upp till nästan 1600 liter med andra radens säte fullt nedfällda. För ökad flexibilitet kan andra radens säten glida framåt 135 mm och även fällas i förhållandet 6:4. Samtidigt kan kunder njuta av extra lastkapacitet framtill med ett främre bagageutrymme som erbjuder så mycket som 57 liters kapacitet[2], vilket är extra användbart för längre resor när extra bagage transporteras.
Intill det digitala mätarklustret finns en metallinsats som rymmer en multifunktions brickhållare. IONIQ 5:s infotainmentsystem är det första som integrerar ett nytt designtema som kallas Jong-e Graphic User Interface (GUI) vilket erbjuder inställningar för interiörens atmosfär, som exempelvis mjuk, känslig och sprudlande.
Kunderna kan hålla sig varma under vintermånaderna genom att dra nytta av den uppvärmda ratten och de uppvärmda framsätena.
Hållbara, miljövänliga EV-funktioner tillgodoser livsstilar utan begränsningar
IONIQ 5:s demonstration av miljöansvar slutar inte vid elektrifieringen. Hållbarhet står i centrum för IONIQ-varumärkets vision och genomsyrar IONIQ 5 med miljövänliga material och naturinspirerade färger.
Många av de invändiga beröringspunkterna som – säten, takfönster, dörrklädsel och armstöd använder miljövänliga, hållbara material såsom återvunna PET-flaskor, växtbaserade (bio PET) garn och naturliga ullgarn, miljöbearbetat läder med växtbaserade extrakt och biofärg med växtextrakt.
IONIQ 5 kan också utrustas med ett miljövänligt solcellstak som stöttar bilens elektriska kraftkälla genom att samla energi och överföra den till batteripaketet. Något som förbättrar effektiviteten. Solcellstaket kan förhindra urladdning av batteriet och ge ökad räckvidd.
Prestanda
IONIQ 5 finns med en rad PE-konfigurationer för att passa mobilitetsbehoven hos alla kunder, utan att kompromissa på prestanda.
I toppen av elmotorutbudet finns ett fyrhjulsdrivet (AWD) alternativ parat med batteriet på 72,6 kWh, vilket levererar en kombinerad effekt på 225 kW och 605 Nm i vridmoment. Den här PE-konfigurationen gör 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder. När AWD-alternativet paras ihop med 58-kWh-batteriet accelererar bilen från 0 till 100 km/h på 6,1 sekunder.
Singelmotorns layout med en 160-kW bakre motor (125 kW i kombination med 58 kWh-batteriet) ger 350 Nm i vridmoment och tvåhjulsdrift (2WD). När den paras med 58-kWh-batteriet kan den köra från 0-100 km/h på 8,5 sekunder.
Dessutom har IONIQ 5 kapacitet att dra ett släp på upp till 1600 kg.
Uppkoppling för den ultimata bilupplevelsen
Hyundai erbjuder den senaste versionen av sina uppgraderade BlueLink Connected Car Services med en mängd nya funktioner som låter kunder kontrollera bilen via sin smartphone eller röst för att köra körningen bekvämare och trevligare. Nya BlueLink-funktioner inkluderar Connected Routing, Last Mile Navigation och en ny användarprofilsfunktion.
BlueLink-appen visar bilens räckvidd, batteristatus och laddtid när den är inkopplad i en publik eller privat laddstation. Kunderna får tillgång till avancerad batteristyrning för att välja laddtider som bäst passar deras kalender och budget genom att få ut det mesta av tider då elpriserna är som lägst.
Med den nya molnbaserade Connected Routing-funktionen beräknas körsträckor via en kraftfull server i BlueLinks molnmiljö. Detta säkerställer en mer exakt trafikprognos, exaktare ankomsttider och mer pålitlig ruttberäkning. Med helt nya IONIQ 5 har databasen ökat för att visa fler laddstationer på kartan och visar även tillgänglighet baserat på laddtid. Genom att klicka på stationens ikon på kartan kan användare se om AC, DC eller snabbladdning som IONITY finns tillgängligt vid stationen.
Med fjärrladdning kan IONIQ 5-förare starta och stoppa laddning med trycket av en knapp i sin smartphone-app. Under kallare månader låter Remote Climate Control användare att schemalägga förvärmning av IONIQ 5. Detta säkerställer inte bara komforten för passagerare utan sparar också batterieffekt som annars skulle behövas för att värma bilen under färd.
IONIQ 5:s Dynamic Voice Recognition System accepterar enkla röstkommandon för att bekvämt kontrollera bilens A/C, radio, lucköppning/-stängning, rattvärme, uppvärmda/ventilerade säten och andra funktioner. Systemet kan också hjälpa till med olika intressepunkter (POI) och väderstatusuppdateringar.
IONIQ 5 har också ett premiumljudsystem från Bose. Systemets åtta högtalare, inklusive en baslåda är strategiskt placerade genom bilen för att uppnå en högkvalitativ lyssningsupplevelse.
Head-Up Display med AR-teknik
För första gången i en Hyundai har IONIQ 5 utrustats med en Augmentet Reality Head-Up Display (AR HUD) som praktiskt taget förvandlar vindrutan till en skärm. Förare kan välja att använda AR-teknik för att projicera relevant information som till exempel navigation, avancerad säkerhet och bilens omgivning i vägriktningen genom vindrutan. Detta gör det möjligt för föraren att bearbeta information snabbt och samtidigt hålla uppmärksamheten på vägen framåt.
Förarassistanssystem säkerställer högsta nivå av säkerhet och bekvämlighet
IONIQ 5:s Highway Driving Assist 2 (HDA 2) gör motorvägskörning ännu bekvämare. Med hjälp av frontkamera, radarsensorer och navigationsdata arbetar HDA 2 för att kontrollera bilens hastighet och avstånd till framförvarande fordon samtidigt som den håller bilen centrerad i filen. Funktionen kan också assistera föraren vid byte av körfält.
Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) kan detektera ett fordon, fotgängare eller cyklist och kan hjälpa till att undvika en kollision med någon av dem. Funktionen inkluderar Junction Turning, Junction Crossing och/eller Lane-Changing Oncoming. FCA med Junction Turning applicerar bromsarna om den upptäcker mötande trafik när föraren svänger vänster i en korsning. FCA med Junction Crossing känner av att ett fordon närmar sig från sidan när föraren kör rakt fram genom en korsning. FCA med Lane-Change Oncoming gör byte av körfält säkrare. Om FCA känner av en bil som närmar sig och har korsat mittlinjen när föraren byter fil, hjälper den automatiskt till med undanmanöver om det inte finns risk för sekundära olyckor. Om en potentiell sekundär olycka upptäcks ger FCA bara en varning.
Andra semi-autonoma körfunktioner inkluderar Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), som justerar bilens hastighet för att matcha hastighetsbegränsningen, High Beam Assist (HBA) som automatiskt bländar av helljus vid mötande trafik.
IONIQ 5 har flera föraruppmärksamhetsrelaterade funktioner för att hela tiden säkerställa säkerhet om föraren är dåsig eller distraherad. Driver Attention Warning (DAW) visar förarens uppmärksamhetsnivå och ger en varning vid tecken av inaktivitet. DAW ger en ljudvarning om bilen står stilla under en längre period (som vid en trafiksignal) och föraren inte reagerar snabbt nog när framförvarande fordon börjar röra på sig.
Flera funktioner fungerar tillsammans för att undvika kollisioner i olika trafiksituationer. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) hjälper till att undvika kollisioner snett bakifrån bilen genom att använda radar för att detektera bilar och applicerar differentiell inbromsning vid behov. BCA är särskilt användbart i situationer som filbyten eller vid backning ut från en parallell parkeringsplats. En annan funktion, Blind-Spot View Monitor (BVM) använder en kamera för att visa föraren vyn till vänster och höger om bilen, direkt i instrumentklustret när föraren slår på blinkers för att byta fil.
IONIQ 5 säkerställer säkerheten för passagerare i baksätet med Safe Exit Assist (SEA) som hjälper till att hålla bakre dörrarna stängda genom att applicera det elektroniska barnlåset vid ankommande trafik.
En mängd olika parkeringsfunktioner gör det lättare att parkera i en rad olika situationer jämfört med tidigare. Remote Smart Parking Assist (RSPA) gör att föraren kan parkera eller köra ut från en parkeringsplats utan att sitta i bilen. RSPA-funktionen fungerar för både parallell samt vinkelrät parkering med aktivering via en knapp på bilnyckeln.
Surround View Monitor (SVM) använder en rad strategiskt placerade kameror för att ge föraren en 360-graders vy av området runt bilen, vilket gör det enklare att parkera i trånga utrymmen. Reverse Parking Collision-Avoidance hjälper till att undvika kollisioner vid backning. Om ett hinder upptäcks via den bakre kameran eller ultraljudsensorer, visar PCA en varning och applicerar bromsarna vid behov. På samma sätt kan Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) visa och ljuda en varning eller slå på bromsarna när en bil närmar sig från vänster eller höger sida utan att föraren stannar själv.
Laddnätverk
Hyundai Motor blev nyligen den senaste aktieägaren att ansluta till IONITY, en joint venture som bygger och driver ett snabbladdningsnätverk över Europa med avancerad teknologi och en laddkapacitet på upp till 350 kW. Genom sitt deltagande i denna joint venture kommer Hyundai driva expansionen av IONITY längs med Europas motorvägar och ytterligare främja utsläppsfri mobilitet.
I utvalda länder kan IONIQ 5-kunder få ett gratis 1-årsabonnemang på IONITY som även ingår i Hyundais nya paneuropeiska, integrerade publika laddningstjänst, Charge myHyundai. Charge myHyundai ger access till över 200 000 laddplatser över Europa. Användare kan njuta av en strömlinjeformad betalningslösning via ett kort eller app för extra sinnesro. Kunderna hittar laddningsstationer enkelt via AVN-systemet.
Charge myHyundai är initialt tillgängligt i Frankrike, Italien, Norge och Schweiz men Hyundai planerar att expandera till Sverige och fler länder under första halvan av 2021.
IONIQ: Det kommer mer
Hyundais nya IONIQ-varumärke representerar företagets starka engagemang för hållbarhet och innovation. Under IONIQ-varumärkets mission, ”Progress electrified for connected living” skall Hyundai erbjuda elbilsupplevelser med focus på skräddarsydda, miljövänliga lösningar för alla livsstilar via företagets vision, ”Progress for Humanity”. Introduktionen av IONIQ 5 är första steget i företagets resa för dedikerade elbilar och Hyundai tar ytterligare ett steg närmare att må sina mål för ren mobilitet.
Efter lanseringen av IONIQ 5 kommer Hyundai utöka sitt BEV-sortiment med IONIQ 6, en elektrisk sedan och IONIQ 7, en stor eldriven SUV.
[1] Uppskattad räckvidd. Den officiella räckvidden för IONIQ 5 annonseras senare.
[2]Storleken på främre bagageutrymmet kan variera beroende på region och PE-system.
Om Hyundai Sverige
Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 62 försäljningsställen och 83 serviceverkstäder landet runt.
Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.
När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.