Idag öppnar Fords svenska importör Hedin Motor Company orderböckerna för Mustang Mach-E GT, den absolut vassaste versionen av den populära elbilen. Bilen erbjuder 487 HK med ett vridmoment på hisnande 860 Nm som ger en acceleration från 0-100 km/h på endast 3,7 sekunder.
Ford Mustang Mach-E GT – den mest spännande, mest förarinriktade versionen av Fords helt nya, helelektriska SUV – är nu tillgänglig för beställning i Europa och Sverige för första gången någonsin.
Med mer vridmoment än någon tidigare Ford-bil som erbjudits kunder i Europa, gör Mustang Mach-E GT 0-100 km / h på 3,7 sekunder – vilket gör den till Fords snabbast accelererande bil som någonsin satts i trafik på europeiska vägar.
En dubbelmotor, fyrhjulsdrift, helt elektrisk drivlina, avancerad MagneRide® 2-adaptiv fjädring och högpresterande Brembo-bromssystem ger en kombination av sportbilsrespons och smidighet. Mustang Mach-E GT har också en unik kalibrering av drivaggregatet som ansluter en större andel vridmoment på bakhjulen än andra Mustang Mach-E-varianter med fyrhjulsdrift.
Dessutom är det nya Untamed Plus-körläget utformat för att hjälpa förare att balansera effekt och vridmoment för optimerad varvtidskonsistens – och samtidigt justera dragkraft och stabilitetskontroll för en mer spännande körupplevelse – där regler och lagar tillåter.
Skräddarsydda specifikationer inkluderar Ford Performance-sportsäten, standard 20-tums lättmetallfälgar, exklusiva Grabber Blue och Cyber Orange-färger och unik kaross styling – vilket ytterligare urskiljer premium-SUV:ens snygga och kraftfulla design samtidigt som den omisskännliga karaktären från världens bästsäljande sportbil behålls.
Mustang Mach-E GT är standardutrustad med ett 88 kWh (användbart) batteri med utökad räckvidd på upp till 500 km på ren el. Laddning med upp till 150 kW ger en räckvidd på ca 97 km inom 10 minuter efter påbörjad laddning och att ladda från 10 procent till 80 procent tar ca 45 minuter.
Mustang Mach-E GT är Fords mest spännande helelektriska körupplevelse hittills. Två växelströmsmotorer driver var och en av fram- och bakhjulen för att producera en kombinerad kraft på 487 hk och ett oöverträffat vridmoment på 860 Nm – nästan 15 procent mer vridmoment än Ford superbils-flaggskepp Ford GT.
Drivlinan är konfigurerad för att gradvis öka den bakre balansen i vridmomentfördelningen när förare växlar genom körlägena Whisper, Active och Untamed – och justerar köregenskaperna därefter.
Mustang Mach-E GT-förare erbjuds också ett exklusivt Untamed Plus-läge. Vid sidan av den vässade styrningen, förbättrad gasrespons, förstärkt upphängning, simulerade nedväxlingar och förstärkt interiörljud i Untamed-läget, kalibrerar Plus-funktionen drivlinan för konsekvent kraft- och vridmomentsöverförande i upprepade scenarier med högt effektbehov vid bankörning. Inställningen justerar också dragkraft och stabilitetskontroller för att begränsa ingripande för bankörnings-entusiaster.
Standardiserad MagneRide® adaptiv fjädring är speciellt anpassad för europeiska vägar och förarens behov. Systemet styr elektroniskt magnetorologisk vätska inuti spjället för att reagera i realtid på förändrade vägförhållanden och kan sömlöst justera bilens karaktär i linje med det valda körläget.
Broms- och däckspecifikationer är också unika för Mustang Mach-E GT. Skräddarsydda Pirelli-däck har valts specifikt för att komplettera modellens extra kraft och fyrhjulsdrift, medan Brembo-ventilerade frambromsskivor på 385 mm diameter är de största bland alla Mustang Mach-E-modeller.
Förutom de unika Grabber Blue och Cyber Orange exteriörfärgerna, introducerar den nya modellen ett skräddarsytt polykarbonatgaller i 3D-effekt i Dark Matter Grey som ger en unik, främre stötfångardesign med luftinlopp och hakspoiler.
Förstärkta Ford Performance-sportsäten är utformade för att vara stödjande under livlig körning och är utförda i ett mjukt läderliknande material, liksom ratten. Komfortfunktionerna inkluderar ett B&O-ljudsystem med 10 högtalare och handsfree-baklucke-teknik för förenklad åtkomst till det 402-liter stora bagageutrymmet, samt ett panoramaglastak (tillval).
Mustang Mach-E GT har också som standard avancerad teknik för förarassistans, inklusive Intelligent Adaptive Cruise Control med Stop & Go och Lane Centering, Lane-Keeping System med Blind Spot Assist, Active Park Assist 2.0 och Pre Collision Assist med automatisk nödbromsning.
Kunderna får tillgång till det branschledande FordPass-laddningsnätverket som ger sömlös, integrerad åtkomst till laddning över hela Europa – för fullständig sinnesro på resande fot.
Bilen finns nu att beställa för kunder i Sverige. Det svenska priset för Mustang Mach-E GT ligger på 864 900 SEK. Förväntad leverans för svenska kunder är vid årsskiftet.