VW hoppar på trenden med SUV-coupéer

Ingen hade väl trott på att någon skulle hitta den felande länken mellan en terrängbil och en sportbil, men sportcoupén på styltor är här och den bli bara mer och mer populär så nu stallar även Volkswagen i en modell i segmentet. Nya Volkswagen Taigo är en sportig SUV-crossover med coupé-silhuett för nya kunder i det så trendiga kompakta SUV-segmentet.

Nyheterna i korthet:

  • Volkswagens första SUV-coupé lanseras i småbilssegmentet: Ny sportig crossover-kaross med coupé-liknande silhuett.
  • Fräsch design: Uttrycksfull modell med fokus på stil, individualitet och känsla.
  • Livsstilsmodell i volymsegmentet: Tredje MQB-modellen i det så kallade A0-segmentet (efter Polo och T-Cross).
  • Fullt digital och alltid online: Digital Cockpit och den senaste generationen online infotainmentsystem (MIB3.1) hör till standardutrustningen.
  • Delvis automatiserad körning: IQ.DRIVE Travel Assist kan hjälpa till vid inbromsning, styrning och acceleration när föraren så vill.
  • Läckra designdetaljer: Stort skjutbart och uppställbart panoramasoltak, projektionsbelysning i sidobackspeglarna, tak i kontrasterande, svart färg (tillval) och Black Style-paketet som tillval för sportiga R-Line.
  • Detaljer från premiumklassen: IQ.LIGHT LED-matrix-strålkastare med LED-ljuslist i kylargrillen (tillval), och en ljusramp på bakpartiet.
  • Innovativa reglage: Moderna touchkontroller och beröringskänsliga skjutreglage för styrning av klimatsystemet.
  • Praktisk i vardagen: Rikligt med utrymme i bagaget och högt till tak i baksätet. Dragkrok finns som tillval.
  • Praktiska digitala detaljer: Sladdlös laddning och App-Connect Wireless, nyckellöst centrallås och pekskärmar på upp till 9,2″.
  • Effektiva TSI-motorer: Bränslesnåla 1,0- och 1,5-liters bensinmotorer svarar för kostnadseffektiv körning och låga utsläpp.
  • Två versioner i Sverige: På den svenska marknaden kommer två versioner av Taigo att erbjudas: 1,0 TSI 110 hk DSG R-Line och 1,5 TSI 150 hk DSG R-Line.
  • Lansering i höst: Förförsäljningen startar i början av hösten och lanseringen sker senare under hösten. De svenska priserna är ännu inte fastställda.

I höst lanserar Volkswagen sin första SUV-coupé, Taigo, i det så kallade A0-segmentet. Kunderna kommer att uppskatta karossens crossover-stil, den högklassiga utrustningen, den upphöjda sätespositionen, för att nu inte tala om hur praktisk bilen är i vardagen, eller om den nya livsstilskänsla som Taigo erbjuder i detta volymsegment. Femsitsiga Taigo sluttar bakåt på sant coupé-manér – utan att för den skull begränsa utrymmet i huvudhöjd för de ombord.

Med Taigo utökar Volkswagen sin familj av kompakta, framhjulsdrivna modeller baserade på MQB-plattformen – Polo (halvkombi, erbjuds inte längre på den svenska marknaden) och T-Cross (SUV) – med en tredje karossversion som tidigare nästan var helt reserverad för exklusiva bilar med en betydligt högre prislapp. Taigo har fokus på design, individualitet och känsla.

Taigo är lägre och längre än T-Cross men med samma markfrigång. Den är högre och rymligare än Polo. Den långa hjulbasen på 2 566 mm ger alla passagerare en bekväm, något upphöjd sittplats. Jämfört med Polo och T-Cross har avståndet mellan axlarna ökat med två respektive tre millimeter. Taigo är 4 266 mm lång, 1 494 mm hög och 1 757 mm bredd. Bilen har korta överhäng som ger den ett kraftfullt och sportigt utseende.

Med en standardutrustning innehållande full-LED-strålkastare, helt digitala Digital Cockpit och den allra senaste generationen av infotainmentsystem (MIB3), blir Taigo till ett nytt teknologiskt riktmärke i sin klass. Taigo är som standard utrustad med en hel svit av assistanssystem, som Lane Assist och Front Assist.

Taigo tillverkas i Pamplona, Spanien. Den sportiga nya crossovern kommer att säljas i hela Europa, med försäljningsmarknader inklusive 28 EU-länder samt Sydafrika och Turkiet. I Brasilien tillverkas och säljs modellen under namnet Nivus, med marknadsspecifika versioner.



Fyra utrustningslinjer – R-Line för Sverige

På den europeiska marknaden erbjuds fyra utrustningslinjer: en grundversion som följs av Life och sedan Style och sportiga R-Line som i en Y-formad struktur. Alla de fyra utrustningslinjerna kan kompletteras och anpassas personligt med hjälp av utrustningspaket eller individuell extrautrustning. På den svenska marknaden kommer Taigo att erbjudas med utrustningsnivån R-Line och i två motoralternativ.


Unik, uttrycksfull design

Marco Pavone, chef för exteriördesignen hos Volkswagen, är den som ansvarat för modellens former. Tillsammans med sin tvillingbror José Carlos Pavone, chef för Volkswagen Design Center (South America Region), har han deltagit i flera andra projekt hos den tyska biltillverkaren. Redan under studieåren hade Marco och José Carlos Pavone siktet fast inställt på att få anställning i Volkswagens designteam. Till jobbansökningarna bifogade de sina första egna designutkast. I dag, 35 år senare, står bröderna i daglig kontakt med varandra för att diskutera företagets senaste utveckling på designområdet.

Något som är mycket kännetecknande för designen på europeiska Taigo är de kraftfulla proportionerna. Speciellt iögonfallande är den coupé-liknande silhuetten med sina starkt lutande C-stolpar. Formerna, som inspirerats av SUV-coupéer i högre fordonsklasser, gör Taigo unik i sitt segment. Designen av främre och bakre stötfångare understryker också den mycket distinkta karaktären hos nya Taigo.

Även sidoprofilen karakteriseras av skarpa, mycket precisa linjer som tillsammans med de stora hjulen och skärmbreddarna får modellens crossoverkaraktär att framträda extra tydligt. Överhänget bak har sträckts ut för att markera hur praktisk Taigo är.

En sportig, livsstilsorienterad stadsbil som samtidigt är robust – med den unika designen vill Volkswagen att Taigo ska väcka känslor. Den nya SUV-coupén riktar sig framförallt till unga, trendmedvetna köpare som gillar design, liksom till de som har ett aktivt fritidsliv.

Bagageutrymmet slukar hela 438 liter. Det betyder att nya Taigo, trots sin coupé-liknande silhuett, rymmer nästan lika mycket med alla säten uppfällda som T-Cross med skjutbart baksäte (385 respektive 455 liter).

Medlemmarna i A0-modellfamiljen har en mycket distinkt design både fram och bak. Alla utvändiga belysningsdetaljer, från strålkastarna till baklyktorna, är som standard av LED-typ. Den nya ljusdesignen ger bilen en karismatisk utstrålning – dag som natt. För Taigo R-Line erbjuds de nya IQ.LIGHT LED-matrix-strålkastarna och en belyst kylarlist som tillval. Detta länkar den stilmässigt samman med Volkswagens ID.-modeller liksom med nya Golf, Arteon, Tiguan Allspace och Polo som också de har denna karakteristiska LED-ljuslist, endera som standard eller som tillval.

Den ljuslist som sträcker sig över hela bakpartiet förstärker karaktären och får bilen att se bredare ut. Dessutom hör en projektionsbelysning (med en iögonfallande bikakestruktur) i sidobackspeglarna till standardutrustningen.

Tittar vi invändigt stoltserar Taigo med moderna reglage och en sinnrikt designad multifunktionsratt. Infotainmentsystemen är baserade på den senaste versionen av Modular Infotainment Building Kit (MIB3) och innehåller en Online Control Unit (eSIM) och App-Connect Wireless (beroende på vald utrustning).

Med sitt avskalat rena användargränssnitt smälter klimatsystemet Climatronic med pekfunktion perfekt in i den stora displayens moderna look. Manöverpanelen består av beröringskänsliga knappar och skjutreglage. En liknande variant hittar vi även i Tiguan, Passat och Arteon, vilket är ett tydligt bevis på den höga kvalitet som interiören i Taigo håller.



Delvis automatiserad körning 

Även när det gäller assistanssystemen ligger denna nya crossover mycket nära Volkswagen-modeller i högre segment. För Taigo R-Line är IQ.DRIVE Travel Assist standard. Här har ACC (automatisk avståndsreglering med utökad funktionalitet baserat på hastighetsgränser och data om färdvägen hämtade från navigationssystemet) och Lane Assist slagits ihop till ett nytt assistanssystem som gör delvis automatiserad körning möjlig upp till en systemberoende hastighet på 210 km/h.

I det här fallet är den nya, standardmonterade multifunktionsratten försedd med beröringskänsliga (kapacitiva) ytor. Med hjälp av dessa kontrollerar systemet att föraren håller händerna på ratten när IQ.DRIVE Travel Assist är aktiverat (i enlighet med EU-bestämmelserna för Automatiserad körning Nivå 2).

Alla versioner av Taigo är som standard utrustade med assistanssystem, till exempel områdesövervakaren Front Assist med autobromsen City Emergency Brake och filhållningsassistenten Lane Assist. Endast ett fåtal andra modeller i denna fordonsklass erbjuder ett lika omfattande utbud av assistanssystem för säkerhet och komfort på så hög nivå.

Åtta färger och kontrasterande svart tak

Vid lanseringen kan nya Taigo fås i åtta färger – två standardlacker, fem metallic och en i pärleffekt. Som tillval kan alla karossfärger utom Deep Black kombineras med ett kontrasterande svart tak. För R-Line är fälgstorleken 17″ standard medan 18″ är tillval.

Utbudet av tillval innehåller bland mycket annat ett stort skjutbart/uppställbart soltak, Digital Cockpit Pro med 10,25″-display, sätesklädsel i ArtVelour, röststyrning, designpaketet Black Style för R-Line och ”beats sound system” med 6 högtalare och en effekt på 300 Watt. För att spara plats är förstärkaren placerad i reservhjulsbaljan vilket gör att utrymmet i bagaget inte påverkas utan är lika mångsidigt användbart.

Bränslesnåla TSI-motorer – en trecylindrig och en fyrcylindrig

Volkswagen lanserar Taigo som en framhjulsdriven bil med bränsleeffektiva bensinmotorer. De två turboladdade och direktinsprutade TSI-motorerna som kommer att erbjudas i Sverige har en effekt på 110 respektive 150 hk. Båda är utrustade med en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar och har utrustningsnivån R-Line.

De effektiva TSI-motorerna har låga utsläpp vilket gör att de på ett betydelsefullt sätt är med och bidrar i övergången till mer miljövänliga bilar.

  • 1,0 TSI med 110 hk. Den trecylindriga motorn med 110 hästkrafter levereras i Sverige med en 7-växlad DSG. Topphastigheten är 191 km/h. Den maximala släpvagnsvikten är 1 100 kg (bromsat, 12 procent lutning).
  • 1,5 TSI med 150 hk. Den mest kraftfulla motorn som finns tillgänglig för nya Taigo är den fyrcylindriga turbomotorn 1,5 TSI med en effekt på 150 hk och som har en 7-växlad DSG. Denna version når en toppfart på 212 km/h. Den maximala släpvagnsvikten är 1 200 kg (bromsat, 12 procent lutning).

Lansering i höst

Förförsäljningen startar i början av hösten och lanseringen sker senare under hösten. I samband med säljstarten kommer fler tekniska fakta såsom förbrukning och utsläppsvärden att bli officiella. De svenska priserna är ännu inte fastställda. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sju − två =