Toyota Hilux 2021 med 204 hk

Pickupernas pickup, är det Ford F150, eller är det Toyota Hilux? Svaret på den frågan är direkt beroende på om du är i Nordamerika eller i Europa, eller i Asien. För oss denna sidan Atlanten är Toyotan urpickupen även om den nu utmanas av både Nissan, Ford och Isuzu. Nu höjer Toyota ribban med en större motor och nytt utseende på en pickis som är komfortablare för förare och medresenärer.

Vi kan börja med att slå fast att en pickup är ett yrkesfordon och möjligen en livsstilsmarkör. Det handlar om en robust bil som ska tåla tuffa tag, tunga laster och tunga drag. Toyota har länge varit marknadsledare när det gäller det robusta, men motormässigt och komfortmässigt har man legat efter konkurrenter som exempelvis Nissan. Ford satsar offensivt liksom Isuzu, så Toyota svarar med en uppdaterad version av sin Hilux. Vi har kört bilen med nya motorn på 204 hk och den nya sexstegade automatlådan med lock upp på 4:, 5:e och 6:e växeln. Den högre effekten har nåtts med hjälp av en ny större turbo med kullager för bättre hållbarhet och för att den snabbare ska kunna nå högre varv.

Första intrycket är att bilen blivit avsevärt tystare. En nog så viktig detalj när det gäller arbetsmiljön. Så hänger vi på ett släp på 2,4 ton för att se vad den nya motor- växellådskombinationen presterar och det blir lite av en a-ha upplevelse. 204 hk istället för tidigare 150 låter kanske inte så mycket men tillsammans med det ökade vridmomentet, 500 Nm istället för 400 Nm, är ett verkligt lyft för den som ofta kör med tunga släp eller tung last. Motsvarande siffror för Ford Ranger är 213 hk och 500 Nm, medan Nissan Navara erbjuder 190 hk 0ch 450 Nm i sin toppversion, så nu är Toyota med i leken igen.

Vi ställer släpet och ger oss ut på en långresa på landsväg. Är vägen slät och fin så är nya Hilux en komfortabel långfärdsbil, tyst och behaglig med bra stolar. Tar vi av in på en dåligt underhållen landsväg, där förra årets tjälskador gör tillvaron lite mer äventyrlig för de som bor längs vägen, känner vi omedelbart av den stela bakaxeln med bladfjädrar dimensionerade för runt ett tons lastvikt. Bilen kickar tillbaka efter varje ojämnhet. Hem och lasta på 470 kg på flaket som är helt inklätt i durkaluminium. Genast går bilen mjukare. Det är nog ungefär där trivselvikten för den här bilen ligger. 

Bilen vi provkör är er en välutrustad bil med den stora fyrcylindriga motorn på 2,8 liter och 204 hk samt den sextstegade automaten. Den tillverkas även med manuell sexstegad låda, den mindre motorn på 150 hk och med tre olika storlekar på hytten. Den här bilen har double cab, vilket betyder att den är femsitsig. Allt detta tillsammans med en omfattande extrautrustning betyder också att den tillhör de tyngre versionerna av Hilux med en tjänstevikt på 2.296 kg och en totalvikt på 3.210 kg. Intressant i sammanhanget är att tågvikten ligger på 6,3 ton, vilket betyder att man inte kan lasta bilen och släpet fullt om man har ett släp för 3,5 ton.

Så till det riktigt roliga. Vi lyfter av större delen av lasten och ger oss ut på vår testbana med bara dryga 200 kg på flaket. Det är här Toyotan har sin starka sida. Markfrigången är imponerande 293 mm, frigångsvinkeln fram 31 grader och bak 26 grader. Bilen har, som så gott som alla bilar idag, en antispinnfunktion som överför kraften till det hjul som har bäst fäste på axeln. Den har dessutom en spärrbar differential i bakaxeln. Drivlinan följer standardkonceptet med en fördelningslåda som har bakhjulsdrivning, fyrhjulsdrivning hög och fyrhjulsdrivning låg. Tyvärr saknas läget fyrhjulsdrivning hög med mittdifferential som gör det möjligt att köra fyrhjulsdrivet även om man är osäker på hur halt underlaget är. Det är lite märkligt att alla pickuptillverkare talar om köregenskaper som en SUV, men så få har den möjligheten.

På terrängbanan saknar vi dock inte den funktionen. Här klättrar Toyotan suveränt både på sand, över stenar och på snö. Hjulupphängningen är ordentligt följsam med lång fjädringsväg som gör att bilen inte bottnar även om det är ojämnt. Däcken på bilen är Continentals odubbade vinterdäck och de fungerar utmärkt på sand, snö och våta stenar. När det gäller terrängkörning får man titta på övriga tillverkares toppmodeller som Ford Ranger Raptor och Nissan Navara Arctic Truck för att hitta en bil som kan mäta sig med Toyotas toppmodell, 2,8 D-4D Invincible. Det finns en något råare robusthet i Toyotans sätt att tackla terrängen, mer av offroadracing hos Forden och mer förfining och avancerad teknik hos Nissan med differentialspärr även i framaxeln och femlänkad bakaxel.

Om vi ska våga oss på en sammanfattning så är den nya motorn, nya designen och tystare interiören definitivt ordentliga lyft för trotjänaren Hilux. Interiören känns fräschare och bilen har fått en rad med säkerhetssystem som autobroms och dödavinkelvarning.  Samtidigt har Toyota satsat på att behålla det robusta med den stela bakaxeln, bladfjädrarna och stegramen. Man har till och med behållit den där terrängbilskänslan, med dragning åt traktorhållet, vid start. Bilen skakar till och det rycker otåligt i drivlinan. Gilla det för dess rustika charm eller muttra över det. Valet är ditt.

Varför?

För att någon måste dra och lasta tungt.

För vem?

För oss som tycker resan vid sidan av vägen är den verkliga resan.

Slutsats?

Ostoppbar och oförstörbar.

Faktaruta: Toyota Hilux.

Biltyp: Fyrhjulsdriven femsitsig pickup.

Motor: 2,8 liters rak fyrcylindrig diesel.

Effekt: 150/204 kW/hk, vid 3.400 varv/minut.

Max vridmoment: 500 Nm vid 1.600-2.800 varv/minut.

Växellåda: 6-stegad automat.

Acceleration: 0-100 km/t: 10,7 sekunder.

Toppfart: 175 km/t.

Markfrigång: 293 mm.

Vändcirkel: 1,28 meter mätt vid hjulen.

Frigångsvinkel fram: 31 grader.

Frigångsvinkel bak: 26 grader.

Tjänstevikt (provkörd bil): 2 296 kg.

Max totalvikt: 3 210 kg.

Max släpvagnsvikt: 3 500 kg.

Max tågvikt: 6.300 kg

Flakbredd: 1.645 mm.

Flaklängd: 1.525 mm.

Bränsleförbrukning: 9,8-10,1 liter/100 km vid blandad körning enligt WLTP-stadarden. Uppmätt: 9,6 liter/100 km blandat körning, 10,4 vid motorvägskörning (bilen hade endast 33 mil på mätaren).

CO2: 254 g/km.

Pris: från cirka 319.900:- exkl moms (som provkörd Double cab Premiumj automat), från 269.900:- (enklaste utförande 2+2-sitsig Club Cab Komfort).

Titta också på: Nissan Navara, Isuzu D-Max och Ford Ranger..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre × 2 =