Morgan Plus Four CX-T är en Morgan som du aldrig har sett förut, utformad uttryckligen för äventyr och upptäckter långt bortom allfarvägarna.
Inspirationen bakom modellen är hämtad i Morgans historiska uthållighetstester och de äventyr som Morgan-ägarna varit med om genom årtiondena.
Plus Four CX-T är baserad på CX-Generations plattform, som lanserades 2019 och ligger till grund för produktionsmodellen Plus Four (och Plus Six).
Beteckningen CX-T härrör från användningen av CX-Generations tekniska grund, vidareutvecklad av Morgans utvecklingsavdelning i samarbete med Rally Raid UK, kända skapare av Dakar-racers.
Med uppgraderad hjulupphängning, chassi och passagerarskydd samt en rad specialutrustning ger CX-T rätta känslan av en äkta klassisk terrängracer.
Morgan-produkter finns för att ge ett motgift mot dagens sterila bilkörning, och Plus Four CX-T är ett uttryck för denna känsla. Bara åtta Plus Four CX-T-modeller kommer att byggas, prissatta till £ 170 000 (drygt 2 miljoner skr) plus lokala skatter.
Morgan presenterar Plus Four CX-T, en bil med äventyr i centrum. Ett fordon med förmåga som ännu inte bevittnats på en Morgan. En Morgan som öppnar möjligheten för rutter, landskap och destinationer som är oåtkomliga för andra.
Morgan Plus Four CX-T är inspirerad av Morgans väl dokumenterade historia om att tävla i uthållighetsprov i terräng. Redan 1911 tävlade och vann Morgan sportbilar i uthållighetstävlingar, och denna äventyrsanda har varit nyckeln till att forma Morgan-märket sedan dess. De mer äventyrliga resor som ofta utförs av Morgan-kunder över hela världen har ytterligare drivit på strävan för Morgan att ta fram en mer robust offraodinspirerad sportbil och svaret är Morgasn Plus Four CX-T.
Efter lanseringen av Plus Four 2020 samarbetade Morgan med Rally Raid UK, känd skapare av Dakar-racerbilar, för att tillsammans designa och konstruera Plus Four CX-T. Ett av syftena med projektet är att demonstrera förmågan och hållbarheten hos Morgans nya CX-Generations plattform, tillsammans med Plus Four som CX-T bygger på. Bara åtta fordon kommer att byggas där varje kund har möjlighet att arbeta tillsammans med Morgans designteam för att skapa sin egen CX-T. Varje Plus Four CX-T byggs på Morgans fabrik i Malvern, Worcestershire, innan den slutliga förberedelsen och installationen genomförs på Rally Raid UK: s egna verkstadsanläggningar.
Utsidan av Plus Four CX-T är utformad för att maximera plats och robust fastsättning av bagage och utrustningen samt ge passagerarens skydd som är nödvändigt för extrema miljöer. Samtidigt har Morgan säkerställt att dess visuella design återspeglar denna förmåga och målmedvetenhet.
Mest framträdande har bilens bakpanel bytts ut mot ett utrustningsställ, med unika sidokroppspaneler utformade för att påminna om den klassiska fyrsitsiga Morgan.
Racket rymmer två robusta och vattentäta bagagefodral för Pelican, ett Zarges aluminiumverktyg/förvaringslåda, två Rotopax 11-liters behållare och två reservhjul. Dessutom, för de som vågar längre utanför sönderkörda spår, finns räddningsutrustning monterad på utsidan av bilen inom räckhåll när det behövs. Alla externa monteringssystem för all lagring och utrustning har noggrant konstruerats för att vara tuffa och lätta att komma åt när det behövs.
Det yttre skyddande exoskelettetkan också anpassas för att bära fritidsutrustning som cyklar och surfbrädor, för att komplimentera ägarens livsstilsaktiviteter, medan de avtagbara sidoskärmarna kan monteras på fordonets tak, så att de kan transporteras diskret om väderförhållandena ändras.
Rally Raid UK genomförde en fullständig genomgång av uppdateringsbehovet av standard Plus Four-fordonet för att avgöra möjligheterna till konverteringen. Denna studie omfattade hållbarhetsbedömningar av plattformen, drivlina och fjädringssystem.
Fjädringen har utformats för att vara terränganpassad: tuff och passande för ändamålet. Hållbarhet och en markfrigång på 230 mm har uppnåtts med hjälp av modifierad Plus Six hjulupphängningr. Dessa breddar spårvidden och möjliggör den extra fjärdringsrörelse som krävs för att nå bästa terrängegenskaperna. Hjulhusets öppningar har också modifierats, så att upphängningen kan få maximal rörelsefrihet, vilket ger maximal dragkraft och stabilitet.
EXE-TC coilover-enheter med interna stötdämpare används, dessa har utvecklats av EXE-TC speciellt för fordonet. Dessa enheter är födda från terrängtävlingar och är kalibrerade för att ge den perfekta balansen mellan prestanda och hållbarhet.
Förutom hjulupphängningens hårdvara har de nedre länkarna skräddarsydda bussningar som ytterligare ökar hållbarheten. Det kombinerade fjädringspaketet är optimerat för resor som aldrig tidigare gjorts i en Morgan -sportbil, samtidigt som det säkerställer lugn och komfort under alla utflykter till backlandet.
Ett femdelat skydd för underredet, som består av ett motorskydd, bakre chassiskydd, mittenskydd och bakre skydd, hjälper till att skydda chassit och viktiga komponenter från skador vid körning under extrema förhållanden. Bilen är också utrustad med ett helt skräddarsytt avgassystem med bakre sidoutblås som förbättrar bakre terrängvinkeln och bidrar till 230 mm markfrigång.
Plus Four CX-T använder en BMW X-Drive elektronisk differential med skräddarsydd programvara, kalibrerad och testad specifikt för applikationen. Med omkopplare på förarplats kan du välja mellan tre lägen beroende på körförhållandena. varje läge varierar graden av differentialspärr som tillämpas. Genom att välja ”Road” -läget öppnas differentialen helt, medan ”All-Terrain” -läget tillämpar ungefär 45% lås på den bakre differentialen, vilket möjliggör viss variation av vridmoment mellan bakhjulen. ”All-Terrain-Extreme” -läget låser bakdifferentialen helt och ger båda bakhjulen samma vridmoment. De två terränglägena är utformade för att användas när man tar sig an underlag med sämst fäste som snö, is och sand. Den slutliga utväxlingen har också gjorts lägre för att ta hänsyn till däcken med större diameter och för at passa terrängkörning.
Inuti hytten på Plus Four CX-T har funktioner lagts till för att förbättra passagerarnas komfort och användbarhet i ödemarker. Ett RAM -monteringsspår är inbyggt i instrumentbrädan för att möjliggöra säker fixering av en mängd olika enheter som telefoner eller kameror. En flexibel kartlampa, penna och bärbar datorhållare har också integrerats, alla designade för att klara drift i tuffa körmiljöer.
Hyttförvaring har också optimerats med tillägg av en avtagbar karta/dokumenthållare och isolerad kylväska, båda placerade i passagerarfotrummet. Ett specialtillverkat första hjälpen-kit är monterat på den inre rullburen bakom sätena. Precis som exteriörsutrustningen har varje inre funktion utformats med tillgänglighet och bekvämlighet i åtanke, oavsett om det är för användning under avlägsna förhållanden eller för fritidsaktiviteter som ägaren har. Kupén är innesluten i en sammansatt hårdskiva som är unik för Plus Four CX-T och har utvecklats för att passa mellan de inre och yttre rullburarna.
Morgan Plus Four CX-T är det andra av två specialprojekt som Morgan producerar 2021, varav det första är Plus 8 GTR. Introduktionen av Plus Four CX-T sammanfaller också med tillkännagivandet av modellår 22-uppdateringar till Plus Four och Plus Six, och hjälper till att visa tekniska och estetiska framsteg för Morgans nuvarande och framtida utbud av fordon. Plus Four CX-T säljs omedelbart och alla fordon ska byggas före slutet av 2021.
Jonathan Wells, designchef, Morgan Motor Company, sa: ”Morgans designteam har skapat moderna konceptbilar i många år. För cirka 18 månader sedan var våra investerare och VD, Steve Morris, i studion och anmärkte hur otroligt roligt det skulle vara att väcka en av dessa ritningar till liv. Projektet var obehindrat och föddes helt ur en önskan att skapa ett spännande brittiskt äventyrsfordon. CX-T, liksom många nya Morgan-fordon, visar flexibiliteten hos Morgan-designen. För mig är det ett komplett paket: historisk integritet, legitim förmåga och en helt ny äventyrsledande estetik. ”
Mike Jones, Rally Raid UK, sa: ”Att tillämpa min erfarenhet av 13 Dakar -rallyer, 60 Dakar -fordonsbyggnader och en livstid av overland äventyr till en okonventionell sportbil som en Morgan har varit ett intressant och givande projekt. Att ha möjlighet att designa en bil för ett så prestigefyllt märke har varit ett ansvar som jag aldrig trodde att jag skulle ha. Rally Raid UK och Morgan har samarbetat med branschledande leverantörer för att köpa komponenter av högsta kvalitet, samt att designa en rad skräddarsydda delar som förblir unika för modellen. Morgan Plus Four CX-T är ett äkta äventyrsfordon och jag ser fram emot att se de otroliga destinationerna som ägarna kommer att befinna sig i. ”