Pickupen är lite av den perfekta vinterbilen, men samtidigt är den, den mest utmanande. Den stela bakaxeln med bladfjädrar anpassade för en last på runt ett ton gör bilen studsig och överstyrd när den är olastad med enbart bakhjulsdrivning och understyrd men i kritiska lägen sladdbenägen när den är fullastad.
Tyvärr är det få pickisar som har möjligheten att välja konstant fyrhjulsdrivning med en differential mellan axlarna. De flesta har de valbara lägena bakhjulsdrivning eller fyrhjulsdrivning med avsaknad av differential mellan axlarna, vilket betyder att axlarna är konstant förbundna till varandra när fyrhjulsdrivningen är vald. Det läget ger bra framkomlighet men är inte lämpligt om man inte är säker på att underlaget är halt på något sätt. Inkopplad fyrhjulsdrivning på torr asfalt betyder ökad förbrukning och ökat slitage på både drivlina och däck. Mitsubishi L200 och systermodellen Fiat Fullback är i dagsläget de enda av pickupen som importeras av generalagenterna i Sverige som har den möjligheten tillsammans med en fördelningslåda som också erbjuder lågväxel. VW Amarok V6 erbjuder låsbar mittdifferential men inte lågväxel.
Viktfördelningen är en annan utmaning när det gäller flakbilarna. För mycket last för långt bak kan minska axeltrycket fram och både ge sämre framkomlighet och understyrning. Med fel däck, läs sommardäck eller lerdäck med grovt mönster, kan en pickup som lastats fel gå från understyrning till dramatisk överstyrning på bråkdelen av en sekund. Om bakvagnen släpper och bilen går ut i en bredsladd med ett ton lastat bakom eller enbart på bakaxeln finns det inget antisladdsystem i världen som kan rädda situationen.
När det gäller vinterdäck så är det otroligt viktigt att inse att terrängdäck inte är detsamma som vinterdäck. Grovmönstrade lerdäck utan sajpning är direkt olämpliga både i snö och på is. I snö gräver de snabbt ner sig och bilen står där den står. På is saknar de alla former av fäste. Gummit blir hårt, om det inte är de mjuka gummisorterna som man väljer till riktiga vinterdäck för den nordiska marknaden, och de grova breda klackarna fungerar som medar som glider på isen.
Kort sagt så gäller det samma krav på mjukt gummi, bra sajpning och gärna dubbar för pickup-åkaren som för den som åker personbil. Dessutom är däcken mer avgörande för säkerheten i pickupen av sagda anledningar. Det är också lätt att vaggas in i falsk trygghet då pickuperna har stora däck som inte påverkas så mycket av snösträngar och snömodd. Bilen känns helt enkelt stabil och trygg även om underlaget är moddigt eller halt.
Det gäller också att jobba med tekniken när man kör pickup på vintervägar. Gärna fyrhjulsdrivning och låsta differentialer för att ta sig fram när det blir besvärligt, men inga låsta differentialer om man riskerar blixthalka. Låsta differentialer sätter antisladdsystemet ur funktion och kan i vissa lägen tvinga det ena hjulet på axeln att tappa greppet då båda hjulen tvingas rotera exakt lika snabbt. Samma fenomen kan uppstå om man har hjul med olika rullomkrets på bilen. Dels tvingas något eller några hjul att tappa greppet och dels sliter det mycket på både däck och drivlina.
Säkraste vinter-pickisen har nya och bra nordiska vinterdäck, gärna med dubb, och är lastad så att lasten fördelas på bästa sätt mellan axlarna. Tänk på lastkoefficienten för däcken när du väljer däck till din pickup. Den har också en drivlina som tillåter konstant fyrhjulsdrivning på torr asfalt. Något som enbart mitsubishi L200 och VW Amarok har ännu så länge. Mercedes kommande X-class ska också ha den möjligheten.
Vi körde förra vintern med Nokian Hakkapeliitta 7 SUV på vår pickup och det fungerade utmärkt på de flesta underlag. Vi valde ett däck med hög profil för att minska risken för planing på snömodd och öka trycket på dubbarna. Vi testade också att dra tungt uppför en isig båtramp och lyckades lösa den uppgiften genom att sänka ringtrycket till 0,8 och spärra samtliga differentialer tills vi var uppe med båttrailern. Sedan gällde det att pumpa upp däcken så snart som möjligt, vilket löstes med den 12 volts kompressor som vi har i bilen. Det tog tid, men det gick.
Pickupen är i mångt och mycket ett arbetsfordon och det ställer särskilda krav på den som redskapsbärare vid exempelvis plogning och saltning. Vikten ökar, viktfördelningen ändras och kraven på framkomlighet ökar. En pickup med en tung frontmonterad plog kan exempelvis behöva en rimlig last som jämnar ut axeltrycket så att även bakhjulen kan hjälpa till att skjuta på i snön. Här är dubbar mer eller mindre ett måste, eller snökedjor. Tänk då på att de senare blir ett problem om man ska åka mellan olika jobb. Det går inte att köra hur fort som helst med kedjor på bilen.