Nissan har utvecklat den fyrhjulsdrivna elbilen till perfektion

Egentligen är det en fantastisk resa vi gjort när de gäller elbilarnas utveckling. En resa där Nissan, Renault och Tesla varit motorerna. Nissan var först med att se elbilens betydelse för samhället i övrigt med V2G-tekniken. Nu använder Nissan eldrivningens fulla potential genom att finjustera den elektriska drivlinan för att ge bilen avsevärt bättre vägegenskaper och samtidigt bättre framkomlighet i snö, på is och på dåliga småvägar på gränsen till terrängkörning.

Förarmiljön i Ariya är mer futuristisk än i X-Trail och ljudnivån i Ariya är riktigt låg oavsett hastighet. Nissan har lyckats dämpa både vindbrus och ljud från exempelvis vindrutetorkarna.

När Nissan lanserade Leaf handlade det om ett bygga morgondagens samhälle där bilen har en avgörande roll för hur vi bygger elnätet genom att fungera som en stor powerbank. Det heter V2G och betyder att elbilsägare kan handla med el som laddas vid låga elpriser och säljs vid höga priser. För samhället betyder det mindre el på marginalen, oftast el från kraftverk som använder fossila bränslen, och jämnare belastning på elnätet.

När Tesla lanserade sin första Roadster handlade det om att visa att det går att bygga en seriös elbil med bra prestanda. 

Nu bygger Tesla en stor skottsäker pickup och Nissan har finjusterat sin elektriska drivlina så att den är överlägsen den klassiska drivlinan med växellådor och kardanstänger. 

Nissan Ariya heter Nissans senaste elbil och där har Nissan tagit tillvara all kunskap man byggt upp från det att första Leaf lanserades. Nissan Ariya lanserades parallellt med Nissan X-Trail och för första gången har en biltillverkare tagit steget att lansera två bilar med samma drivlina med elmotorer men där den ena bilen är en renodlad elbil med batterier för energilagring medan den andra använder en förbränningsmotor som producerar elen under körning.

Det fina med eldrivningen är naturligtvis att det öppnas möjligheter till hållbar mobilitet utan klimatpåverkan men Nissan har också kommit så långt att man skapar nya körupplevelser tack vare eldrivningen. Nissans två fyrhjulsdrivna SUV-modeller är båda eldrivna med en elmotor för framaxeln och en för bakaxeln. Tekniken med två elmotorer och Nissans e-Pedal används fullt ut och resultatet är riktigt bra. E-Pedal betyder att man styr än mer av bilens hastighet genom att gaspedalen även används vid motorbroms där bilen motorbromsar allt mer ju högre upp man släpper pedalen.

Den fyrhjulsdrivna Nissan Ariya är modellen där eldrivningens fördelar tagits tillvara maximalt och det innebär att man styr kraftfördelningen mellan axlarna för att ge bilen bättre köregenskaper i olika situationer. Exakt samma system med att distribuera kraften finns i X-Trail men batterierna i Ariya är monterade så att de ger en bättre viktfördelning och lägre tyngdpunkt jämfört med X-Trail. Ariya är dock cirka 250 kg tyngre.

Genom att styra kraften mellan axlarna kan man åstadkomma helt olika köregenskaper. Mesta kraften fram betyder understyrning och väldigt stabil gång. Mest kraft på bakaxeln betyder överstyrning och snabbare styrrespons. Något som förstärks genom att innerhjulen bromsas något vid kurvtagning i hög hastighet. Lika mycket kraft fram som bak betyder stabil gång på sämre underlag som snö, is och grus. Det betyder också bästa framkomlighet när underlaget blir riktigt dåligt. Även här hjälper systemet till genom att bromsa de hjulen som inte har fäste och spinner mycket snabbare än övriga hjul. Tekniken med att bromsa vissa hjul används också i antisladdsystemet.

Resultatet av all denna teknik är en fyrhjulsdriven bil där just fyrhjulsdrivningen utnyttjas maximalt för allt från säkerhet och framkomlighet till förutsägbara, underhållande och trygga köregenskaper. Samtidigt är den här typen av fyrhjulsdrivning snällare mot däcken och ger en lägre drivmedelsförbrukning eftersom det aldrig uppstår spänningar mellan axlarna som i konventionella system med kardanstänger och mekanisk koppling mellan axlarna. I konventionella system kan kraften inte förskjutas mellan axlarna. De systemen kan bara ge allt från full kraft på en axel, fram eller bak, till lika mycket kraft på båda axlarna. En viktig och intressant notering är att X-Trail med bensinmotor som driver framhjulen har en förbrukning på har en bensinförbrukning på ca: 7,5 liter per 100 km. Motsvarande siffra för bilen med samma bensinmotor men eldrivning på framhjulen är 6,0 liter och bensinmotor med eldriven fyrhjulsdrivning drar ca: 7,0 liter/100 km. Eldrivning med förbränningsmotor som producerar elen har alltså markant lägre bränsleförbrukning enligt WLTP-testerna. Detta trots att de är tyngre.

Det finns dock ett problem med den elektriska fyrhjulsdrivningen och det är dragvikten. En fyrhjulsdriven bil med elmotorer har oftast lägre släpvagnsvikt och framför allt lägre tågvikt, sammanlagda högsta tillåtna vikt för bil och släp. Detta beroende på att man är rädd för överhettning i elmotorerna. Nissan Ariya e-4ORCE Evolv+ får dra mest av de tre Ariya-versionerna. Den får dra 1 500 kg. X-trail med eldrivning får maximalt dra 1 800 kg (skillnaden gentemot Ariya beror på att X-Trail är lättare). Det finns även en X-Trail med framhjulsdrivning och steglös automat som får dra 2 000 kg. Den modellen har samma 1,5-liters trecylindriga bensinmotor på 163 hk som den som driver generatorn för elproduktion i de eldrivna modellerna, fast här driver den direkt på framhjulen över den steglösa automaten.

Nissan X-Trail e-FORCE har en tågvikt på 4 035 kg för den sjusitsiga versionen, som får dra 1 650 kg och har en högsta tillåtna totalvikt på 2 535 kg. Det betyder det en minskad lastvikt på 150 kg för bilen om släpet är fullastat. Den femsitsiga versionen har en högsta tillåtna totalvikt på 2 345 kg och den får dra 1 800 kg. Högsta tillåtna tågvikt här är 3 995 kg. Även det betyder 150 kg lägre lastvikt i bilen och släpet är fullastat. Beroende på utrustning uppges tjänstevikten för den sjusitsiga versionen till 1 961 till 2 024 kg. Låt säga att du har en maxutrustad sjusitsig X-Trail e-FORCE och hänger på tyngsta släpet på 1 650 kg. Då har du bara 361 kg kvar att lasta. Utnyttjar du alla 7 sittplatserna. Det betyder att de sex passagerarna bara får väga 60 kg vardera i snitt och inte ha någon ytterligare last i bilen om släpet är fullastat. Tyvärr har jag inte hittat någon uppgift om högsta tillåtna tågvikt för Ariya.

Mittboxen kan skjutas elektriskt framåt eller bakåt.

Det är en tydlig skillnad mellan X-Trail och Ariya när det gäller design. X-Trail har en tydlig koppling till tidigare X-Trail-modeller medan Ariya signalerar något helt nytt. Inte minst interiören. Nissan har valt att vara sofistikerat försiktiga med interiörbelysningen till skillnad från många andra som har LED-slingor överallt i bilen. Ariyan känns både rymlig och sofistikerad när det gäller interiören. Den smarta skjutbar mittboxen, mellan framstolarna, ger möjlighet att ge mer utrymme fram eller bak beroende på hur många passagerare det är i bilen. benutrymmet bak är väl tilltaget.

Lastutrymmet begränsas dock av bilens taklinje. Den är ingen regelrätt kombi även om baksätet är fällbart i delning 40/60. Lastutrymmet är dock genomtänkt och välplanerat med två fack under golvet längst bak. Nissan har valt att ge bilen ett mer coupé-likt utseende. Den ansluter lite till den så moderna Coupé-SUV stilen.

Nissan Ariya e-FORCE Evolve+ 87 kWh:

Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kombi.

Motor: två elmotorer.

Effekt: sammanlagd effekt: 290 kW/388 hk.

Växellåda: behövs inte.

Max vridmoment: 600 Nm.

Acceleration: 0-100 km/t: 5,1 sekunder.

Toppfart: 200 km/t.

Tjänstevikt: ca: 2 293 kg.

Max totalvikt: 2 655 kg.

Längd/bredd (med sidospeglar)/höjd: 4 595/2 172/1 660 mm

Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Markfrigång: 17 cm.

Vändcirkel: 10,8 m.

Bränsleförbrukning uppgiven: 20,4 kW/100 km vid blandad körning (WLTP). 

CO2: 0 g/km.

Batterikapacitet: 87 kWh.

Maximal laddeffekt: 130 kW CCS Likström, 22 kW växelström.

Optimal laddtid 20-80%: 40 min. Bilen har automatisk batteritemperering.

Räckvidd: Upp till 498 km med 20” hjul AWD. Maximalt 521 km med 19” hjul och 2WD.

Laddteknik: CCS 352 volt.

Pris: Som provkörd 4WD 87 kWh batteri e-FORCE Evolve+ 720 700:-, billigaste 4WD 87 kWh 633 200:-. Från 513 500:-. 2WD 63 kWh batteri. 

Titta också på: VW ID5, Kia EV9, Xpeng G9 med flera.

Garantier: 3 år/100 000 km nybilsgaranti, 5 år/100 000 km elbilskomponenter, 8 år/160 000 km batterigaranti (minst 9 staplar av 12 i bilens kapacitetsinstrument), 12 år rostskydd, 3 år lack, 3 år vägassistans.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fem + elva =