Islänningarna kan det där med terrängkörning. I alla fall på sten, sand och snö. Isländska Arctic Truck är välkänt från Arktis till Antarktis och nu har de blivit lite av pickupvärldens AMG. Första biltillverkaren att samarbeta med Arctic Truck och erbjuda deras version i sitt modellprogram var Isuzu med sin Pickup AT35 och nu hakar Nissan på med sin Navara Off-Roader AT32.
De båda Arctic Truck pickuperna skiljer sig något år. Kort kan man säga att Nissan håller sig lite mer på jorden med mindra däck, men kompenserar det med en mer tekniskt avancerad bil. Isuzu AT35 har däck i dimensionen 315/70 R17 och Nissan Navara Off-Roader har 275/70 R17.
Vi har inte kört Nissan än, men det bör betyda ett något mer civiliserat beteende på vägen tack vare den femlänkade bakaxeln med skruvfjädrar och något mindre hjul. Isuzun var visserligen oväntat trevlig även på vägen, så det här handlar mycket om vad man har för typ av körning. De större hjulen ger å andra sidan Isuzun ett tuffare utseende och bättre markfrigång på hela 31,8 cm. Markfrigång Nissan är 24,3 cm
Den viktigaste skillnaden, och den kan vara avgörande i vissa lägen, är att Nissan Navara Off-Roader har differentialspärr i bakaxeln som standard och kan köpas med differentialspärr även i framaxeln. Isuzu har minimalt marktryck och Nissan har maximalt grepp. Isuzu vinner på lös sand. Nissan vinner i branta backar och på halt underlag som is och i lera.
Nissans Arctic Truck lösning är ett tillval som kan göras på vilken modell man vill i Navara-familjen. Bara den har den femlänkade bakaxeln. Grundpriset för Arctic Truck konverteringen är 79.900:- exkl moms, tillägg för diffspärr fram är 33.680:- och snorkeln höjer priset ytterligare 16.805:-. Vill man ha ett reservdäck i samma dimension som terränghjulen kostar det 3.630:- exkl moms. Jämförpriser exkl moms är 474.900:- för Isuzu AT35 jämfört med 388.695:- för motsvarande Nissan med dubbelhytt och automatlåda. Nissan har dock 190 hk jämfört med 164 i Isuzu och Nissan har differentialspärr i bakaxeln i den här versionen. Nissans automat är 7-stegad, medan Isuzuns är 5-stegad.
Den uppgradering som syns tydligast är hjulen och hjulupphängningen. Navara har höjts för att kunna erbjuda optimala prestanda och skapa ännu bättre markfrigång. Markfrigången är nu 243 mm, jämfört med 223 på standardversionen av Navara. Max rampvinkel har ökat till 35° (från tidigare 30,4°), medan brytpunktsvinkeln är 24° nu (från tidigare 22,0°). Bilen har också skyddsplåtar för underredet som täcker motor, växellåda, drivmekanism och bränsletank. Med 20 mm extra markfrigång och större däck, har bilens totala höjd ökat med 40 mm.
17-tums lättmetallfälgar har konstruerats av Arctic Trucks och 32-tums däck har valts ut speciellt för att förbättra off-road-förmågan, samtidigt som bilen behåller utmärkta vägegenskaper. Föraren kan minska trycket för att öka dragkraften ytterligare, till exempel i mjuk sand och snö och då ger de stora däcken även mindre marktryck och bilen tar sig därför fram bättre på lösa underlag.
Snorkeln, som är extrautrustning, är monterad vid A-stolpen och ökar vaddjupet till 800 mm – 200 mm mer än på standardversionen av Navara. Den förbättrar också luftintaget och skyddar motorn mot kraftig inträngning av damm och vatten.
De nya funktionerna kommer att komplettera de avancerade teknologierna hos Navara. Standardutrustningen i Tekna-versionen omfattar Hjälp vid start i backe, Hjälp vid utförskörning, Intelligent autobroms och Intelligent Around View Monitor.
Precis som för alla Nissans transportbilar, har Navara OFF-ROADER AT32 en garanti på 5 år/160000 km, plus Arctic Trucks 5-års garanti för de nya komponenterna.
För att fira lanseringen – och för att markera Oceanernas Dag 2018 (fredag 8 juni) – har Navara OFF-ROADER AT32 anmälts som volontär till en ny film, som visar hur kommunala hjältar tacklar plastföroreningar längs stränderna.
Den är med i ett far-dotter team, för att hjälpa dem ta sig an utmaningen med att rensa stranden vid deras hem, från plast. Bilen hjälpte dem att ta sig fram i stenig terräng och få bort skräp, bl a plastnät, som legat djupt inbäddat i sanden. Se filmen här.
Nissan bjuder även in kommunala grupper över hela Europa, för att välja ut avlägsna och svårtillgängliga stränder eller andra ställen, där Navara kan hjälpa till att få bort plast.