Allt om nya VW Transporter, Caravelle och PanAmericana

Volkswagen Commercial Vehicles presenterar de första bilderna på sin helt nya Transporter. Varje teknisk detalj och funktion har förbättrats jämfört med föregångaren. Den nya generationen erbjuder mer utrymme, mer nyttolast, mer dragkapacitet, mer effektivitet och ännu mer perfektion. Medan Volkswagen Commercial Vehicles har bevarat Transporterns distinkta design, har varumärket också förvandlat den redo för en ny era. Den sjunde generationen av produktlinjen kommer att lanseras i tre Transporter-varianter (Kombi, skåpbil och lastbil) och även som en Caravelle (persontransport). Toppmoderna turbodiesel, plug-in hybrid och elektriska drivsystem driver fordonen. Fyrhjulsdrift finns som tillval. Faktum är att det aldrig har funnits ett så brett utbud av skåpbilar att erbjuda: med nya Transporter och Caravelle, det ikoniska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, den mångsidiga Multivan och den nya Kalifornien baserad på Multivan, Volkswagen Commercial Vehicles har den perfekta skåpbilen för varje kund.

Modellutbudet

Volkswagen Commercial Vehicles erbjuder nya Transporter som skåpbil (lastrum för rena godstransporter), skåpbil Plus (lastrum med andra sätesraden för kombinerad gods- och persontransport), Kombi (för persontransport) och som dubbelhyttsvariant (plattformskropp med lång hjulbas). Kombi- och skåpbilsversionerna finns som tillval med högt tak och utökad hjulbas. Med sina nio sittplatser har den mer exklusiva Caravelle utvecklats för kommersiella passagerartransporter – en idealisk shuttle och taxi med stor kapacitet. Volkswagen Commercial Vehicles kommer att erbjuda Caravelle som en instegsversion, med en medium Life-utrustningsspecifikation, eller som den toppmoderna stilversionen. Caravelle finns även med förlängd hjulbas. En annan version, PanAmericana, är en kultfavorit. Med sin robusta terrängdesign och exklusiva utrustningsdetaljer kommer denna oförskämda Bulli att finnas tillgänglig baserad på Transporter och Caravelle i den nya generationen.

Nytt drivprogram: Volkswagen Commercial Vehicles utökar sitt utbud av drivlinor avsevärt med debuten av de nya Transporter- och Caravelle-versionerna. Förutom de senaste turbodieselmotorerna (TDI) kommer båda modellerna att finnas tillgängliga med både plug-in hybriddrift och helelektrisk drivning. Försäljningsfasen är redan igång med tre olika TDI-motoreffektalternativ: 81 kW (110 PS), 110 kW (150 PS) och 125 kW (170 PS). Den nyutvecklade plug-in hybriddrivningen (eHybrid) med en systemeffekt på 171 kW (232 PS) kan också redan beställas. Tre elektriska enheter med effekter på 100 kW (136 PS), 160 kW (218 PS) och 210 kW (286 PS) och en nettobatterikapacitet på 64 kWh kommer snart att följa. Dessutom kommer det en eldriven version med reducerad effekt och ett mindre batteri för stadsleveranstransporter. TDI- och eHybrid-modellerna kommer med framhjulsdrift. Fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION finns som tillval för TDI-versionerna från 110 kW. De helelektriska modellerna har bakhjulsdrift; en fyrhjulsdriven version är också planerad här för ett senare tillfälle. 125 kW TDI är utrustad med en åttastegad automatlåda som standard; denna växellåda finns även som tillval för 110 kW TDI. En automatisk växellåda är obligatorisk för laddhybrid- och elmodellerna.

Förarens arbetsmiljö med välplacerad kaffemugghållare i Transportern.

Transporter i detalj

Karakteristisk Bulli-känsla: Förardörren öppnar dörren till Volkswagens nya värld. Den sjunde generationen startas inte längre med nyckel, utan generellt med hjälp av startknappen bredvid det 12-tums digitala instrumentpanelen och den 13-tums infotainmentdisplayen. Standard multifunktionsratten är utrustad med tydligt arrangerade knappar. Infotainmentsystemets volym justeras med hjälp av ratten eller en klassisk vridknapp. Handbromsspaken har tagits ur bruk och ersatts av en strömbrytare för parkeringsbromsen placerad i mitten av instrumentpanelen. Nytt också: den platsbesparande rattstångsväljarspaken i de automatiska versionerna. Det möjliggör ännu bättre åtkomst till last- eller passagerarutrymmet. Stora mugghållare i mittkonsolen, som har flyttats framåt, (beroende på utrustning) samt extra mugghållare och praktiska förvaringsfack överst på instrumentpanelen underlättar det dagliga arbetet. Ett kännetecken för Bulli skåpbilar: den höga och tydliga instrumentpanelen, den höga sätespositionen och den ergonomiska layouten för alla reglage.

Perfekt användbarhet: Den nya Transportern är 5 050 mm lång (ytterligare 146 mm jämfört med T6.1). Dess hjulbas har förlängts med 97 mm till 3 100 mm; en hjulbas förlängd med 400 mm kommer också att finnas tillgänglig som tillval (total längd: 5 450 mm). Vid 2 032 mm har den yttre bredden på Transporter vuxit med 128 mm jämfört med sina föregångare (utan ytterbackspeglar). Den maximala bredden mellan hjulhusen har utökats med 148 mm till 1 392 mm. Detta gör det enkelt att stuva europallar. Lastrumslängden på golvet på Transporter med normal axelavstånd är 2 602 mm – detta motsvarar ytterligare 61 mm; med förlängd hjulbas växer lastutrymmets längd till 3 002 mm. Tack vare den ökade längden, bredden och hjulbasen har Volkswagen Commercial Vehicles kunnat utöka lastkapaciteten avsevärt på den nya Transportern. Den största stuvvolymen av versionerna med normal hjulbas är nu 5,8 m3. Versionerna med lång hjulbas och högt tak kommer att rymma upp till 9,0 m3. Transportern kan utrustas med upp till sex sittplatser i kupén och olika skiljeväggar.

Optimal energiförsörjning: Den elektriska utrustningen strömförsörjs med hjälp av olika gränssnitt, inklusive USB-A, USB-C och 12 V-uttag. Uttag för 230 V-enheter finns som tillval. I dieselversionerna är 230 V-uttaget alltid placerat på förarstolens ram. Transportern med eldrift kommer som tillval också att ha två extra uttag i området kring D-stolparna. Den totala effekten för 230 V-systemet är upp till 2 300 watt. Det betyder att det finns en lämplig strömkälla för alla elektriska enheter – från bärbara datorer till cirkelsågar.

Ökad nyttolast och dragkapacitet: Trots sin storlek passar den nya Transportern med en höjd på mindre än 2,0 meter (normalt tak) i alla konventionella flervåningsparkeringar. Med en svängcirkel på endast 11,8 meter (normal hjulbas) bemästrar den även snäva kurvor utan ansträngning vid manövrering. Dessutom har Volkswagen Commercial Vehicles sett till att detta fordonsverktyg för proffs också kan bära vikten av den volym det kan transportera: den maximala nyttolasten är upp till 1,33 ton. Och om inte ens det räcker, kan den nya Transporter-generationen dra släp som väger upp till 2,8 ton, beroende på variant, dit lasten behövs (föregångare: upp till 2,5 ton).

Förbättrad standardutrustning: Volkswagen Commercial Vehicles har utökat standardutrustningspaketet för sina nya Transporter-modeller jämfört med föregångarna. Alltid ombord från och med nu: LED-strålkastare, LED-bakljuskluster, en elektronisk parkeringsbroms med Auto Hold-funktion, 12-tums digitala instrument (Digital Cockpit), ett infotainmentsystem (inklusive DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, onlinetjänster och 13-tums pekskärm), en multifunktionsratt, Keyless Start-systemet, regnsensor, Lane Assist, Autonomous Emergency Braking och Dynamic Road Sign Display. Skåpbilen är nu även utrustad med en skiljevägg som standard. Kombi utrustad med fönster bak kännetecknas av tre individuella säten i andra sätesraden och ett ljudsystem med sex istället för fyra högtalare.

Förarmiljön i VW Caravelle

Caravellen i detalj

Nio sittplatser som standard: Caravelle är det perfekta valet för en taxi eller buss med stor kapacitet. Instegsversionen erbjuder redan en avtagbar tresitsbänk i tredje raden som standard, vilket ger den totalt nio platser. Jämfört med Transporter-versionerna har Caravelle förfinade sitstyger, sidokrockkuddar och krockgardiner i hytten och ett ljudsystem med tio högtalare. Medellivsutrustningsnivån förstärks av funktioner som stötfångare, ytterspegelhus och dörrhandtag målade i fordonsfärgen, luftkonditioneringssystem, armstöd för förarsätet, ett höj- och sänkbart främre passagerarsäte med svankstödsjustering och matchande armstöd förarsätet, unika dekorativa detaljer, ytterligare tre USB-portar i kupén och 16-tums lättmetallfälgar.

Visuellt distinkt flaggskeppsversion: Caravelle Style känns igen på utsidan på sin distinkta front med en mörk kontrastremsa, som inkluderar en integrerad kromlist. Den kromade inredningen fortsätter till LED-matrisstrålkastarna – utrustade som standard i detta fall – som även innehåller kurvljus- och dåligväderljusfunktionen. Jämfört med Life-versionen inkluderar Caravelle Styles andra funktioner LED-bakljuskluster med en anpassad ljussignatur, sekretesglas bak och 17-tums lättmetallfälgar. Även standard: det nyckelfria låsnings- och startsystemet Keyless Access, elektriskt fällbara ytterbackspeglar, tvåfärgade säten i konstläder, distinkta tillämpningar i interiören, multifunktionsläderratt, stor mittkonsol med mugghållare, en trezons automatisk luftkonditionering med en extra kontrollpanel bak (i ​​takpanelen) och solgardiner i andra sätesraden. Caravelle kan valfritt förfinas med detaljer som ett stort panoramatak och ett Harman Kardon ljudsystem med 14 högtalare (inklusive subwoofer).

Den nya Transporter PanAmericana: Ikonisk och exklusiv modell kommer att lanseras med 19-tums lättmetallfälgar och all-terräng trim.

PanAmericana i detalj

För särskilt tung användning: Fjärde generationen av Transporter var tillgänglig med ett PanAmericana-utrustningspaket från 2001 och framåt. Med den femte generationen blev PanAmericana en oberoende, exklusiv version av modellen, som utvecklades till en kultklassiker. Det stod därför klart att Volkswagen Commercial Vehicles även skulle erbjuda produktlinjens sjunde generation – som nu visas för första gången – som en PanAmericana. Och den kommer att finnas i kombination med både skåpbilsmodellerna och Caravelle. På utsidan känns nya PanAmericana igen på sina robusta terränglister på sidolisterna och hjulhusen, korniga stötfångare designade för tuffa förhållanden och ett målat kylargrill. Filmomslag skyddar även bagageluckan eller de bakre vingdörrarna i det nedre området. Inuti välkomnar denna skåpbil förare och passagerare med belysta inlägg i rostfritt stål för stegen, högblanka svarta applikationer i instrumentpanelen och innerdörrhandtag i krom. Andra utmärkande egenskaper inkluderar exklusiva sitstyger med PanAmericana-bokstäver inbyggda i ryggstöden samt färgkoordinerade kontrastsömmar. Caravelle PanAmericana är som standard utrustad med de nya 19-tums lättmetallfälgar från Indianapolis (i svart med diamantslipad finish), som även finns som tillval till PanAmericana Transporter. 4MOTION fyrhjulsdriften (tillval) kompletterar perfekt karaktären och tillämpningsområdet för båda PanAmericana-versionerna.

1) Alla priser och standardutrustning gäller för modellutbudet som erbjuds i Tyskland.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

4 × 2 =