Ford Bronco, seriös terrängbil som utmanar både Wrangler och Defender

Det finns alternativ till pickupen och det kan vara en fyrhjulsdriven skåpbil eller en SUV av något slag. Men du som måste fram till din maskin oavsett var den står har inte så mycket att välja på. De tuffaste SUV:arna hittar vi fortfarande andra sidan Atlanten och de har namn som Blazer, Wrangler, Cherokee eller Bronco men de har sällan hittat hit i några större mängder. När nu Hedins valt att ta in nya Ford Bronco finns alla möjligheter att det blir en ändring. Nya Bronco är en seriös terränggående retro-modell med rimlig bränsleförbrukning och en tydlig markör för en äventyrlig livsstil. Tyvärr får den inte dra ett 3,5-tons släp om den registreras i Sverige.

Ford Bronco presenterades 1965 och var då en ganska kompakt och praktisk bil med typiskt amerikanska drag som en instrumentpanel full av reflexer och en stor ratt med tunn rattkrans. Den var extremt praktisk med seriös fyrhjulsdrivning och avtagbart tak över den bakre delen av bilen för den som ville använda sin Bronco som pickup.

Broncon växte med åren och blev allt mer av en stor stadsjeep som hittade till Sverige i väldigt liten omfattning. Stora bensin-V8:or med hög bränsleförbrukning var inte ett problem i USA, men var ett hinder för en större försäljning här. Nu har drivmedlet blivit dyrt även i USA och tillverkarna har på olika sätt fått ner sina bilars förbrukning, vilket skapat en marknad även här.

Samtidigt har trenden med nostalgibilar vuxit sig allt starkare och ett företag i USA har börjat sälja renoverade och moderniserade Broncos av första generationen. I det läget valde Ford att vässa ritstiften och skapa en modern Bronco med ett utseende som förde tankarna till originalet. Här finns till och med ett avtagbart tak, även om det inte gör bilen till en pickup.

Resultatet blev så lyckat att modellen nu hittat till Europa där den hittat köpare både bland klassiska stadsjeepsköpare som vill markera sin äventyrliga livsstil i storstädernas nattliv och bland kunder som behöver en robust bil som tar dem från A till B även om det är ett dike emellan. Nya Broncon är en riktigt seriös terrängbil med seriös hjulupphängning och en drivlina som klarar både steniga skogsbackar, djup snö och ett översvämmat grustag. Bilen har allt du kan önska dig för att hjälpa kraften ut i alla fyra hjulen. Här finns fördelningslåda med hög- och lågväxel, differentialspärr mellan axlarna och i båda axlarna samt en urkopplingsbar krängningshämmare på framaxeln. Samtliga differentialspärrar går att koppla ur även vid lågväxelläge för ökad smidighet, läs bättre styrning.

Kort sagt så har Ford valt att ge nya Broncon all tillgänglig teknik för bästa möjliga terrängegenskaper. I det ingår korta överhäng fram och bak samt hög markfrigång. Det finns inte många konkurrenter till den här bilen. Närmaste konkurrenten är naturligtvis Jeep Wrangler. Övriga är Land Rover Defender, Ineos Grenadier och Mercedes G-klass. Riktigt robusta terrängbilar hela gänget. Broncon har, som Mercedes G-klass, individuell hjulupphängning fram och stel bakaxel samt skruvfjädring runt om. 

Det intressanta med den här kvartetten och Broncon är att det handlar om bilar som i grunden är robusta terrängbilar som getts så mycket komfort och användarvänlighet som möjligt medan de flesta av dagens SUV:ar är förhöjda kombibilar med något högre markfrigång och i bästa fall fyrhjulsdrivning. En direkt avgörande skillnad för den som har bilen som ett bruksfordon och behöver ta sig fram där vägarna är så gott som obefintliga. Exempelvis är alla de här bilarna, bortsett från Land Rovern, byggda på en ram och de har en stel bakaxel. De är egentligen mer lika en pickup i grunden och det betyder att de tål tuffare tag. De har dessutom bra skyddsplåtar under drivlina och andra utsatta delar under bilarna. Samtidigt ger den stela bakaxeln något sämre fjädringskomfort, vilket de här tillverkarna har lyckats bemästra bättre än pickuptillverkarna. Land Rovern är i det här sammanhanget i en klass för sig med riktigt bra luftfjädring och individuell hjulupphängning både fram och bak.

Alla de här bilarna är både stora och kantiga med bra lastutrymmen. Bilarna har en trogen skara entusiaster bland äventyrsresenärer som ger sig in i Islands inland eller ut på Afrikas savanner. De är byggda för väglöst land och för att vara extremt pålitliga samt ha utrymme så det räcker föra att övernatta i bilen, på ett taktält eller i ett tält monterat över bakdörren. Ford erbjuder just ett sådant tält till Broncon. Konceptet tilltalar samtidigt alla som har bilen som en livsstilsindikator och gärna kör runt med taktältets box på taket, en kraftig bogserlina på bakdörren och maffiga terrängdäck även om det egentligen bara handlar om en romantisk middag på en lyxrestaurang i stadens centrum.

Sammanfattningsvis så är nya Broncon en mix av en riktigt robust terrängbil, en livsstilsbil, en äventyrsbil och en lätt nostalgitripp till 60-talets amerikanska bilbyggande. Den är jänkebilsälskarens självklara val. Den är också skogsjobbarens perfekta skogslimousin, entreprenörens dagliga transport till de mest otillgängliga arbetsplatserna och skogsägarens transport till, från och över ägorna. Samtidigt har den alla de där detaljerna som gör den till en äventyrsbil för tuffare resor och en perfekt reklampelare för företaget. Det handlar om drivlinan och det handlar om detaljer som fästena för vajrar som styr undan trädens grenar från vindrutan. Alla som sett bilder från Camel Trophys djungeläventyr har sett hur det sitter vajrar från främre skärmkanterna upp till taket och de skyddar vindrutan samtidigt som sikten blir bättre bland skogens alla träd och buskar.

Körmässigt är bilen mogen. Den klarar både motorväg med bra komfort och stadskörning med bra sikt, men det är viktigt att redan från början inse att man får offra en del fjädringskomfort och styrprecision med en bil som är så här hög och har terrängdäck med en profil på 70, vilket är viktigt för bästa fäste i terrängen. Inga lågprofildäck med andra ord. Hela paketet är genomtänkt med lagom kraftig styrservo och den här urkopplingsbara krängningshämmaren som ger stabilitet på krokiga landsvägar men kan kopplas ur för bättre följsamhet i terrängen.

Nackdelen med biltypen är en front som är aggressiv mot fotgängare och andra oskyddade trafikanter, samt en WLTP-bränsleförbrukning som ligger på 14,2 liter/100 km. Här handlar det om bensin som idag har samma pris som diesel. Den kanske största nackdelen med Broncon är den låga släpvagnsvikten på 1 250 kg och den låga tågvikten på 3 805 kg. I USA får bilen dra 3,5 ton och det är mer eller mindre standard för biltypen, vilket verkligen är ett minus för Broncon. En annan, nog så viktig, nackdel är momsreglerna för företagare som har bilen i jobbet. Broncon klassas inte som en lätt lastbil, vilket betyder att momsen inte kan lyftas på samma sätt. 

Fakta: Ford Bronco Badland 2,7L

Biltyp: Fyrhjulsdriven terrängbil med plats för upp till fem personer.

Motor: 2,7 liters Bensin V6 med dubbla turboaggregat.

Effekt: 246 kW/335 hk.

Vridmoment: 563 Nm vid 3 100 varv/minut.

Växellåda: 10-stegad automat och fördelningsväxellåda med valbar fyrhjuls-/bakhjulsdrivning samt lågväxelläge. 

Toppfart: 161 km/tim.
Acceleration: 0–100 km/tim på 7,2 sek 

Tjänstevikt: 2 430 kg. 

Max totalvikt: 2 805 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 250 kg. 

Max tågvikt: 3 805 kg.

Längd/bredd/höjd: 480/194/196 cm. 

Markfrigång: 21,6 cm. 

Vadningsdjup: 80 cm

Vändcirkel: 12,2 m.

Pris från: 1 049 000:- inkl moms

Skatt/år: 16 666 kronor.

#fordbronco

#ford

#bronco

#badlands

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

16 − 6 =