Fyrhjulsdrivna Multivan och California som laddhybrider

Volkswagen Multivan och California eHybrid 4MOTION lanseras nu som laddhybrider med en elektrisk räckvidd på ca 9 mil. Modellerna är också de första bilarna på Volkswagens MQB-plattform med elektrisk driven bakaxel som ger fyrhjulsdrift. Inom campingsegmentet bjuder California eHybrid 4MOTION ett fönster mot framtidens husbilar. Båda modeller finns nu att beställa hos Volkswagen Transportbilars återförsäljare.

Volkswagen Transportbilar elektrifierar modellerna Multivan och California med en ny innovativ laddhybridfyrhjulsdrift. Med en systemeffekt på 180 kW (245 hk) består hybridsystemet av en ny högteknologisk fyrcylindrig motor (1,5 TSI evo2), en elektrisk drivmotor på framaxeln och en andra elektrisk drivmotor på bakaxeln. De båda elmotorerna drivs av ett nytt litiumjonbatteri med en energikapacitet på 19,7 kWh – vilket ger en elektrisk räckvidd på upp till 9 mil.

Innovativa ikoner
Andra generationens laddhybriddrift förvandlar kultstatusbussen Multivan och campingbilsikonen California till elbilar i vardagen. På längre sträckor bjuder hybridtekniken lång räckvidd vid blandad körning. Ett exempel på den innovativa tekniska utvecklingen från Volkswagen Transportbilar är den helt nya bakaxeln med torsionsaxel som drivs av en andra elektrisk drivmotor. Volkswagen Transportbilar har medvetet valt en kombination av laddhybridteknik och fyrhjulsdrift för att ge perfekt grepp i alla situationer. Multivan eHybrid 4MOTION finns från 656.500 kr1,2 och California, som alltid är byggd på den förlängda karossen och erbjuder popup-tak med sovplatser och andra campingfunktioner, erbjuds som eHybrid 4MOTION från 899.900 kr1,3 (Beach Camper) och 999.900 kr1,3 (Ocean). Försäljningen av Multivan- och California-modellerna med laddhybridfyrhjulsdrift har precis börjat i hela Europa.

Tre effektiva drivkällor
Laddhybriddriften i Multivan och California är ett helt nytt system i den andra eHybrid-generationen. I nya Multivan eHybrid 4MOTION och California eHybrid 4MOTION används en turboladdad bensinmotor med beteckningen 1,5 TSI evo2. Den fyrcylindriga motorn på 130 kW (177 hk) kännetecknas av innovativa egenskaper som VTG-turboaggregat (variabel turbingeometri) med effektiv högtrycksinsprutning (350 bar) och den lika effektiva förbränningsprocessen TSI-evo. Det senare säkerställer därmed en hög motorverkningsgrad, vilket i sin tur sänker både förbrukning och utsläpp. Den bränslesnåla och kraftfulla bensinmotorn kombineras med en elmotor på 85 kW (115 hk) på framaxeln. Elmotorn är integrerad i en laddhybridmodul tillsammans med en DSG-växellåda. Den automatiskt 6-växlade lådan (DQ400e evo) har utvecklats och förbättrats specifikt för laddhybrider. Som tredje teknikmodul används en andra elektrisk drivmotor på bakaxelns torsionsaxel. Den elektriska drivmotorn bak har en effekt på 100 kW (136 hk). Tekniskt sett är drivmotorerna fram och bak permanentmagnetiserade synkronmotorer. Tillsammans utvecklar 1,5 TSI evo2-motorn och de elektriska drivmotorerna ett systemvridmoment på 350 Nm, och den maximala effekten är tillgänglig nästan omedelbart från stillastående.

Kraftfullt batteri och snabbladdning
En annan viktig komponent i laddhybridsystemet är det nya högvoltsbatteriet. Med 19,7 kWh har den nästan dubbelt så högt nettoenergiinnehåll som sin motsvarighet i tidigare Multivan eHybrid med framhjulsdrift. Litiumjonhögvoltsbatteriet består av 96 cellmoduler med temperaturreglering genom extern vätskekylning. Som något unikt, jämfört med en laddhybrid med ren fram- eller bakhjulsdrift, används två effekt- och styrelektroniksystem i nya Multivan och California eHybrid 4MOTION istället för bara ett. De sitter vid fram- och bakaxeln och styr energiflödet mellan batteriet och respektive elmotor. De omvandlar batteriets likström (DC) till den växelström (AC) som krävs för att driva de elektriska drivmotorerna. Effekt- och styrelektroniken fram fungerar även som DC/DC-omvandlare för att försörja fordonets lågvoltssystem med 12 V-spänning. I övriga hybridkomponenter ingår även laddaren. Istället för 3,6 kW laddeffekt som i första generationen Multivan eHybrid går det nu att ladda med upp till 11 kW (AC) vid hemmaladdning. På DC-snabbladdningsstationer kan man nu för första gången ladda med upp till 50 kW4

Tyst elektrisk start
Den nya laddhybridfyrhjulsdriften gör sin premiär inom Volkswagengruppen i modellerna Multivan och California. Detta är första gången det senaste eHybrid-systemet till MQB-plattformen kombineras med en extra elektriskt driven bakaxel. Som eHybrid 4MOTION startar Multivan och California alltid på ren eldrift så länge yttertemperaturen inte sjunker under minus 28 grader. Upp till en hastighet på 65 km/h är den bakre elektriska drivmotorn alltid aktiverad för att ge fyrhjulsdriven ”starthjälp”. Den elektriska bakhjulsdriften är tillgänglig även när batteriet är urladdat: Den effekt som krävs för den elektriska drivmotorn på bakaxeln genereras automatiskt av TSI-motorn och den främre elmotorn, som i detta fall fungerar som generator. Den bakre elektriska drivmotorn kopplas ur automatiskt för att öka effektiviteten när den inte behövs. Kraftfördelningen hos 4MOTION-systemet regleras via den elektroniska stabilitetskontrollen (ESC) och är variabel – beroende på körsituation eller grepp på axlarna. Det innebär att upp till 100 procent av drivkraften kan överföras till fram- eller bakaxeln. Om föraren växlar från läge D till Sportläge S aktiveras den permanenta fyrhjulsdriften, t.ex. vid körning i snö eller ojämn terräng. Köregenskaperna och väggreppet påverkas också positivt av den låga tyngdpunkten och den balanserade viktfördelningen, som beror på placeringen av batteriet (under framsätena) och bränsletanken (under den andra sätesraden) samt integrationen av den andra elektriska drivmotorn i bakaxeln. Nya Multivan och California eHybrid 4MOTION kan köras helt på el i hastigheter upp till 130 km/h. I hybridläget är maxhastigheten 200 km/h.

Elektrisk parkeringsklimatisering
Både Multivan eHybrid 4MOTION och California eHybrid 4MOTION erbjuder elektrisk klimatisering när bilen står parkerad. Den kan användas för att kyla, ventilera och värma ”folkabussarna”. Klimatanläggningen försörjs antingen med energi från högvoltsbatteriet eller med landström under laddningen för att säkerställa en behaglig kupétemperatur i bilen innan körningen påbörjas. Förutom komfortaspekten erbjuder parkeringsklimatanläggningen ytterligare en fördel: Om kupétemperaturen regleras under laddningen ökar räckvidden med eldrift, precis som med en helt eldriven bil, eftersom motsvarande klimatisering inte belastar batterikapaciteten vid eldrift. När laddningskabeln är ansluten förblir bilen luftkonditionerad i cirka 30 minuter. Om parkeringsklimatanläggningen endast drivs med spänningsförsörjningen från högvoltsbatteriet stängs funktionen av efter 10 minuter. Via infotainmentsystemet eller via smartphone-appen kan man aktivera funktionen. Multivan och California kommer att byggas tillsammans med ID. Buzz på  Volkswagen Transportbilars fabrik i Hannover, Tyskland. Som alternativ till eHybrid 4MOTION erbjuds en framhjulsdriven TDI-motor på 150 hk till både Multivan och California.

Fotnoter och fakta:
Svenska rekommenderade priser inkl moms. Varje återförsäljare ansvarar självständigt för sin prissättning.Multivan eHybrid 4Motion, 130 kW (177 hk)/85 kW (115 hk), 6-växlad direktväxellåda (DSG): Bränsleförbrukning blandad körning med urladdat batteri 7,5-7,9 l/100 km; CO₂-utsläpp med urladdat batteri 169-180 i g/km; viktat CO₂-utsläpp blandad körning 18-21 g/km, strömförbrukning blandad körning 21,7-22,9 kWh/100 km plus 0,8-0,9 l/100 km, elektrisk räckvidd blandad körning 87-95 km.California eHybrid 4Motion, 130 kW (177 hk)/85 kW (115 hk), 6-växlad direktväxellåda (DSG): Bränsleförbrukning blandad körning med urladdat batteri 7,7-8,1 l/100 km; CO₂-utsläpp med urladdat batteri 175-185 g/km; viktat CO₂-utsläpp blandad körning 19-22 g/km, strömförbrukning blandad körning 22,3-23,5 kWh/100 km plus 0,9-1 l/100 km, elektrisk räckvidd blandad körning 84-89 km.Värdet för den kundrelevanta laddningen är 40 kW, fastställt enligt DIN 70 080. Under idealiska förhållanden (t.ex. mycket låg laddningsnivå eller höga batteritemperaturer) kan dock laddeffekter på upp till 50 kW uppnås.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 − 4 =