Volkswagen har en imponerande historik med fyrhjulsdrivna Multivan och Transporter

Bremen Classic Motorshow öppnar sina portar den 31 januari, vilket markerar starten på 2025 års klassiska fordonssäsong. Volkswagen Commercial Oldtimer fordonsdivision kommer att resa till Bremen på Tysklands fortfarande vintriga vägar med några fyrhjulsdrivna skatter som är perfekt anpassade för vädret: en nyrestaurerad T3 syncro 16” flaklastbil – varav endast 60 enheter någonsin byggdes – och en rekordstor T4 Multivan syncro. Det finns en bra anledning till detta: Volkswagen Commercial Vehicles firar ”40 år av fyrhjulsdrift” 2025. Mottot: ”Där vi ska, behöver vi inte vägar.” Det råder ingen tvekan om att T3 och T4 syncron, liksom de senare T5 och T6 4MOTION, har gjort ett betydande bidrag till att VW skåpbilen har blivit en ikon för globetrottare, handelsmän och campare som ofta måste köra sina fordon på obanad terräng. I Bremen ser Volkswagen Commercial Vehicles nu tillbaka på 40 år av fyrhjulsdrift och ser samtidigt in i framtiden. Detta beror på att den sjunde generationen av Bulli – Multivan, California, Transporter, Caravelle och ID. Buzz – finns även med fyrhjulsdrift.

T2 modellen testkörs i terräng.

Iväg till Sahara i T2: Den första T3-syncron började serietillverkas 1985. Historien om fyrhjulsdrivna äventyr med VW-bilen började dock mycket tidigare – på 1970-talet, med utvecklingschefen för Transporter produktlinje: Gustav Mayer (1925–2014). Han älskade att resa och utmana sig själv, en passion som hela tiden ledde honom tillbaka till Saharaöknen i en T2 gång på gång. T2 fanns dock bara med bakhjulsdrift på den tiden. Men någon gång hade Gustav Mayer fått nog av att skotta upp sin skåpbil ur sanden i Nordafrikas öknar, så han och hans team byggde helt enkelt en fyrhjulsdriven T2. Testerna av den första prototypen gick bra, inklusive några igen i sanddynerna i Sahara. 1978 påbörjades byggandet av fem T2-testfordon med valbar framhjulsdrift. T2 – som lanserades 1967 – närmade sig dock slutet av sin livscykel vid den tidpunkten. Det var därför T3 blev den första VW skåpbilen som var utrustad med fyrhjulsdrift.

T3 med viscokoppling för 4WD

T3 syncro gjorde sin debut 1985: Från första början var T3 inte bara tänkt som ett nyttofordon, utan också som ett fordon för att resa världen över. Det fanns helt enkelt inget annat fordon som erbjöd samma nivå av rymd. Golvkonstruktionen på T3, som introducerades för första gången med bakhjulsdrift 1979, tilldelade därför utrymme för en kardanaxel och en framaxeldifferential redan från början och därmed för fyrhjulsdrift. Men det tog tid att utveckla den till önskad nivå av perfektion och uppenbarligen evig hållbarhet. Väntan tog slutligen slut 1985: de första Transporter-fordonen och den första Caravelle syncron lanserades på marknaden. Volkswagen hade ingått ett samarbete med Steyr-Daimler-Puch för serieutveckling och konstruktion av synkrovarianterna. Företaget var känt inom branschen som en mycket kompetent specialist för utveckling och produktion av fyrhjulsdrivna fordon. Det är därför slutmonteringen av T3-syncron ägde rum vid Steyr-Daimler-Puch-fabriken i Graz.

Högtflygande T3

En VW skåpbil som terrängfordon: Till skillnad från T2-testfordonen hade T3 syncron ingen valbar fyrhjulsdrift, utan – mycket bekvämare – en framaxel som var permanent integrerad via en kardanaxel. En viskös koppling användes för integration. Detta visade sig vara mycket robust och levererade perfekt prestanda under nästan alla förhållanden. En annan fördel med Visco-kopplingen var att den annars vanliga mellandifferentialen, som vanligtvis kompenserade för hastighetsskillnaderna mellan fram- och bakaxeln, kunde utelämnas. Denna uppgift utfördes nu även av den silikonoljefyllda kopplingen. Ett flerdelat underredesskydd skyddade fyrhjulsdriftstekniken från skador under terrängäventyr. Olika fjädrar och hårdare stötdämpare användes också. Som ett resultat var kroppen på synkromodellerna 60 millimeter högre. När det kom till val av växellåda valde ingenjörerna en 4+G-växellåda, som hade fyra klassiska framåtväxlar och en mycket kort terrängväxel för terrängkörning. Differentialspärrar på fram- och bakaxeln samt ett tuff terrängpaket fanns också som tillval. Det senare innehöll funktioner som förstärkta drivaxlar, en vibrationsdämpare i drivlinan och olika karossförstärkningar. Med denna utrustning imponerade synkromodellerna med en markfrigång på 215 millimeter fram, en rampvinkel på 22 grader och en brytvinkel på 24 grader. När det gäller drivteknik hade VW-bilen nått nivån som ett terrängfordon – men med mycket mer utrymme och komfort ombord för livets stora äventyr.

T3 som fyrhjulsdriven pickup
Högsta samlarvärde för nördar. T# kunde beställas med låsbar differential i bakaxeln, eller kanske som bilden antyder tre låsbara differentialen.

T3 med 16-tumshjul som en lastbil med flak: Från 1987 fanns T3 syncro till och med tillgänglig med 16-tumshjul och omfattande modifieringar av chassi och kaross, större bromsar och bakaxellås som standard, för att tillgodose det mest extrema. -väganvändning. Förstärkningarna ökade terränglasten till ett ton. Markfrigången ökade till 246 millimeter (+25 mm). Totalt 2 138 av dessa tunga fyrhjulsdrivna fordon – av de totalt 45 478 byggda T3 syncros – lämnade Graz produktionshallar fram till 1992 och blev följeslagare till äventyrare, världsresenärer, skogsarbetare och handelsmän. Endast ett 60-tal av dessa Volkswagens på expeditionsfordonsstandard byggdes som flakbil med lastflak, men merkostnaderna för synkrodriften och 16-tumskonverteringen var cirka 50 procent högre jämfört med den bakhjulsdrivna plattformskroppen . Idag är det nästan omöjligt att spåra en så tidig fyrhjulsdriven pickup som ett klassiskt fordon. Det är dock fortfarande möjligt att se en av dessa nålar i höstacken av fyrhjulsdrivna VW-skåpbilar: vid Volkswagen Commercial Vehicles monter på Bremen Classic Motorshow.

T4 Syncro

T4-syncron anländer 1993: En äkta världsrekordsbrytare kommer att stå precis bredvid syncron på Bremen Classic Motorshow: en T4 Multivan syncro från 1999, där ett team från Volkswagen Commercial Vehicles för 26 år sedan färdigställde legendariska Panamericana från Alaska till Tierra del Fuego snabbare och enklare än någon annan resenär på fyrhjuling någonsin gjort tidigare. Men innan det här äventyret kunde börja måste T4:an utvecklas. En kort tillbakablick: när den nya T4 Volkswagen skåpbilen gjorde sin debut 1990 – vid det här laget i sin fjärde generation – var det en teknisk revolution med ny design, ny drivning, nya motorer och ett nytt koncept. Boxermotorn hade klivit ur ringen. Den ersattes av moderna, vattenkylda fyr- och femcylindriga motorer, som inte längre fungerade bak utan fram och driver framhjulen – vilket ger fördelar över hela linjen: lastutrymmet i T4 var lägre och mer tillgänglig. Och viktigast av allt var att förar- och främre passagerarsäten nu var placerade bakom framaxeln, vilket förbättrade den passiva säkerheten. 1993 fullbordade Volkswagen sortimentet med den nya T4 syncron, vars Visco-koppling nu överförde kraften från fram till bak.

T4 Syncro som en sann offroader med reservhjulet på bakdörren och extraljus på taket.

En rekordstor körning för Multivan T4 syncro: Som redan nämnts visades det faktum att Volkswagen Commercial Vehicles återigen hade ett av världens bästa äventyrsfordon i sitt sortiment i form av den fyrhjulsdrivna T4: uppfinnaren av VW skåpbilen tog den på en världsrekordresa från Alaska till Tierra del Fuego 1999. Två lag gav sig iväg från Prudhoe Bay i Alaska på 25 september med syfte att nå Ushuaia i Argentina via den längsta nord-sydliga förbindelsen på den amerikanska kontinenten – Panamericana. Förutom en större bränsletank, extra strålkastare på taket och linser i plexiglas framför strålkastarna, var tekniken i fordonen densamma som ett produktionsfordon. De utmaningar som både människan och maskinen stod inför var bland annat det faktum att Panamericana var i långt ifrån idealiskt skick på grund av en jordbävning i Mexiko och en hel del oroligheter i Sydamerika. Ändå nådde den första T4 Multivan syncron – registreringsnummer WOB AZ 152 – med de professionella globetrottarna Andreas Renz och Matthias Göttenauer ombord sin destination efter exakt 15 dagar, 14 timmar och 6 minuter och 22 880 kilometer, vilket säkrade sin plats i Guinness rekordbok . Den andra T4 Multivan syncro nådde också sin destination några dagar senare efter att ha fastnat i kraftiga stormar. Rekordkörningen av Multivan T4 syncro var den sista drivkraften för Volkswagen Commercial Vehicles att designa ännu mer kraftfulla fyrhjulsdrivna fordon. T4-syncron blev därmed den första triggern för utvecklingen av PanAmericana-modellerna – först som specialutgåvamodell (T4), sedan som specialserie (T5) och sedan T6 som terrängutrustningsversion.

T5 som supportbil i Dakarrallyt

T5 med 4MOTION kommer 2004: 2003 presenterade Volkswagen Commercial Vehicles T5 som en världspremiär. Kraftfullare motorer och framför allt den elektroniska stabilitetskontrollen (ESC) krävde ett nytt fyrhjulsdriftssystem. Denna fanns tillgänglig från 2004 och framåt under den nya beteckningen 4MOTION. Det centrala elementet i 4MOTION-systemet var nu en axiellt komprimerad multipelkoppling som kördes i ett oljebad. Trycket genererades av två pumpar. Ju mer tryck som applicerades på plattorna, desto större kraftöverföring och därmed integrering av bakaxeln. Tack vare multipelkopplingens snabba reaktionstid var det nu möjligt att integrera bakaxeln steglöst endast om ett av framhjulen började tappa greppet. I normal drift hade därför 4MOTION-modellerna som finns som Transporter, Caravelle, Multivan och California framhjulsdrift, vilket bidrog till att spara bränsle.

T5 med Haldexkoppling istället för viskokoppling.

4MOTION får elektroniska kontroller: 2010 gjorde en förbättrad version av 4MOTION sin debut med en ny multipelkoppling och en elektroniskt styrd högtryckspump, som gav ett konstant oljetryck på 30 bar i en reservoar. Slip på framaxeln behövdes alltså inte längre för att övertala bakhjulen att kliva in. ESC-sensorerna försåg högtryckspumpen med information när hjulen praktiskt taget bara började visa dragkraftsbortfall. Inom en hundradels sekund levererades kraften till de hjul som behövde den. Dessutom kunde det nya 4MOTION-systemet täcka praktiskt taget alla körförhållanden med tillförsikt. Dessutom kunde den röra sig framåt även när ett hjul hängde i luften – med en valfri bakaxelspärrdifferential som kommer till hjälp här. Från 2015 anpassades 4MOTION-systemet med den elektroniskt styrda multipelkopplingen för den sjätte generationen av produktlinjen (T6) och användes i T6.1 från 2019.

ID. Buzz GTX-modeller, alla fyra hjulen drivs uteslutande av elektrisk kraft.

Tre produktlinjer med fyrhjulsdrivna skåpbilar för den moderna tiden: På grund av helt nya krav på de olika drivsystem och användningsscenarier, är den sjunde generationen av Bulli nu uppdelad i tre produktlinjer: Multivan inklusive nya California baserat på det, det helelektriska ID:t. Buzz inklusive ID. Buzz Cargo kommersiella fordonsversion och den nya Transporter inklusive Caravelle designad som en skyttelbuss. Och Volkswagen Commercial Vehicles erbjuder naturligtvis också olika varianter av alla tre produktlinjerna som fyrhjulsdrivna versioner: Multivan och California har varit tillgängliga sedan hösten 2024 med den första nya laddhybrid-fyrhjulsdriften (eHybrid 4MOTION) från Volkswagen Commercial Fordon; som en innovation drivs bakaxeln här rent elektriskt. Bakaxeln på de nyutvecklade Transporter TDI 4MOTION och Caravelle TDI 4MOTION är integrerad via en elektroniskt styrd differential. Och i fallet med fyrhjulsdrift-ID. Buzz Cargo Pro 4MOTION och ID. Buzz GTX-modeller, alla fyra hjulen drivs uteslutande av elektrisk kraft. Inget kommer därför att stå i vägen för en resa i en VW skåpbil till Sahara 2025 heller. Dessa modeller behöver inte heller nödvändigtvis vägar heller…

Klassisk T1-modell för törstiga besökare i Hall 5: En resa runt mässan och bläddra i några läckra perfekta exempel på bilhistoria – från den blivande Bulli till den perfekta fyrhjulsdrivna modellen – är ett törstigt arbete. Det är därför Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimer-divisionen återigen kommer att ta med ett viktigt kultfordon från sin stora samling till mässan vid floden Wesers strand: ”Beck’s Bus”. Och det är precis där du hittar den berömda Bremen-ölen som delar sitt namn med denna T1-buss. Möjligheten till en alkoholfri version för bilister är en självklarhet. Sedan länge har ”Beck’s Bus” varit en populär och välkänd mötesplats på mässor – som Bremens älskade träff för klassiska fordonsfans. Gå helt enkelt till monter D08 i Hall 5. Utspridda över 424 kvadratmeter har montern inte bara klassiska fordon från Volkswagen Commercial Vehicles, utan även många klassiska ikoner från Audi Tradition, Škoda, Autostadt Wolfsburg och Volkswagen Classic. Så en resa till denna monter är värt det fem gånger om.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sexton − två =