Aston Martin släpper loss vilda Valhalla

Valhalla kombinerar de prestandadrivna metoderna och teknologierna i Formel 1® med spektakulär design och glittrande kördynamik, och är en superbil med extraordinär omfattning. Med utvecklingen nu i ett framskridet stadium är det dags att avslöja alla detaljer om Aston Martins landmärke mellanmotorhybrid superbil.

Texten är en Google-översättning av Aston Martins pressrelease

Som det anstår den ultimata förarens superbil, är Valhalla en bil av ”första”: Aston Martins första serietillverkade mellanmotoriga superbil och första plug-in hybrid, som levererar märkets första produktionsfordon med dedikerad EV-områdeskapacitet. Det är också den första modellen som använder den skräddarsydda 4,0-liters dubbelturbo V8-motorn med platt vev – den högst presterande V8-motorn som någonsin monterats på en Aston Martin – och är den första som använder varumärkets helt nya 8-växlade Dual Clutch Transmission (DCT), som innehåller en e-motor och elektronisk bakre differential (E-diff).

Valhalla debuterar också med ett fräscht formspråk. Extrema superbilars prestanda uttryckt med fräsch form och proportion, den bär de omisskännliga Aston Martins kännetecken för felfria, oförstörda linjer och kombinerar dem med innovativ aktiv aerodynamik med hög nedtryckskraft. Nära samarbete med Aston Martin Performance Technologies (AMPT) – konsultavdelningen för Aston Martin Aramco Formula 1® Team – om dynamik, aerodynamik och material har gett en extra dimension av kunskap och färdigheter till Valhallas design och utveckling. Detta viktiga bidrag har hjälpt Aston Martin att tänja på gränserna för superbilsteknik och prestanda för att leverera en bil som lyser på vägen och trivs på banan.

För Aston Martins VD, Adrian Hallmark, uttrycker Valhalla framtidsvisionen för det ultralyxiga prestandamärket; ”För fyra år sedan gav vi oss ut på en resa för att förvandla Aston Martin-varumärket genom att ta dess historiska och oöverträffade lyxbevis och lägga till banbrytande F1®-inspirerad teknologi och klassledande prestanda, med målet att ta oss an de mest framgångsrika varumärkena inom världen.

”Med nästa generation av sportbilar som lanserats till kritikerros, lägger vi nu till den första produktionen av Aston Martin i mellanmotorserien någonsin till vår portfölj, den ultimata förarens superbil. På papper och på banan levererar Valhalla den mest förarfokuserade, tekniskt avancerade superbilen, med äkta hyperbilprestanda och ändå på vägen är den lika användbar och njutbar som vilken Aston Martin som helst. Ett unikt erbjudande, designat för att vara den mest eleganta och spännande produkten på marknaden.

”Vi lärde oss att tänka annorlunda från att utveckla den ultimata hyperbilen, Aston Martin Valkyrie och arbeta med Adrian Newey. Denna kunskap och nya metodik har gjort det möjligt för oss att bygga vidare på styrkorna i våra tidigare framgångar och positionera Aston Martin som ett klassledande företag inom teknik, prestanda och erfarenhet för våra kunder som kommer att vara väktarna av denna nya del av Aston Martins historia, Valhall.”

TEKNISK ÖVERSIKT
Denna obevekliga strävan efter excellens har sett Valhallas specifikationer utvecklas avsevärt från det ursprungliga konceptet med betydande vinster uppnådda i effekt, nedtryckning och dynamisk förmåga. Centralt i detta är Valhallas klassens bästa 1079 hk och 1 100 Nm vridmomenthybriddrivlina som består av en 828 hk 4,0-liters dubbelturbo V8-motor och tre elmotorer (varav två driver framaxeln) som bidrar med ytterligare 251 hk. Förbränningsmotorn (ICE) producerar 207 hk/liter, den högsta specifika effekten från någon Aston Martin. En helt ny 8-växlad DCT-växellåda skickar drivkraften till bakaxeln, vilket ger växlingstider på en del av en sekund och en spännande växlingskaraktär. Prestandamålen inkluderar 0-100kp/h (62mph) acceleration på 2,5 sekunder och en elektroniskt begränsad 350km/h (217mph) maxhastighet.

Aktiv aerodynamik informerad av den revolutionerande Aston Martin Valkyrie genererar över 600 kg nedåtkraft. Denna siffra nås vid 240 km/h (149 mph) och bibehålls sedan hela vägen till Valhallas maxhastighet på 350 km/h (217 mph) genom att använda aktiv aerodynamik för att gradvis minska de främre och bakre vingarnas anfallsvinkel för att ”blöda” överflödig nedåtkraft som hastigheten ökar, vilket håller den aerodynamiska balansen konsekvent över ett brett prestandaomslag för maximalt förarförtroende.

Sofistikerad IVC-elektronik (Integrated Vehicle Dynamics Control) övervakar fjädring, bromsning, styrning, aktiv aerodynamik och drivlinasystem för att uppnå optimal prestanda och föraranslutning i varje situation. Genom att arbeta i harmoni med Valhallas fyra förarvalbara körlägen formar IVC ständigt Valhallas dynamiska karaktär genom att övervaka fordonets beteende och förarens krav. Genom exakt kalibrering ger detta oerhört komplexa och sofistikerade system en organisk, naturlig körupplevelse. En som utan ansträngning och sömlöst förbättrar sitt spel för att nå nya höjder av prestanda och förarensengagemang.

Vid uppstart väljer Valhalla Sport-läge som standard, där föraren manuellt kan välja Pure EV, Sport+ och Race som alternativa körlägen. Varje läge har sin egen kombination av inställningar för drivlina (inklusive Torque Vectoring och hybridsystemintegration), plus fjädringsstyvhet, aktiv aero och styrkalibrering för distinkta körkaraktärer. I rent EV-läge körs endast framaxelmotorerna med en räckvidd på 14 km och en topphastighet begränsad till 140 km/h (80 mph).

Med de fyra definierade körlägena kan föraren välja sitt valda läge via vridknappen i mittstacken. En taktil kontroll, för maximal interaktion mellan förare och maskin. Varje körläge är målmedvetet kalibrerat för att ge föraren en distinkt och differentierad upplevelse. I ren elbil, tyst vid uppstart, och det läge vi föreställer oss att kunderna ska starta och avsluta sin resa. När batteriet töms på laddningen kommer Valhalla automatiskt att byta från EV till Sport. Sport kopplar in den 4,0-liters Twin-Turbo V8-motorn och driver Valhalla som en hybridsuperbil, som kombinerar det momentana vridmomentet från den elektrifierade framaxeln med den spännande kraften hos V8:an. Genom att ringa upp teatern till Sport + är Valhalla maximerad för dynamisk spänning på den öppna vägen. Race-läget handlar om ultimat prestanda, fokuserat på racerbanan och att engagera den aktiva aerodynamiken.

I rena EV, Sport och Sport+ lägen förblir den aktiva bakre vingen stuvad för att bibehålla Valhallas eleganta siluett. I Race-läge höjs den bakre T-Wing med 255 mm på kraftfulla hydraulkolvar för maximal nedåtkraft. Tillsammans med den distinkta och aktiva bakvingen använder Valhalla en dold aktiv framvinge, precis framför framaxeln, en komponent som är väsentlig för hur Valhalla styr luften i Race-läge. En teknisk triumf, utvecklad med en enda mekanism för att kontrollera och hantera luftflödet över flera ytor, den aktiva främre vingen är inställd för att minimera motståndet i sin standardposition. När Race-läget är valt växlar framvingen till maximalt nedtrycksläge med fullt rörelseomfång inklusive en automatisk DRS-funktion när fordonet bestämmer att det behöver blöda av nedåtkraft. Under bromsning, när den är i Race-läge, kommer den bakre vingen dominerande att utlösas som en luftbroms, och arbeta tillsammans med den aktiva framvingen för att ändra tryckbalansen och säkerställa optimal stabilitet när den levererar otrolig bromsprestanda.

DRIVLINA
Valhallas hybriddrivlina kombinerar en ny 828 hk 4,0-liters dubbelturboladdad V8-motor med tre elmotorer som bidrar med ytterligare 251 hk; två E-motorer är monterade på framaxeln och en tredje E-motor inbyggd i den nya 8-växlade DCT-transmissionen, som skickar dedikerad drivning till bakaxeln.

Trion E-motorer drivs av ett avancerat HPB-system (High-Performance Battery) designat speciellt för användning i en prestandafokuserad PHEV-drivlina. Batteriet har ett ultraeffektivt dielektriskt kylsystem och kombinerar förmågan att distribuera sitt laddningstillstånd för att tillfredsställa frekventa och successiva strömbehov med snabb energiabsorption och hög effekttäthet. Detta innebär att på en pigg körning kan den fulla kraftpotentialen tas fram omedelbart, medan återhämtningen är stark vid inbromsning.

HPB:s kylsystem cirkulerar en högteknologisk, elektriskt icke-ledande kylvätska genom hela batteripaketet, vilket säkerställer att var och en av dess 560 individuella celler hålls vid sin optimala temperatur för att säkerställa konsekvent leverans av maximal prestanda.

Framaxeln drivs enbart av ett par innovativa Radial Flux Interior Permanent E-motorer designade enbart för Valhalla, där varje motor genererar 18,1 PS/kg. När EV-läget är valt kör Valhalla enbart från framaxeln. Unikt är dessa främre E-motorer integrerade i en specialbyggd P4 Front Electric Drive Unit för att möjliggöra framhjulsvridning. För att utvinna alla möjliga vridmoment och kraft, och uppnå exceptionellt kompakta utrymmeskrav, använder P4-enheten marknadsledande höghållfasta neodymjärnbormagneter i en asymmetrisk rotor. Med hjälp av en nyutvecklad kylningsstrategi har E-motorn aktiv stator och rotoroljekylning för att sänka temperaturer och konsekvent bibehålla maximal prestanda i de mest krävande körscenarierna.

Bakaxeln drivs av V8-motorn, med ytterligare bidrag från den tredje elmotorn inbyggd i DCT-transmissionen. Till skillnad från V8:an som finns i Aston Martins modeller Vantage, DB12 och DBX707, använder Valhallas nya motor ett torrsumpsmörjsystem för att säkerställa tillräcklig oljetillförsel även under höga sidokrafter på racerbanan. En annan betydande skillnad är den plana vevaxeln, där vevtapparna är inriktade med en 180-graders förskjutning.

Tändningen av den platta V8:an växlar från en cylinderbank till den andra, vilket eliminerar restgasproblemen i tvärplanets V8. Den mer enhetliga förbränningen över alla cylindrar möjliggör ett optimalt utnyttjande av motorns kraftpotential och ger skarpare respons.

Nya kamaxlar och nya avgasgrenrör förbättrar gasutbytet ytterligare. Kolvarna har designats för högre topptryck samtidigt som de är viktoptimerade. De två twin-scroll-turboladdarna är rullagermonterade, vilket ytterligare förbättrar deras respons. Ett större kompressorhjul används här, vilket gör att turbos kan leverera en ökning med nästan 20 % luft per timme jämfört med Aston Martins kraftfullaste V8-motor med tvärplansvev, som finns i DBX707.

Det finns ingen fysisk koppling mellan fram- och bakaxeln. Istället övervakas och hanteras de två axlarna kontinuerligt av Valhallas toppmoderna IVC- och Integrated Power Brake-system. Vridmomentvektor på framaxeln och bakaxelns elektroniska begränsade slirdifferential (E-diff) styr drivningen till alla fyra hjulen, enligt dynamiska krav på en perfekt blandning av dragkraft, stabilitet och smidighet, med förbättrad styrprecision och neutral hantering balans.

En helt ny 8-växlad DCT-växellåda kompletterar drivlinan. Designad och byggd för Aston Martin, denna nya paddle-shift växellåda har utvecklats specifikt för hybrideran och har en inbyggd elmotor. Denna E-motor används för att starta 4,0-liters dubbelturbo V8-motorn, ladda högspänningsbatterierna och ge vridmomentfyllning för att hjälpa motorn. Den stöder också växlingssynkronisering, vilket gör att Aston Martins ingenjörer kan ställa in växlingskaraktären och uppnå klassens bästa växlingshastigheter. När EV-läget är valt kör Valhalla enbart från framaxeln. Det finns ingen backväxel, utan bakåtdrivning tillhandahålls istället av framaxelns E-motorer i alla körlägen.

Valhalla använder också en kombination av intelligenta Torque-Fill-, E-Boost- och Loadshift-funktioner för att extrahera maximal prestanda och effektivitet från sin hybriddrivlina samtidigt som den levererar bästa möjliga körupplevelse över Valhallas kompletta utbud av hybriddriftlägen.

Torque-Fill och E-boost tjänar till att förbättra prestanda och respons genom att använda framdrivning från elmotorerna för att stödja den redan fantastiska kraften hos den dubbelturboladdade V8-motorn. Fördelarna med denna toppmoderna hybriddrivlina blir mycket tydliga så snart föraren kliver in i gaspedalen, Torque Fill dämpar även det mest flyktiga ögonblicket av turbofördröjning med omedelbart vridmoment som matas från elmotorerna till turboladdarna levererar den önskade nivån av boost.

E-boost utökar driften av Torque-Fill för att möjliggöra att den totala dragkraften överstiger den maximala leveransen av enbart förbränningsmotorn. Användning av E-boost hanteras för att säkerställa att dess effekt förblir konsekvent, med Loadshift och bromsregenerering som används för att fylla på den elektriska energi som har förbrukats.

Genom att använda den elektriska motorn P2.5 som är inbyggd i DCT, övervakar Loadshift energiförbrukning och användning för att säkerställa att den lagras eller används på bästa sätt. I de flesta normala körsituationer i stationärt tillstånd kan belastningen på V8-motorn minimeras för att uppnå förbättrad bränsleförbrukning. När belastningen ökar lagras överskottsenergi i HV-batteriet. När motorns verkningsgrad är låg – till exempel på tomgång eller i långsam stopp-start-trafik – stängs motorn av automatiskt och eldriften kopplas in i sportläget. Bromsregenerering ökar effektiviteten ytterligare genom att skörda kinetisk energi under broms- eller retardationshändelser och lagra den i HV-batteriet för senare användning.

För att optimera Valhallas värmehantering finns det ett omfattande kylnätverk i hela bilen som reglerar Plug-In Hybrid Powertrain för att säkerställa att föraren kan utvinna den ultimata prestandan. Tre högtemperaturkylare är placerade framtill på bilen för 4,0-liters Twin-Turbo V8-motorn, anordnade tvärs över fordonets nos, med en mindre kylare för HV-systemet och en kondensor för kylmedelssystemet, som kyler kabinen och batteriet. Gömd inuti clamshell eftersom inget luftflöde krävs, matas ytterligare en kylare för batteriet av kylmedelssystemet, medan AC-systemet kyler kylvätskan. Den F1®-inspirerade takskopan matar två luftkylare monterade direkt ovanför motorn. Vid utformningen av denna komponent användes en ny monteringsstrategi för att spara mer än 5 kg. Kompletterar det omfattande nätverket är de två sidokylatorerna, matade av luft som styrs längs bilens sida av dörrens vridvingar, den vänstra kylaren för motoroljan och den högra kylaren för transmissionsoljan.

CHASSI & BROMSAR
I Valhallas kärna finns ett skräddarsytt kolfiberbadkar för maximal styvhet med minimal viktstraff, med den nedre delen som endast väger 74,2 kg. Valhallas struktur är designad och konstruerad av AMPT, som tillämpar sin högt specialiserade F1®-expertis och tekniska kapacitet bortom motorsportens höjdpunkt, en produkt av banbrytande kompositteknologi. Carbon Monocoque i kärnan av Valhalla hjälper till att uppnå en torr lättviktsmassa på 1655 kg, vilket ger ett förhållande mellan kraft och vikt på 652PS per 1000 kg.

Valhallas kolstruktur har skapats med hjälp av egen teknologi utvecklad för Aston Martin. De övre och nedre delarna av strukturen är gjutna av kolfiber med en kombination av Resin-Transfer-Moulding process (RTM) och F1®-härledd autoklavteknologi. Resultatet är en unik, oerhört styv, stark och lätt passagerarcell som ger klassens bästa dynamiska strukturegenskaper och enastående säkerhet, utan att kompromissa med förar- och passagerarergonomi.

Underramar av aluminium är fästa på karets fram- och baksida. Den främre delen har Formula One®-stil tryckstång framhjulsupphängning komplett med inombordsmonterade fjädrar och dämpare. Genom att flytta spjällen inombords drar Valhalla nytta av ett förbättrat luftflöde i hjulhuset, tillsammans med de målmedvetna utskärningarna i framskärmen ovanför hjulet som sänker lufttrycket i hjulhuset och minskar motståndet. Förbättringen av luftflödet ut ur hjulhuset styrs av dörrens vridvingar för att avsiktligt mata de bakre oljekylarna med luft av bättre kvalitet. Ur ett design- och förpackningsperspektiv har det inre spjällsystemet tillåtit en lägre karossyta framför A-stolpen, dess effektiva förpackning ger större utrymme för framaxelns elmotorer och främre kylarsystem.

Baksidan är uppbyggd kring ett mycket effektivt 5-länkssystem. En skräddarsydd utveckling av Bilsteins exakta och ultrareaktiva adaptiva DTX-dämpare är monterade fram och bak. Inställda för att leverera ett exceptionellt utbud av prestanda över Valhallas olika dynamiska körlägen, Sport och Sport+ erbjuder förfining och optimal balans av kroppskontroll, dynamisk smidighet och följsamhet för vägkörning, med Race-läge som introducerar mycket ökat stöd och kontroll för att dra fördel av Valhallas aktiva aerodynamisk downforce för maximal prestanda på banan.

Valhallas bromssystem har också finslipats för att verkligen leverera över dessa två ytterligheter. Progressiv stoppkraft under vägkörning med stora reserver av direkt retardation för on-limit bankörning. Dessa egenskaper har uppnåtts genom noggrann inställning av ett nytt Integrated Power Brake-system, som möjliggör finjustering av pedalkänslan över hela inbromsningsområdet. Detta säkerställer exakt, instinktiv modulering tack vare en fast, förtroendeingivande pedalkänsla oavsett om det gör blygsamma bromsningar eller kräver maximal stoppkraft från höga hastigheter.

Valhallas bromssystem har 410 mm Carbon Ceramic (CCB) skivor på framaxeln och 390 mm på baksidan, och styrs av sofistikerad broms-by-wire-teknik. Valhallas bromsar är konstruerade för strängheten vid bananvändning och finslipade för de nyanserade kraven på vägkörning, en spektakulär blandning av kraft och precision.

Med en kärna av keramiskt material förstärkt med kolfiber och täckt av ett extra keramiskt friktionsskikt, ger dessa CCB-bromsar betydande massminskning jämfört med traditionella gjutjärnsskivor tillsammans med överlägsna termiska och hållbarhetsegenskaper. Greppas av 6-kolvar främre och 4-kolvar bak ventilerade monoblock bromsok matade med direkt massluftflöde från dedikerade kanaler för oavbruten kylning, Valhalla har enorma reserver av stoppkraft. Bromssystemet har konstruerats specifikt för Valhalla, med Brembos CCB-teknik (Carbon Ceramic Brakes). Detta system har de största kombinerade främre och bakre bromsenheterna som någonsin använts i någon Aston Martin-sportbil. Omfattande simulering och fysisk utveckling har genomförts för att optimera bromskylningsprestanda, inklusive Computational Fluid Dynamics (CFD) analys, Finite Element Analysis (FEA) och rigorösa fysiska tester över olika globala kretsar och vindtunnelmiljöer. Bromsoken är specialdesignade för att sömlöst integreras med kylsystemet, med ventilerade kolvar för att förbättra luftflödet och kylningseffektiviteten över både bromsbeläggen och bromsokets inre delar.

Detta tillvägagångssätt garanterar att temperaturerna regleras effektivt under högpresterande körförhållanden. trots detta fokus på prestanda har förfining av bromssystemet fortfarande varit en prioritet och inte en kompromiss. Vi har fortsatt att bygga på klassens bästa Aston Martin bromspedal-DNA, som ger bra stöd under hela pedalsvepet, matchat med lämpliga nivåer av respons för att ingjuta förtroende, och enkel modulering genom en linjär, sportig pedal. Allt detta med introduktionen av Integrated Power Brake (IPB) leder i slutändan till minskad reaktionstid och en hög nivå av kontroll.

I Race-läge kompletteras Valhallas friktionsbromssystem av Active Aerodynamics, som justerar främre och bakre aktiva aerodynamiska ytor för att skapa en Airbrake. Fungerar som en fallskärm för att avsevärt öka motståndet under kraftiga inbromsningar, Airbrake lägger också mer downforce på baksidan av bilen. Att använda aerodynamisk nedåtkraft för att motverka krafterna från viktöverföring förbättrar stabiliteten under hårda inbromsningar. Det ökade luftmotståndet hjälper också till att minska stoppsträckan och förbättra bromstiderna.

Regenerativ bromsning är en viktig egenskap hos Aston Martin Valhalla, som ökar den användbara räckvidden för den elektriska drivlinan och gör annars bortkastad energi användbar igen genom att använda framaxelns E-maskin för att omvandla bromsenergi och lagra den i HV-batteriet. Valhalla använder två former av regenerering; CAT B, via den främre E-motorn där föraren bromsar och CAT A där regenereringen sker via den bakre E-motorn när föraren lyfter av gasen.

Huvuddelen av den regenerativa energiomvandlingen uppnås när föraren bromsar, där den begärda retardationen aktivt delas mellan de främre elmotorerna och de konventionella friktionsbromsarna. Detta är möjligt eftersom bilen har en integrerad kraftbroms, som är ett broms-för-tråd-system som frikopplar föraren från de faktiska bromsarna och integreras i IVC-systemet, vilket gör att den kan användas aktivt under full-ABS-bromsning, en roman applikation med märkbara fördelar vid körning på bana. En ytterligare teknisk triumf, den regenerativa bromsningen är kopplad till Torque Vectoring-systemet, vilket möjliggör fördelning av hjulets individuella regenerativa vridmoment över framaxeln.

FORDONS DYNAMIK
Valhalla utmärker sig på både väg och spår, med fokus på förarens engagemang, smidighet och dynamisk excellens med en unik kombination av aktiv aerodynamik och vridmomentvektor.

Centralt för Valhallas anmärkningsvärda hantering och dynamiska beteende är ett sofistikerat Torque Vectoring-system. Med hjälp av de två elmotorerna placerade på framaxeln för att oberoende mata olika mängder vridmoment till varje hjul, används Torque Vectoring för att förbättra smidigheten och stabiliteten i bilen.

Torque Vectoring (E-TV) är en förlängning av Aston Martins avancerade och IVC-system (Integrated Vehicle Dynamics Control). IVC-systemet, som först introducerades i DB12, har utvecklats ytterligare för Valhalla och har sömlöst lagt till Torque Vectoring, Electric All-Wheel-Drive Distribution (E-AWDD) och regenerativt bromsarbete i harmoni med E-diff, Powertrain och IPB-bromsning system.

Valhalla använder E-TV för att justera hur fordonet hanterar och känns, genom att praktiskt taget ändra grundläggande parametrar för bilen. Detta innebär att styrsystemet permanent beräknar ett önskat beteende med ett modellbaserat tillvägagångssätt. Genom att ändra dessa parametrar i den önskade fordonsmodellen, beräknar IVC automatiskt hur mycket Torque Vectoring som behövs. Kalibreringen av vridmomentvektoring är i första hand beroende av den valda nivån av ESP, eftersom E-TV är integrerad i ESP:s styrstrategi. I sin tur är ESP på Valhalla en del av den integrerade kraftbromsen (IPB), som är ett broms-för-tråd-system för att möjliggöra sömlös integration av regenerativ bromsning. Det finns tre tillgängliga lägen, enligt följande:

ESP-på
Huvudsyftet med ESP-On är att göra bilen så tillgänglig som möjligt för föraren, med E-TV som används för att göra bilens gräns mer lättillgänglig. Detta uppnås genom att ESP agerar tidigt för att mildra över- och understyrning innan den utvecklas till en nivå där korrigerande styrinsatser krävs. Genom att bibehålla stabiliteten utan att behöva göra skarpa ESP-ingripanden möjliggörs för förare av alla förmågor att gradvis arbeta mot bilens gräns utan att någonsin bryta den.

ESP-lopp
ESP-Race ökar känslan av smidighet och styrrespons, med hjälp av Torque Vectoring för att attackera hörn på gränsen för maximal sidoprestanda. ESP:s interventionströskel höjs också, vilket gör att skickliga förare kan köra på och till och med driva något utanför gränserna för dragkraft och sidogrepp. Även om ESP-Race är inställd för mer extrem körning, ger ESP-Race fortfarande mindre erfarna förare bakgrundsstöd för att med säkerhet utforska Valhallas förhöjda kapacitet med försäkran om att ESP kommer att ingripa bortom en viss slirvinkel.

ESP-Av
I ESP-Off frigörs hela omfattningen av Valhallas dynamiska förmåga. ESP-Off är utvecklat för att njuta av expertförare i en banmiljö och tillåter att gränserna för dragkraft och sidoacceleration fritt överskrids, vilket ger föraren full kontroll. För att underlätta deras njutning är E-TV inställd för att uppnå de högsta nivåerna av sidoacceleration och används för att anpassa balansen i bilen, skärpa styrresponsen och intensifiera känslan av smidighet i låghastighetshörn och fokusera på stabilitet och lugnare svar vid högre hastigheter.

Förutom E-TV, som fördelar vridmomentet mellan de båda framaxelmotorerna, fördelar det avancerade IVDC-systemet även vridmoment fram till bak över bilen via elektrisk fyrhjulsdrift-fördelning (E-AWDD). Ett modellbaserat och helt integrerat tillvägagångssätt, E-AWDD utnyttjar kraften i sofistikerad prediktiv programvara. Den här programvaran tar information från en svit av sexaxliga tröghetsmätningssensorer och skapar en realtidsbild av vägförhållandena genom att jämföra modellbaserade beräkningar av hur nära varje däck är dess gräns för grepp i sidled och längsgående riktning.

Baserat på denna förståelse av varje enskilt hjul, hanterar programvaran sedan sömlöst flödet av vridmoment därefter. Integrerad i IVC-systemet arbetar E-AWDD hand i hand med framaxelns Torque Vectoring och bakaxelns E-diff för att exakt mäta och kontinuerligt optimera mängden vridmoment som når varje hjul.

AKTIV AERODYNAMIK
Det aerodynamiska förhållningssättet till Valhalla börjar på liknande sätt som en F1®-bil, genom att använda alla delar av karossformen för att generera downforce och minimera motståndet. Valhalla är dock inte begränsad av F1®-reglerna så det kan dra nytta av fullt aktiva aerodynamiska system på både fram- och baksidan som genererar över 600 kg nedåtkraft vid 240 km/h (149 mph). Valhalla använder ett integrerat system av Active Aerodynamik som kombinerar rörliga aerodynamiska ytor med exakt hantering av underredets luftflöde. Detta gör det möjligt för Valhalla att anpassa nedåtkraften fram och bak för att maximera grepp, balans och konsistens, eller minska motståndet beroende på situationen och det valda körläget. Detta gör det möjligt för förare att få ut det allra bästa från Valhallas chassi och däck, över hela bilens prestandaområde.

Detta kraftfulla system är nyckeln till att generera hög downforce för maximal kurvtagningsförmåga och bromsstabilitet, med den extra fördelen med DRS för att uppnå en topphastighet på 350 km/h (217mph). För att göra detta använder Valhalla kraftfull och nästan omedelbar hydraulisk manövrering för att kontrollera den aktiva aerodynamiken, den bakre vingen arbetar tillsammans med den dold aktiva framvingen för att upprätthålla en optimal aerobalans. Bakom den främre splittern är golvytan konkav, vilket skapar ett lågtrycksområde som genererar nedåtkraft. Valhallas främre vinge är en unik konstruktion som är skräddarsydd för Aston Martin och Valhalla. Rörelsen på den främre vingen, styr nedåtkraften av själva vingen och luftflödet till undergolvsvingarna. Den främre vingen har även en integrerad kylbypass för att spara extra motstånd i hög hastighet när Valhalla inte behöver så mycket kylning.

Med information från Valhallas Integrated Vehicle Control (IVC) elektroniksystem, justeras den aktiva bakre dubbelelementets ”T”-vinge kontinuerligt för att optimera nedåtkraften, minska motståndet eller minimera bromssträckan i Race-läge. I Sport- och Sport+-lägena förblir den bakre vingen stuvad för att bevara Valhallas slanka och eleganta profil, och utlöses endast när Race-läget är aktiverat.

Att ha både främre och bakre aktiva aerodynamiska mekanismer gör att Valhalla har utmärkt kontroll över nedkraftsfördelningen mellan fram- och bakaxlar, detta är avgörande för stabilitet och fordonsprestanda.

Den bakre vingen med flera element ligger platt för att skapa de vackra rena linjerna i bilen, samtidigt som den genererar en baslinjenivå av downforce med minimalt motstånd. I Race-läge sträcker sig den bakre vingen uppåt med 255 mm, med Valhallas elektroniska system som justerar vinkeln på vingen för att säkerställa optimal balans för varje givet dynamiskt scenario. När Valhalla utsätts för kraftiga bromskrav använder den aktiva aerodynamiken bakvingen som en luftbroms, och ändrar anfallsvinkeln på under 0,5 sekunder för att öka luftmotståndet. Detta i kombination med den dolda framvingen ändrar aerobalansen och tryckcentrum för att maximera bromsstabiliteten.

Valhallas noggrant skulpterade aerodynamiska ytor arbetar med högsta prestanda för att generera över 600 kg nedåtkraft, tillräckligt för höghastighets kurvtagning och stabilitet under acceleration och inbromsning. Från 240 km/h (149 mph) hålls nedkraften på en jämn nivå och lyckades aktivt förbli på den siffran hela vägen till Valhallas elektroniskt begränsade 350 km/h (217 mph) maximala hastighet, med den bakre vingens attackvinkel gradvis trimmad som hastighet ökar för att minska luftmotståndet samtidigt som det bibehåller ett högt och konsekvent dynamiskt beteende över bredast möjliga driftsfönster. Att bibehålla en konsekvent nedtryckssiffra över 240 km/h (149 mph) ger föraren en säker känsla av stabilitet och förutsägbarhet när de utforskar bilens enastående dynamiska potential.

DESIGN: EXTERIÖR
Befriad från nödvändigheten av en fast vinge, utvecklar Valhallas övervägande kolfiberkropp etos av formföljande funktion för att förkroppsliga en ny era av effektiv prestanda och sann skönhet.

Dramatiska framåthängda dihedriska dörrar lägger till superbilsteater men genomtänkt design och konstruktion av monocoque och dörrar – speciellt sänkta trösklar, takutskärningar i taket och en främre A-stolpeposition – underlättar avsevärt in- och utstigning. Det dihedrala gångjärnet skapar en klassledande öppning och tar dörren upp och bort från föraren och passageraren, vilket gör att användaren enkelt kan hoppa in i de skräddarsydda kolfibersätena och svänga in benen i kabinen utan ansträngning. Dörrarna har också en av Valhallas mest innovativa aerodynamiska egenskaper. Kallas dörrsvängvingen, luftflödet som lämnar det främre hjulhuset riktas nedför Valhallas flanker och in i kanaler som förbättrar prestandan hos V8-motorn och transmissionsoljekylarna med 50 %. Den inre ytan på dörrens yttre är skulpterad för att fungera som en kanal, som tillåter luft att strömma in i dörren, passera längs bilens sidor och in i kylkanalerna för motor och transmission. Detta håller den yttre ytan ren och fri från synliga skopor och intag.

En F1®-inspirerad taksnorkel reser sig från det slanka taket, som leder luft till flera ställen, inklusive två motorintagsvägar, luft-till-luft mellankylare och en kylkanal i motorrummet. Takskopan flankeras av vingliknande öppningspaneler som ger tillgång till bränsle-, olja- och kylvätskepåfyllningar för motorn och laddningsportar för plug-in-hybridbatteriet. Långt ifrån att kompromissa med dess obefläckade yta är dessa funktionella funktioner bland Valhallas många intelligenta detaljer.

Quad-avgassystemet består av ett par toppavgasrör för att maximera visuellt och ljudligt drama, med ytterligare ett par lågt monterade avgasrör som flankerar underredets venturitunnlar. Det lätta avgassystemet optimerar flödet av avgaser och formar Valhallas ljudkaraktär; de lågt monterade avgasrören sköts av aktiva ventiler.

Den bakre delen av bilen domineras av två stora venturitunnlar, som accelererar luftflödet under bilen och genererar downforce som ger en perfekt balans mellan dramatisk form och aerodynamisk funktion. En designsignatur för Aston Martin-hyperbilar och speciella projekt, de 3D-dimensionella ljusbladen sticker ut genom en bakre nätpanel, vars mönster har utformats för att tillåta att hett luftflöde kan extraheras från baksidan av bilen.

För Aston Martins Executive Vice President och Chief Creative Officer, Marek Reichman, ser Valhalla Aston Martins mycket beundrade designspråk ta ett djärvt steg framåt: ”Som Aston Martins första superbil med mittmotorer gav Valhalla en sällsynt möjlighet att skapa något nytt. Kunskapen som vunnits under Valkyries hyperbilprogram var ovärderlig, eftersom det noggranna tänkesättet drev oss att ständigt utvecklas och förfina Valhallas design tills vi hittade en perfekt balans mellan skönhet och syfte. Denna slående nya estetik återspeglar de unika synergierna mellan Aston Martins exemplariska inställning till design och Aston Martin Performance Technologies behärskning av material och aerodynamik. Resultatet är en superbil av oöverträffad renhet; en design som hyllar den inspirerande utmaningen att sömlöst förena form och funktion i denna nya tid av effektiv ultraprestanda.”

3 956 / 5 000

Valhallas skönhet är mer än huddjup. Till exempel har en tiofaldig effektivitetsökning uppnåtts i en förenklad design för den främre kopplingsanordningen. Ursprungligen bestod av 20 separata komponenter gjorda av en blandning av aluminium och kolfiber, produktionsenheten är gjord av bara två individuella kolfiberbitar och 7 kg lättare än den ursprungliga designen samtidigt som den integrerar strukturen och flygkanalen. Kolfiberkroppen finns antingen lackerad eller som exponerad kol. Kunderna har möjlighet att skräddarsy Valhallas exteriör med ett val av övre eller nedre pack för att lägga till visuell kolfiber. Dessutom kan alla exteriöra karbonpaneler specificeras i ett val av glans eller satinlack. För maximal effekt kan detta lack även specificeras med ett urval av röd, blå eller grön nyans. Valhalla kan också väljas i ett urval av sex skräddarsydda livteman inspirerade av Aston Martins arv inom olika motorsportformler. Ett val av två hjuldesigner ger utrymme för ytterligare personalisering. Ett smidet aluminiumhjul finns i tre utföranden; flytande titan, texturerad svart matt, satinsvart/diamantsvarv och är utrustad med skräddarsydda AML-kodade 285/30 ZR20 fram och 335/35 ZR21 bak Michelin Pilot Sport S 5-däck. För dem som vill uttrycka Valhallas extrema prestanda finns ett ultralätt magnesiumhjul (som totalt sparar 12 kg ofjädrad massa) tillgängligt i antingen texturerat titanium och satinsvart och försett med spårfokuserade Michelin Pilot Sport CUP 2-däck för maximal kurvtagning prestanda. DESIGN: INTERIÖR Formula One®-influenser som finns i den extrema Valkyrie-hyperbilen informerar också Valhallas cockpit, med ren, reducerande design som skapar en miljö för att fördjupa både förare och passagerare i en intensiv och oförglömlig superbilsupplevelse. Främst bland dem är förhöjda fotutrymmen för en sittposition med låg höft-till-häl och lätta, kolfibersäten i ett stycke för maximalt stöd. Sittpositionen förstärker förarens känsla av anslutning utan att kompromissa med komforten. Rattens form har också inspirerats av F1® och har en kolfiberarmatur i ett stycke. Amphitheatre-linjen är en nyckelfunktion i Aston Martins nya inredningsspråk, som sveper sig runt kabinen och ger föraren och passageraren en cockpitkänsla. En kolfiberstag löper över hela kabinen, ovanpå vilken flyter instrumentpanelen. Varje komponent är designad för att förbättra körupplevelsen i Valhalla, samtidigt som de bibehåller de höga nivåerna av hantverk och spetskompetens som kunderna är bekanta med från Aston Martins kärnprodukter GT. Det innovativa Aston Martin HMI-systemet ger en ultratydlig, pelarmonterad förarcentrerad visning av information som är viktig för väg- och bananvändning. Funktionerna inkluderar en racerlägeslayout med en stor linjär varvräknare och växlingsljus informerade av Aston Martin Aramco Formula One® Team-förare vid deras Silverstone-huvudkontor. Under vägkörning har displayen även en utökad vyfunktion, såsom helskärmsnavigeringskarta, för ökad användarvänlighet. HMI-systemet har också en central pekskärm som innehåller introduktionen av nya EV-funktioner, inklusive en unikt designad drivlinsvisualiserare som illustrerar PHEV Powerflow i realtid. Denna Powerflow-grafik har avsiktligt utformats för Valhalla med ingångar som visar när Valhalla återskapar energi under inbromsning, utför lastförskjutning för att ladda batteriet och när den använder energi för att förbättra prestanda och dynamik. Eftersom EV-körläget är den första Aston Martin med ett dedikerat EV-område, presenterar EV-körläget en tydlig grafik på förardisplayen som visar Valhallas energianvändning, elkraft och efterföljande energiregenerering. Valhalla återspeglar sin position som den ultimata förarens superbil och introducerar också valbara ADAS-lägen för att snabbt och enkelt konfigurera den föredragna nivån av ingrepp för olika körscenarier.

Driven av prestanda och inspirerad av bilens imponerande meriter, har en betoning på och omfattande användning av kompositmaterial varit en viktig del av utvecklingen av denna race-inspirerade, ultralyxiga interiör. Återvunnen, smidd kolfiber ger till exempel en distinkt, unik visuell karaktär. Med stöd av högpresterande beläggningar på utsidan, som också härrör från motorsport, gör det möjligt för Valhalla att ta sig över gränserna.

Som alla Aston Martin-modeller kan Valhalla-kunder utforska oändliga skräddarsydda och anpassningsmöjligheter via lyxvarumärkets personaliseringstjänst, Q by Aston Martin. Genom att anlita kompetensen hos Q:s designers och hantverkare kan kunder ge sig ut på en oförglömlig designresa som kan omfatta allt från en enda liten utmärkande detalj till fullskalig ingenjörskonst och produktion av helt skräddarsydda komponenter för att skapa en verklig engångsföreteelse.

Med Valhallas meriter och exklusivitet förväntar Aston Martin ett stort antal beställningar som går via Q av Aston Martin för att göra varje bil verkligen skräddarsydd för sina kräsna kunder.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

ett + fyra =