Redan i dag är intresset stort kring Audi e-tron. Runt 10 000 personer har anmält sitt intresse för av att veta mer om Audis första fullt elektrifierade bil. Den första modellen, en SUV, byggs i Bryssel och lanseras i slutet av 2018.
Audi lovade i samband med att prototyps avtäcktes:
- Testflotta på 250 bilar kör över 5 miljoner kilometer på fyra kontinenter
- Tre elbilar fram till 2020
- Fler än 20 laddbara modeller till 2025
– Nedräkningen till Audis första helt eldrivna bil börjar nu på allvar. Vi tar ett stort steg in i en utsläppsfri framtid och vi har höga ambitioner – vi menar att kunden inte ska behöva kompromissa med prestandan för att ta ansvar för vår framtid, säger Jörgen Wedefelt, försäljningschef Audi Sverige.
Depositionsavgiften är till för att reservera ett antal bilar från den allra första produktionsvågen och ger möjlighet till en prioriterad beställning av nya Audi e-tron hos en Audi-återförsäljare. Om kunden väljer att avboka sin plats återbetalas hela depositionsavgiften.
Den kamouflerade exteriören döljer en höjd kombi med lätt SUV-stuk med plats för fem personer och gott om bagage. Räckvidden lovas vara anpassad för att klara längre resor och de omfattande laddningsmöjligheterna gör det möjligt att köra helt eldrivet utan kompromisser. I serieproduktion kommer elbilen att kunna snabbladdas med upp till 150 kW, och vara redo för att fortsätta en längre sträcka redan efter 30 minuter. Det elektriska quattrosystemet tar fyrhjulsdriften in i en ny epok med fokus på högsta prestanda på alla underlag. Produktionsmodellen av Audi e-tron prototype kommer att tillverkas i den koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel och de första bilarna lanseras i Europa i slutet av 2018.
Fyra kontinenter, mer än fem miljoner km testkörning under extrema förhållanden
Fram till att märkets första elbil kommer i slutet av året, slutförs testkörningar på fyra kontinenter, både i kylan i Skandinavien och i hettan i Afrika, i Asiens höga bergstrakter, på nordslingan på Nürburgring, kökörning i kinesiska städer eller på amerikansk highway. Den eldrivna SUV:en måste bevisa sina kvaliteter i kompromisslösa tester under extrema förhållanden. Audi testar sina förseriebilar i alla klimatzoner, från under -20 till över +50 grader. Dessutom pågår intensiva tester av laddningsteknik över hela världen. Olika standards testas både i speciella testmiljöer och publikt för att validera alla olika laddningsmöjligheter. Totalt kommer närmare 250 Audi e-tron prototype avverka mer än fem miljoner testkilometer. Det motsvarar ca 125 gånger runt jorden och 85 000 timmar.
Specialdesignat elektrifierande kamouflage
För att illustrera eldriften har Audi designat ett helt nytt kamouflagemönster. De förvrängda e-tron-tecknen skall ge intryck av att vara elektrifierade medan elementen i orange ska ge en association till högvoltsledningarna och batteriets placering.
Prototyper på väg i Geneve
Fram till världspremiären kommer delar av testflottan att köras på allmänna vägar med den specialdesignade maskeringen. Det första stoppet sker i Geneve, där prototyperna körs genom staden under de första dagarna av bilsalongen. Då är det också fritt fram att fotografera och publicera på sociala media. För den som lägger till #etron är chansen stor att bilden kommer att visas på www.e-tron.audi, där Audi presenterar ett urval av de bästa bilderna.