Maxad räckvidd för den nya livsstilen med elbil

Hyundai Kona Electric, vad är det för en bil? Jag menar alla talar om Tesla 3, GM Bolt, Renault Zoe och Nissan Leaf, men Hyudnai, varför då? Det enkla svaret är:  ”Batterier med en kapacitet på 64 kWh som ger en räckvidd på upp till 482 km (WLTP) och en elmotor med maximal effekt på 204 hk.

Bilen ser ut som vanliga Kona, men kompletterad med en eldriven drivlina som reflekterar livsstilen hos moderna kunder som vill kombinera körglädje med minimal miljöpåverkan. Den stora designskillnaden gentemot Hyundai Kona med förbränningsmotor är den stängda grillen som skapar ett estetiskt och aerodynamiskt utseende samtidigt som den döljer luckan för laddningskontakten. Ett annat karaktäristiskt designelement är framljusen, Composite Light, som är placerade ovanför de markerade framljusen (även de är i LED).

Med en bredd på 1800 mm och låg höjd på 1565 mm (+15 mm jämfört med vanliga Kona) får den ett karaktäristiskt utseende på vägen, något som förstärks ytterligare av de specialdesignade 17 tumsfälgarna. Bilens har en längd på 4175 mm (+10 mm jämfört med vanliga Kona) och en hjulbas på 2600 mm.

Nya Kona Electric lanseras med tvåfärgat tak och en stor variation individuella färgval både exteriört och interiört för att matcha kundens individuella stil.

Mest framträdande interiört på Kona Electric är utan tvekan den dedikerade mittkonsolen som kombinerar alla knappar behövda för att kontrollera bilen tillsammans med ett stort förvaringsutrymme direkt under.

Helt nya Kona Electric kommer med två olika versioner av den eldrivna drivlinan som erbjuder kunder en av marknadens kraftfullaste elmotorer. Långdistansbatteriet på 64 kWh ger en räckvidd på upp till 482 km (WLTP) och en maximal effekt på 204 hk (150 kW). Med en batterikapacitet på 39,2 kWh klarar kortdistansversionen en körsträcka på hela 320 km med en motoreffekt på 135 hk (99 kW). Med ett vridmoment på 395 Nm och en acceleration från 0–100 km/h på 7.6 sekunder skänker nya Kona Electric dessutom en rejäl dos körglädje. Snabbladdning (100 kW) av det stora litium-jon polymerbatteriet upp till 80% tar bara runt 54 minuter medan växelströmsladdning tar 9 timmar och 40 minuter samt 6 timmar och 10 minuter för lilla batteriet.

Kona Electric är utrustad med flera funktioner som inte är väntade på en elbil. De elstyrda framsätena är både ventilerade och uppvärmda för att göra körning i alla väderförhållanden bekväma. En annan funktion som är välkomnad i vårt svenska klimat är den eluppvärmda ratten. Bagageutrymmet är totalt på 332 liter inklusive förvaring av laddkabel (373 liter utan) vilket är generöst nog för att passa alla vardagens behov.

Ett speciellt kännetecken hos helt nya Kona Electric är den vajerstyrda växlingen som möjliggör intuitiv kontroll av elmotorn. Den justerbara regenereringen tillåter föraren att anpassa intensiteten för regenereringsbromsen genom att använda paddlarna bakom ratten. Systemet återskapar i sin tur energi till batteriet så fort inbromsning sker. Förare av Kona Electric kan också dra nytta av head-up-displayen låter föraren behålla blicken på vägen då den projicerar en åtta tum stor bild (ljusstyrka om 10 000 candela) med nyckelinformation om exempelvis navigation och bilens prestanda direkt i förarens synfält.

Kona Electric erbjuder en mängd olika uppkopplingsmöjligheter varav exempelvis infotainmentsystemet som integrerar navigation, media, Apple CarPlay, Android Auto och trådlös laddning av mobilen. Den nya elbilen i Hyundais miljöbilsprogram är utrustad med företagets senaste aktiva säkerhets- och förarassistansfunktioner som går under samlingsnamnet SmartSense. Exempelvis Forward Avoidance Assist med fotgängarvarning, Blind Spot Collision Warning inklusive Rear Cross Traffic Collision Warning, Lane Keeping Assist, Driver Attention Warning, Intelligent Speed Limit Warning och Lane Following Assist.

Hyundai är det första bilmärket i Europa som gör en helt eldriven kompakt-SUV tillgänglig för alla. Hyundai har ett brett utbud av miljödrivlinor och ligger i framkant när det gäller miljövänlig mobilitet. Företaget lanserade världens första massproducerade bränslecellsbil, ix35 Fuel Cell och har nyligen presenterat dess efterträdare – helt nya NEXO. Dessutom introducerades för ett par år sedan IONIQ, världens första bil med tre olika eldrivna drivlinor i en och samma kaross. IONIQ har mottagits med öppna armar världen över och belönats med flera prestigefyllda utmärkelser, bl.a. Teknikens Världs Stora Bilpris 2017 och Årets Elbil 2017. Det gör den till en av de mest prisade miljöbilarna i hela Europa.

Helt nya Kona Electric når svenska handlare i september, 2018. Priser är inte fastställda men kommer vara väldigt konkurrenskraftiga för att göra avancerad teknologi tillgänglig för alla.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

11 − två =