Bilen som ställningstagande för en anti-lyx livsstil

En bil sägs ju vara en livsstilsindikator för många. Det kan handla om pösig lyx i en Rolls-Royce, inbillad sportighet i en BMW, tysk bror Duktighet i en Volkswagen, svensk mellanmjölkstrygghet i en Volvo som absolut inte får köras fortare än 180 km/t, eller franskt ”no pröblem” i en Citroên 2CV. 

Dacia Sandero Stepway

Det kan också vara ett ställningstagande för att bilen är en nyttoprodukt. En pryl vi behöver men som inte på något sätt ska tillskrivas några superlativer den fått från reklambyrån. Det kan med andra ord handla om en Dacia. En bil som säljs med samma budskap som klassiska Renault 4. Den smala, höga och praktiska bilen som kallades skrytbilen. Ett namn den fått av en smart reklambyrå som lanserade idén att man kunde skryta med att bilen inte var en bil man skröt med. Lite Tage Danielssons sannolikhetslära där. 

Dacia säljs med budskapet att man inte betalar för något onödigt. Det gäller i högsta grad Sandero, till viss del för Sandero Stepway och till en ännu mindre del Dacia Duster. Den senare har överraskat alla med att bli en kultbil, en fyrhjulsdriven slitvarg utan SUV:ens lyxaura, en reinkarnerad Lada Niva med mjukare former. Dacia Duster har skapat en egen bilklass med en egen fanclub som idealiserar den billiga antilyx-SUV:en. Sandero Stepway är lite mindre SUV, men ändå lite mer lull-lull medan Sandero är en praktisk kombi där ljudet från musikanläggningen kommer från en högtalare fram och ljudet från stenar som fastnar i däcken fortplantas odämpade upp genom karossen när de träffar plåten i hjulhusen. 

Dacia Sandero

Kort sagt så är en Dacia en enkel men praktisk bil till ett mycket lågt pris. Idag byggs Dacia på förra generationens Renault-teknik och man värderar inte krocksäkerheten i topp, även om Dacia har blivit bättre. Sandero och Sandero Stepway kommer nu i avsevärt förbättrade versioner med möjlighet till navigation, blåtand och en massa annat som vi vant oss vid från bilvärlden. Priset är fortfarande lågt och rymligheten hög, medan krocksäkerhet och ljudkomfort inte är lika höga. Nytt är en helt ny förarmiljö som känns både mer praktisk, mer överskådlig och lite lyxigare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sju + 15 =